Att vänja sig vid sitt nya hem

K

Kaweria

Hur lång tid brukar det ta för en häst att vänja sig vid sitt nya hem?

Sv: Att vänja sig vid sitt nya hem

jag undrar också . men de är ju olika... vi ska flytta pållan nästa helg.. så de blir nog en händelserik period nu fram över..:o
de brukar väl ta åtminstonde 2-3 veckor innan den kommit in i flocken och rutinerna... eller??:angel:

Min häst är helt underbar och flytta faktiskt, hon går bara in i den nya flocken och sedan går dom där alla som om inget hänt. Man kan tro att dom alltid gått med varandra. Jag tycker det är otroligt skönt, hon kommer även in i det nya stället väldigt fort.

Jag brukar gå promenader första dagarna/veckan och sedan börjar jag skritta runt och det utan problem :banana:

Och min tjej är bara 5år gammal, kanske är det för att hon är så ung eller så är hon bara en lätthanterlig häst =)

Hoppas det gr bra!!

det beror helt på hästen men det tar ju längre tid för hästar som har haft samma rutiner varje dag under en längre tid, men om dom är vana vid "nya" situationer och förändringar så borde det inte vara nåra problem alls =)

Har aldrig varit några problem med mina hästar. De har en stark grundtrygghet och ingen av dem har behov av att klättra i rang. De släpps ut i nya hagen och går rakt in i flocken. Funkar på studs.

Precis så är ju min tös, det är så himla skönt =)

Har aldrig varit några problem med mina hästar. De har en stark grundtrygghet och ingen av dem har behov av att klättra i rang. De släpps ut i nya hagen och går rakt in i flocken. Funkar på studs.

Beror väl helt på individen. För en del hästar kan det ta år innan dom acklimatiserat sig och känner sig trygga i nya rutiner medans en del hästar inte låter sig bekommas speciellt mycket.

Vissa behöver bara ett par dagar för att vara avslappnade, andra varvar aldrig ner (vantrivs på nya stället).

Det är oerhört olika. Dock brukar vi rida hästarna samma dag eller dagen efter att de kommit hem för att få rutinerna på plats. Inga megapass utan mer en kontroll att allting fungerar, hur det fungerar, var man håller till och hur det går till.

Vilken tur du har. Vi har ju eget stall och slipper på så vis flytta runt våra hästar.Har dom bara sin flock så brukar det sällan vara problem.
Men nu handlar det väl om en ny häst i detta fallet va?

Liknande trådar

Hästhantering Vad gör ni med era ettåringar? Vi har en mycket lugn ettåring, som snabbt finner sig i nya saker och har ett väldigt bra psyke. Än så...
Svar
1
· Visningar
714
Senast: Habina
·
Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
627
Senast: Ajda
·
Hästvård Jag har en valack på 17 år som jag köpte förra året en import från Irland. Då han var helt ny för mig förra året och mitt stall där jag...
Svar
6
· Visningar
711
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Bokade in provridning idag på en häst. Ägaren skrev då det sista ”Glöm inte att komma i nya kläder iom smittorisken”. Brukar alltid...
2
Svar
23
· Visningar
2 545
Senast: warg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar