Att var för fixerad vid materiella ting

Pancakes

Trådstartare
Jag håller på och flyttar, ska bli sambo :love: Något jag verkligen ser fram emot. Men, det gör mig ont att behöva göra mig av med en del grejer. Det är såpass att jag undrar om det är något fel på mig? Att en är fäst vid en del saker är väl inte så konstigt, men vad jag än funderar på att slänga så tänker jag "men, näe...?". Sålde precis ett soffbord. Inköpt för billig summa på Jysk för hundra år sedan, har varit med mig sen mitt första flickrum och samtliga fem boenden efter det, men det är egentligen inget särskilt med det. Men nu när det såldes och köparen sa att han skulle sandpappra det och måla om det blev jag änna lite ledsen :( Mitt fina bord.

Vilka strategier kan en ha för att skärpa till sig och inte fixera sig så vid materiella ting? Allt kommer inte få plats, så istället förvaras det i lådor i väntan på bättre tider som förmodligen aldrig kommer... Hur blir en bättre på att sortera, slänga?

Jag håller på och flyttar, ska bli sambo :love: Något jag verkligen ser fram emot. Men, det gör mig ont att behöva göra mig av med en del grejer. Det är såpass att jag undrar om det är något fel på mig? Att en är fäst vid en del saker är väl inte så konstigt, men vad jag än funderar på att slänga så tänker jag "men, näe...?". Sålde precis ett soffbord. Inköpt för billig summa på Jysk för hundra år sedan, har varit med mig sen mitt första flickrum och samtliga fem boenden efter det, men det är egentligen inget särskilt med det. Men nu när det såldes och köparen sa att han skulle sandpappra det och måla om det blev jag änna lite ledsen :( Mitt fina bord.

Vilka strategier kan en ha för att skärpa till sig och inte fixera sig så vid materiella ting? Allt kommer inte få plats, så istället förvaras det i lådor i väntan på bättre tider som förmodligen aldrig kommer... Hur blir en bättre på att sortera, slänga?

Blunda och släng! ...och bordet var ju inte ditt efter att du sålt det.

Jag är likadan :p sambon kan kasta massor med saker och när han tar i de jag hade med mig in i förhållandet låter det såhär: "NEJ! INTE MIN BERGSPRÄNGARE!!! Man kastar faktiskt inte saker som fungerar!" "men den används ju inte?" "spelar ingen roll, den kanske kommer till användning snart."

För mig är det lättare att pracka på familjen saker. Resten kanske kan magasineras om det är något att ha?

Jag är likadan :p sambon kan kasta massor med saker och när han tar i de jag hade med mig in i förhållandet låter det såhär: "NEJ! INTE MIN BERGSPRÄNGARE!!! Man kastar faktiskt inte saker som fungerar!" "men den används ju inte?" "spelar ingen roll, den kanske kommer till användning snart."

För mig är det lättare att pracka på familjen saker. Resten kanske kan magasineras om det är något att ha?
Man behöver inte slänga - man kan sälja på blocket, eller föra till Myrorna

Jag är precis likadan! Det är hopplöst!
"Men jag kanske kommer ha användning för den sen" är vanligt förekommande i min hjärna när jag försöker rensa. Behöver jag ens säga hur mitt förråd ser ut? Har till och med en hög flyttlådor där inne, "för jag ska ju flytta härifrån när jag pluggat klart" om två ÅR, trots att dom redan varit med om flera flyttar och är synligt slitna.

Jag är precis likadan! Det är hopplöst!
"Men jag kanske kommer ha användning för den sen" är vanligt förekommande i min hjärna när jag försöker rensa. Behöver jag ens säga hur mitt förråd ser ut? Har till och med en hög flyttlådor där inne, "för jag ska ju flytta härifrån när jag pluggat klart" om två ÅR, trots att dom redan varit med om flera flyttar och är synligt slitna.
Jag och sambon städade förrådet så nu är det inte längre hela världen att mina gamla prylar ligger där ;) innan var han märkbart irriterad över det.

Sålde lite leksaker för nått år sen. Mycket kära gamla leksaker. Grät nästan när jag skickade iväg dom.
Samma med min CO ridhjälm. Klarar verkligen inte att se nån fördärva eller ens använda mina gamla saker som jag är fäst vid :cry:

@Pancakes jag var lite krass när jag flyttrensade, jag gjorde mig av med saker jag egentligen inte behöver och gjorde det fort så jag inte hann ändra mig att "nämen, den kan säkert va bra å ha..."
Var förvisso ganska jobbigt, men ett tag efteråt tackade jag mig själv och kom över det jag fått göra mig av med. :)

Jag och sambon städade förrådet så nu är det inte längre hela världen att mina gamla prylar ligger där ;) innan var han märkbart irriterad över det.
Det är helt klart en fördel att rensa ihop med någon annan! När jag försöker rensa hamnar jag mest i något nostalgiskt tillstånd och sitter till slut i en ring av prylar och minns trevliga stunder... Inte speciellt produktivt.

Det är helt klart en fördel att rensa ihop med någon annan! När jag försöker rensa hamnar jag mest i något nostalgiskt tillstånd och sitter till slut i en ring av prylar och minns trevliga stunder... Inte speciellt produktivt.
Jag kan nog känna igen mig i det. Fördelen hos oss var att mycket av nostalgiprylarna var packade i lådor och man bara kunde ställa upp dem i prydliga staplar :) allt märkt såklart så det ser nästan okej ut. En lagom korridor mellan raderna så man kommer åt det man vill ha.

När jag i en låda hittade barnkläder som behövde lagas, förstod jag, att det var hög tid att rensa. Mina barn är vuxna.
Det är både för- och nackdelar med att ha ett stort hus med hel källarvåning.

Jag fick massor av möss i mitt förråd. Det var effektivt, var tvungen att röja och massa grejer som musskiten låg i drivor på var jag inte så sugen på att spara.

Både jag och min sambo samlar.
Det kan ju vara bra att ha.
Ofta så är det så att det kommer ett tillfälle då sakerna verkligen var jättebra att ha.
På det sättet så bekräftas vårt samlande och så fortsätter det än värre.
Det är verkligen mycket ekonomiskt att liksom ha allt när det behövs.
Men litet trångt ibland.

Jag är sjukt bra på att rensa, byta ut och slänga.

Fäster mig vid få saker, och sörjer inget som är slängt. Det är ju underbart att rensa, så skönt! :love:

Har dock tre eller fyra skrivmaskiner som min man kan bli galen på. Jag ser det som att jag förvaltar en bit historia ;)

Jag är tvärtom, jag slänger, ger bort och säljer

Jag pratade med en tjej som sa sig vara samlare, hon hade ett helt rum fullt av prylar, hon kunde knappt gå in i rummet
Om hon inte hade varit sambo hade hela hennes lägenhet sett ut så. Det va hennes sambo som satte stopp.
Hon gjorde så att hon fotograferad saken hon hade ångest att slänga, då hade hon bilden och minnet kvar.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka