Att vänta med att köpa hund

KisseNova

Trådstartare
I höstas flyttade min amstaff-blandning tillbaka till sin förre ägare. Hon var tillfälligt hundvakt medan jag låg på sjukhus, sen fick jag bara en fråga om hunden fick stanna där. Har sedan jag blivit frisk och återgått till arbetet varit enormt sugen på whippet, följer whippet-trådar lite då och då. Har fått tips som en uppfödare som verkar lovande enligt mina höga krav.

Men jag måste vänta pga:
*Jag vet inte vart jag kommer arbeta i framtiden (går tillbaka på inringning 1/9)
*Jag och sonen åker ofta på utflykter
*saknar hundvakt om vi ska iväg på nånting alt jag ska jobba utanför stan.

Mitt sunda förnuft säger just nu att jag ska åka på utställning, se på lure coursing och träffa uppfödare fram till att tiden är rätt, om den nånsin blir det. Men det suger verkligen i hundtarmen, hur har ni orkat vänta på rätt tid?

Sv: Att vänta med att köpa hund

Därför att hon flyttade tillbaka till sin förre ägare, jag är inte så insatt i vad som hände där då jag låg på sjukhus och min mamma skötte all kontakt med den ägaren. Min mamma har jag ingen kontakt med sen drygt 3 månader tillbaka, och tänker inte ta upp kontakten heller i dagsläget.

Men vad har din mamma med saken att göra? Har du kvitto på hunden så är den ju din?! Bara att hämta.

I övrigt så anser jag att en oklar arbetssituation är en solklar anledning att vänta.

Därför att jag inte vet vad dom bestämt sig emellan. Det är inte bara att hämta hunden, vill inte ägaren släppa hunden så kan jag inget göra. Dessutom som jag skrev i tråden så frågade ägaren om hunden fick stanna där, dvs jag har frivilligt gett bort hunden.

Ja, jag tänker vänta med hundköp. Tråden var till för att få tips på hur man kan lugna ner sin "hund-köpar-tanke" tills tiden blir rätt. Inte för att diskutera varför jag inte tar hem min förre hund.

Din plan med att åka runt och träffa whippets är perfekt ju! Det finns inte så mycket annat att göra än att vänta tyvärr ;).

Däremot skulle jag i ditt fall, om jag verkligen var hundsugen blivit dagmatte/kvällsmatte för något trevlig hund! Helst av en ras jag var intresserad av.

Kanske kan vara värt att sätta ut en annons, det kanske finns någon som jobbar helger tex och vill ha passningshjälp. Du kan ha kul med en daghund just de dagar/tider som passar dig om du hittar en hundägare med "passande" schema.

Tack för tipset om att bli dagmatte, men arbetar själv inom vården så har mycket varierande arbetstider.

Får helt enkelt avvakta och njuta på håll :D

Ett utmärkt rasval! :D

Jag tycker att det ÄR bra att du har lite tid på dig. En vinthund är trots allt en helt annan hundtyp än en amstaff. :) Jag tycker att du ska göra som planerat och gå och titta på utställningar, lure coursing, rundbana och whippetrace och träffa många olika typer av hundar. Då får du en uppfattning om vad exakt du vill göra med din whippet och vilka kennlar du lämpligen vänder dig till.

Men njut inte bara på håll! Våga gå fram till folk och prata.

En tråd för mej! Tänkte börja kolla på valpar i november-december ungefär.
Är dessutom min första hund.

Vet inte riktigt vad jag ska göra under tiden utöver att läsa, läsa, läsa, och läsa lite till?

Är inte så intresserad av att tävla eller ställa ut, och rasen jag är intresserad av - amstaff - har jag fastnat för just genom att träffa kompisar och bekantas hundar, så jag vet inte hur mycket det ger att åka runt på utställningar och kolla när jag träffar amstaffar ändå?

Vill åka och kolla på weightpull men jag är lite blyg och vet ärligt talat inte om jag vågar bara åka och kolla själv sådär.. :o

Hur förbereder man sej på bästa sätt? Hur orkar man hålla ut, haha!?

Det kan ju variera rätt stort inom rasens mentalitet (Amstaffen då), så att åka runt och träffa fler är absolut ingen nackdel!

Tycker jag som föder upp sådana i alla fall. Jag har träffat på sådana som verkligen varit totalt olika varandra på många vis, så man behöver få klart för sig vilket "variant" som passar en bäst.

Jag väntade i nästan 10år på att skaffa hund - det är inte lätt men man får vara krass realist och ärlig mot sig själv.

Varje gång det sög som värst i hundköpar-tarmen ställde jag bara ett par enkla frågor till mig själv.

Har jag råd att köpa hund just nu?
Har jag råd att ha hund just nu?
Har jag tid för hund i mitt liv just nu?
Kan jag ge hunden allt den behöver i form av promenader, träning mm, just nu?

Råd hade jag i regel för hundköp men när det kom till kringkostnader och tid så var det i regel en helt annan femma. På den tiden hade jag häst och eget företag samtidigt som jag hade en anställning så tid var en bristvara och pengar även så pga ett aktivt hästintresse och egen häst. Separation var inte heller jättebra när man funderade på att skaffa hund...

Liknande trådar

Hästvård Står med en oklar, svag hälta i en hov och vet inte om jag ska köra på is i magen och vänta (som veterinären förordar) eller försöka få...
Svar
9
· Visningar
1 627
Hundhälsa Jag behöver råd, och eftersom jag inte har någon annan att rådfråga, vänder jag tillbaka till min ungdoms forum ... Det här blinr långt...
Svar
6
· Visningar
2 274
Hundhälsa När Wahidah var 9 månader gammal fick hon en sträckning i ett bakben. En sträckning som efter mycket om och men verkade ha blivit bra...
2 3
Svar
54
· Visningar
11 231
Senast: squarepants
·
Hundavel & Ras Ja, som jag skrev i en tidigare tråd, tror den hette "Skaffa en hund till" så är jag sugen på att köpa en till hund, en Amstafftik...
Svar
6
· Visningar
1 150
Senast: Flash5
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka