Att välja veterinär

Murphy

Trådstartare
Hur prioriterar ni när det kommer till att välja ny veterinär?

Jag har fått mig ett par rekommendationer kring närliggande veterinärer, som verkar vara ganska olika i sitt sätt att handskas med både djur och ägare (men verkar ligga ganska lika i pris och utbud).

Jag kan även välja att gå till min gamla veterinär i andra änden av stan (det är då man märker att Sthlm är STORT...:crazy:), det är en veterinär jag känner sedan tidigare och har haft både på häst och katt.

Hemma i norrland hade jag en riktig klippa som var bra med djur och som kunde KOMMUNICERA även med djurägaren (jag upplever ibland att veterinärer är luttrade och bittra över djurhållningen, och att det ibland droppas gift över djurägare som kommer med sjuka husdjur), och just kommunikationen tycker JAG är väldigt viktig.

Jag utgår naivt från att alla veterinärer kan sin sak och är säker åtminstone på rutinbehandlingar (är det naivt tycker ni?)

Kan någon hjälpa med ett bollplank..?

Sv: Att välja veterinär

För mig är det viktigt att veterinären och jag kan diskutera med varandra. Jag har stött på veterinärer som behandlar djurägare som idioter och det tar jag inte. Det ska vara en duktig och kompetent veterinär som även kan ta människor. Vi behöver inte tycka lika om allt, men vi ska kunna föra en vuxen diskussion med varandra. Jag vill inte hamna hos en veterinär som tex. påstår att det inte går att rädda livet på dagsgamla kattungar med en luftvägsinfektion. Jag vet att det är svårt, men jag vet att det inte är omöjligt. Ibland är allt som behövs lite antibiotika.

Huvudet på spiken.

Jag har fått en veterinär i närbygden rekommenderad, och alla verkan anse att veterinären är en klippa på att behandla djur... MEN (alltid ett "men":crazy:) att personen i fråga "kanske inte säger så mycket".

Alltigenom får jag intrycket av att denna ytterst kompetenta veterinär är en tillknäppt och svår typ, och det intrycket har förstärkts efter en snabb Google.
Jag VET dock inget om veterinären i fråga, men att jag kände lite missmod fick mig att fundera lite över vad jag söker hos en veterinär till mina katter.

"Ta den bästa veterinären, såklart!" har många sagt... men jag tvekar.
Jag vill hellre ha en trevlig veterinär som kan "tas med folk" som jag inte drar mig för att kontakta (har haft en sådan ryslig veterinär hemma förr - byttes ut väldigt snart).
Och att en veterinär är "bättre" gör ju inte de andra "dåliga", rent medecintekniskt, inte sant?

Anledningen till att tråden kom till är onda tankar som vaknat, kring hur man ens kan komma på tanken att väga Kompetens mot Kommunikation.

Men för mig känns det viktigt.
Och tydligen för minst en till.

"Den bästa veterinären" är ju olika från person till person. Den veterinär som är bäst för mig kanske inte är bäst för någon annan. Vi har ju som sagt alla olika kriterier. För en del är priset det viktigaste (och visst är billigare bra om man får samma service, men för mig är det inte priset som avgör), för andra kanske det är bra med en veterinär som "styr och ställer" mer medan sådana som jag faktiskt vill ha en del att säga till om också.

Jag har gått till veterinärer på rekommendation från andra och inte alls tyckt att de veterinärerna varit så bra som personerna bakom rekommendationerna sagt, men det är ju antagligen för att det inte var rätt veterinär för mig. Däremot så har rekommendationer från veterinärer som funkat bra för mig visat sig vara väldigt bra så nästa gång jag ber om veterinärrekommendationer kommer jag helt enkelt fråga min veterinär. ;)

Men tyvärr är det nog så att man får prova sig fram.

Vi kan oftast inte välja veterinär(måste anpassa oss efter arbetstider och öppettider, har en bit att åka), vi har flera olika, men måste säga att de är väldigt duktiga och lätta att tala med, allihop. Vi åker till vet.stationer, har inte funderat så mycket på egenpraktiserande veterinär, eftersom det alltid funkat så bra med de vi har. Vi kanske har haft en väldig tur?

Annars håller jag med om att en bra kontakt är det viktigaste, att man är på samma nivå.

Mvh Findus och Molly

Liknande trådar

Övr. Katt Jag behöver bollplank och råd, jag mår som ett ruttet äpple. I somras träffade jag en ny kille, båda blev blixtkära. Vi har inte varit...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
17 152
Senast: Shenzi
·
Katthälsa Hej! Jag vill dela med mig om min katts historia med förhoppningen att kanske hjälpa någon vars katt fått kronisk njursvikt. Jag är...
2 3
Svar
59
· Visningar
41 236

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka