Att välja hingst. Vad tänka på?

tinafinis

Trådstartare
Hjälp mig nu ni som brukar svara på mina inlägg, ja gärna ni andra med!
Börjar ju bli lite stressigt nu!
Väljer på två hingstar nu....
Är ju ute efter inte så högt pris... ska behålla själv som hobby....

Vad hade ni valt, en hingst som är extriört tilltalad med mycket bra stam, men bara vunnit 3 av 24 lopp. Tänkte de kanske inte är direkt nån vinnarskalle att nedärva....
Denna hingst har ju sina anmärkningar i katalogen på förslitningar...
Han har ej startat i sverige utan tävlat mot eliten i usa....

Eller en hingst lite kort i ryggen, men med bred bakaktion, slagit världsrekord som två o treåring, vunnit 25 av 60 lopp. SPK är efter SJ,s photo som verkar va rätt skör...

Vad hade ni tittat på............. hur ska jag välja igentligen. dra lott eller?
Igentligen hade den sistnämnda kanske vatt bättre för min häst då honm nog inte borde ha ett för stort första föl.....

Sedan undrar jag en sak till. Den första hingsten jag skrev om (victory party) är väldigt billig. Vet nån varför eller kan luska ut varför? är det pga fertiliteten eller är de för alla hans anmärkningar???

Hoppas någon kan komma med tips!

hej hopp

Senast ändrad:
Sv: Att välja hingst. Vad tänka på?

Jag brukar titta på Blodbanken och se hur stammen ser ut i "färgskalan" med den korsningen.

Sen kollade jag noga på stoets exteriör (och psyke om det behövs)och tänkte över vad jag tyckte var bra och vad som var mindre bra. Jag letade faktiskt mer efter en hingst som hade samma bra egenskaper än en "precis tvärt om".

Sen så frågade jag här på Buke och fick en massa bra och tänkvärda tips och gjorde sen som jag tänkt från början.

Jag tror att det är viktigt att försöka förstärka de bra sidorna också eftersom man med det man inte är nöjd med ändå har en rätt så stor procentuell chans att det nedärvs.

Resultatet: En tåvid kille med rätt långa kotor (som mamma) men med mycket bättre hals och överlinje. Att han sen råkade bli fux var en miss i beräkningen och att han ser ut som en ponny i ansiktet får man ju leva med. :love:

Jag gjorde en riktig avelsmiss för många år sen, resultatet blev en travare på 172 cm, som var smalare som en ponny på bredden. :o

Men du kanske frågade vilken av de två du skulle välja? I så fall kan jag inte råda utan att veta vad just du är ute efter...

Jag har bara fött upp fyra hästar efter "billiga" hingstar (dessutom med fyra olika "billiga" märrar som jag först köpt för att tävla med) sedan 1989 och är väl ingen expert på avel.

Hästarna jag fött upp har varit för eget bruk och även om de tre som hunnit med att både starta (och för den delen även slutat trava :-) visade på bra talang så var det bara en av dem som blev riktigt bra och det var den med bästa bakstammen och inte den med den bästa exteriören.

Nu hänger det kanske inte på detta enbart om en häst blir bra men jag tror att om man vill ha en häst som ska räcka någon vart i tävlingssammanhang så ska man sikta på hingstar och ston med rätt tävlingsgener (dvs hästar som sprungit bra en lång tid tillbaka i stamtavlan och visat på fina tävlingsanlag)

Jag tror inte att det är så speciellt lätt att avla så att exteriören hos sto och hingst matchar varandra, även om det naturligtvis inte är till någon nackdel om hästarna man avlar på är rättställda och fina.

Ofta verkar det som om man ändå lyckas pricka på så att man får behålla de "sämsta" särdragen om man försöker kompensera något.

Jag förespråkar att du kollar upp passande härstamning istället.

Med hjälp av Blodbanken är det ganska lätt att kolla upp vilken stam som kan passa bättre än någon annan på din märr genom att helt enkelt kolla upp och jämföra de hingstar du tänkt dig och vars avkommor som kommer från ston med likartade härstamning som det är på den märr du ska betäcka. Det kan kanske vara svårt på nya hingstar utan avkommor, men det går ju att kolla andra hingstar med samma stam även där...

Finns det flera som spungit bra efter en speciell hingst så är det i alla fall en fingervisning om man är något sånär rätt ute (eller helt fel om det är dåligt med framgångar).

I slutänden hänger det ändå på en ganska stor portion tur också, oavsett om det är guldstam eller skräp man avlar på ;-)

Hur som helst så lycka till

Jag brukar titta på Blodbanken och se hur stammen ser ut i "färgskalan" med den korsningen.

Sen kollade jag noga på stoets exteriör (och psyke om det behövs)och tänkte över vad jag tyckte var bra och vad som var mindre bra. Jag letade faktiskt mer efter en hingst som hade samma bra egenskaper än en "precis tvärt om".

Sen så frågade jag här på Buke och fick en massa bra och tänkvärda tips och gjorde sen som jag tänkt från början.

Jag tror att det är viktigt att försöka förstärka de bra sidorna också eftersom man med det man inte är nöjd med ändå har en rätt så stor procentuell chans att det nedärvs.

Resultatet: En tåvid kille med rätt långa kotor (som mamma) men med mycket bättre hals och överlinje. Att han sen råkade bli fux var en miss i beräkningen och att han ser ut som en ponny i ansiktet får man ju leva med. :love:

Jag gjorde en riktig avelsmiss för många år sen, resultatet blev en travare på 172 cm, som var smalare som en ponny på bredden. :o

Men du kanske frågade vilken av de två du skulle välja? I så fall kan jag inte råda utan att veta vad just du är ute efter...
Hej! Tack för ditt svar. nja, nä igentligen menade jag väl inte ha svar på vilken av dom jag skulle välja utan mer vad man ska tänka på. Extriört sätt skulle det nog vara en med bra kroppsform. Då i detta fall tänker jag på en med längre rygg än höjd. Hästen bör även trava fullt ok, den hade gärna fått vara bredbent med bakaktionen....
Sen får den ju inte bli för stor heller...
Helst ska den ju ha lite vinnarskalle med. Men jag behöver ingen stjärna... bara en liten matnyggig häst man kan ha kul med.....

Jag har bara fött upp fyra hästar efter "billiga" hingstar (dessutom med fyra olika "billiga" märrar som jag först köpt för att tävla med) sedan 1989 och är väl ingen expert på avel.

Hästarna jag fött upp har varit för eget bruk och även om de tre som hunnit med att både starta (och för den delen även slutat trava :-) visade på bra talang så var det bara en av dem som blev riktigt bra och det var den med bästa bakstammen och inte den med den bästa exteriören.

Nu hänger det kanske inte på detta enbart om en häst blir bra men jag tror att om man vill ha en häst som ska räcka någon vart i tävlingssammanhang så ska man sikta på hingstar och ston med rätt tävlingsgener (dvs hästar som sprungit bra en lång tid tillbaka i stamtavlan och visat på fina tävlingsanlag)

Jag tror inte att det är så speciellt lätt att avla så att exteriören hos sto och hingst matchar varandra, även om det naturligtvis inte är till någon nackdel om hästarna man avlar på är rättställda och fina.

Ofta verkar det som om man ändå lyckas pricka på så att man får behålla de "sämsta" särdragen om man försöker kompensera något.

Jag förespråkar att du kollar upp passande härstamning istället.

Med hjälp av Blodbanken är det ganska lätt att kolla upp vilken stam som kan passa bättre än någon annan på din märr genom att helt enkelt kolla upp och jämföra de hingstar du tänkt dig och vars avkommor som kommer från ston med likartade härstamning som det är på den märr du ska betäcka. Det kan kanske vara svårt på nya hingstar utan avkommor, men det går ju att kolla andra hingstar med samma stam även där...

Finns det flera som spungit bra efter en speciell hingst så är det i alla fall en fingervisning om man är något sånär rätt ute (eller helt fel om det är dåligt med framgångar).

I slutänden hänger det ändå på en ganska stor portion tur också, oavsett om det är guldstam eller skräp man avlar på ;-)

Hur som helst så lycka till
Usch de e så svårt. Det är ju Victory Party o Super Photo kosmos jag funderar på. VP "ligger bäst inne" när man kollar på blodbanken. men som du säger så är han ny så de e inte så lätt att kolla... SPK.s avkommor har väl gått helt ok dom med och han tävlade ju ganska länge.
VP tävlade ej så länge, men de ser ju lite annorlunda ut i usa än i sverige. VP har fler kriterieanmälda avkommor för i åt om man jämför med SPK. Men det säger kanske inte så mycket ännu.
Men de var ju de här med alla hans anmärkningar som han har i hingstkatalogen på VP. Är han så jäkla ömtålig eller vad e de frågan om? O varöfr e han så billig......
Jag tycker han e snyggast av dom två i alla fall!

Vad det gäller blodbanken så är jag inte så duktig att kolla på det.... Har inte satt mig in så mycket i de...
men tack för svaret.

:D Synd inte min Vackra är avelsgodkänd , för jag kan garantera att du fått brett baksteg på din avkomma (ALLA i hans släkt går det att köra dyngkärror mellan bakbena på :p )

172344.jpg

Jag tror att en del väljer att sänka priset rejält för att få ston och på så sätt få ut en större årskull, då blir det ju fler individer som kan komma ut på banan och visa sin kapacitet.

Hur många kriterieanmälda avkommor de har skulle inte jag titta på, det är snarare ett mått på om ägarna är stadda vid kassa och tror på sin häst.

...dessutom är nästan alla hingstar prutbara idag. Förutom om dom är fullbokade ändå. Även om man har en medioker märr.

...dessutom är nästan alla hingstar prutbara idag. Förutom om dom är fullbokade ändå. Även om man har en medioker märr.
Jaså, de visste jag inte.... Men jag är den typen som inte vågar pruta.

Men hade ni vågat välja en hingst med massa anmärkningar på diverse saker i katalogen då?

Det beror på vad det är för anmärkningar..ex lösa benbitar är ju inget att "bry" sig om(Viking Kronos har det t ex), exteriöra fel kanske man ska vara lite försiktig med, men det beror ju på det också...man kan aldrig vara säker i vilket fall somhelst att det blir som man vill när fölis kommer ut..HUR fina föräldrar den än har....

Det beror på vad det är för anmärkningar..ex lösa benbitar är ju inget att "bry" sig om(Viking Kronos har det t ex), exteriöra fel kanske man ska vara lite försiktig med, men det beror ju på det också...man kan aldrig vara säker i vilket fall somhelst att det blir som man vill när fölis kommer ut..HUR fina föräldrar den än har....
Nä extriören e de inget fel på förutom lite fransysk. De e uppdrivna kotor, en harhas o vad de nu mer var. kraftiga förslitingar.

Nä extriören e de inget fel på förutom lite fransysk. De e uppdrivna kotor, en harhas o vad de nu mer var. kraftiga förslitingar.

Låter inge vidare tycker jag....det finns ju andra hingstar som kan vara intressanta kanske?

Jag betäckte med en som har 14 segrar , aldrig varit behandlad, snygg, klok och vinnarskalle :love: och fick en sån här snygging :love:

7216078.jpg

Nä, det är skitsvårt att bestämma sig, men jag skulle inte ta nån med den historian som du skrev innan.....

Senast ändrad:

Låter inge vidare tycker jag....det finns ju andra hingstar som kan vara intressanta kanske?

Jag betäckte med en som har 14 segrar , aldrig varit behandlad, snygg, klok och vinnarskalle :love: och fick en sån här snygging :love:

7216078.jpg

Nä, det är skitsvårt att bestämma sig, men jag skulle inte ta nån med den historian som du skrev innan.....
Vem är din polle efter då?
Nä jag vet. Men jag har ingen stor plånbok.... Är ute efter en hobbyhäst. Den kommer få all tid i världen på sig att få träna upp sig.
Man har ju lite mer koll då man bara har en...? Eller...

tänkte på det... de e ju fler hästar med anmärkningar hit o dit med diverse förslitingar....
man kanske inte ska gro ner sig i dessa ändå?

Jag tror inte mitt sto är så skadebenäget. Ok behandlad i knän nån gång men inget allvarligt. Det e väl rätt många som blir eller?

Man kanske skulle rådfråga nån travveterinär.... nä ja vet inte...

ja har verkligen fastnat för en hingst...

Han är efter Min egna Vackraste Travhäst :love: Tenacious...

( han med "baksteget" :D )

Jag valde en hingst med hyfsad startprocent, pratade med hingstägaren, han är rätt bra på detta kan man säga. JAg ville veta storlek på avkommor, exteriöra återkommande avvikelser och så vidare. JAg blev mer än nöjd. Ja en viktig grej, viktigast av allt. Trevligt humör. JAg vill ej ha en elak liten jäkel hur bra den än är.
Fick ett rejält, mycket trevligt sto med bra exteriör.
Trots pappas rykte om snea ben. Hon är efter Ride The NIght.
SÅ underbart temperament och älskar att jobba och är social nåt så pass.
Hon stod hellre med oss och kelade än gick med mamma när hon var en månad och det gäller än.
Gnäggade när man kom o ville med in. Detta trots att jag bara hanterade det nödvändigaste.
Det är viktigt. Nu sålde jag henne pga tids och platsbrist men de är jättenöjda med henne.
Det känns bra

Jag valde en hingst med hyfsad startprocent, pratade med hingstägaren, han är rätt bra på detta kan man säga. JAg ville veta storlek på avkommor, exteriöra återkommande avvikelser och så vidare. JAg blev mer än nöjd. Ja en viktig grej, viktigast av allt. Trevligt humör. JAg vill ej ha en elak liten jäkel hur bra den än är.
Fick ett rejält, mycket trevligt sto med bra exteriör.
Trots pappas rykte om snea ben. Hon är efter Ride The NIght.
SÅ underbart temperament och älskar att jobba och är social nåt så pass.
Hon stod hellre med oss och kelade än gick med mamma när hon var en månad och det gäller än.
Gnäggade när man kom o ville med in. Detta trots att jag bara hanterade det nödvändigaste.
Det är viktigt. Nu sålde jag henne pga tids och platsbrist men de är jättenöjda med henne.
Det känns bra
Jag har själv jobbat med många ride the night avkommor och dom är himla trevliga. Men de e som du säger dom är lite snea i frambenen en del men alla jag har sett har travat väldigt bra. Hans avkommor har ju klarat sig rätt bra oxå o jag vet att han duger till de priset...
Har funderat på honom men jag tycker inte han extriört o utseende mässigt tilltalar mig. Jag vet inte riktigt vad det är som ja inte gillar....
Den hingst jag tänker på Victory Party passar mitt öga. Jag har pratat med hingsthållaren ang hans temprament och det är fint. Bara lite busig.
har även luskat fram info om hans avkommor och alla jag har talat med har vait nöjda, de har varit rättstälda och lätta att jobba med.
SOm sagt så e de ju anmärkningarna i hingstkatalogen ja e lite oroad över....
Startprocenten e ju inte så hög.... än då länge, men jag har kikat på den på lite äldre billiga hingstar för att jämföra o kolla bland dom....
tack för ditt svar!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka