Medmänsklighet? vänskap? Ställa upp för andra människor i nöd? Hjälpa till helt enkelt. Konstig fråga kan jag tycka faktiskt.
Att förvänta sig att alla människor som äger en häst även ska äga en transport och dragbil är ju löjligt, finns det annat sätt att få tillgång till det så behövs inte det. Det handlar inte om att vara snål, jag hade inte råd att äga en transport helt enkelt, det kostar mer än bara i inköp och med tanke på hur otroligt lite jag åkte så fanns det ingen anledning att äga en. Snål var det sista jag var som hästägare.
Jag vet få som äger en egen transport om dom inte tjänar på att äga en. Alltså när hyreskostnaderna blir dyrare än ett ägande. Som sagt, bortsett från folk som bor väldigt avlägset och inte har annan relativt snabb tillgång till en transport. Dom måste ju äga en då inga andra möjligheter finns. Det finns liksom en anledning till att så otroligt många ställen hyr ut transporter.
Medmänsklighet, man ställer upp för varandra. Man ger och man tar, förr eller senare så behöver även den den som vägrar hjälpa andra hjälp med någonting i livet, det går inte att försäkra sig för allting i livet.
Hade min vän inte lånat ut sin så hade jag fått åka iväg och hyra en mitt i allt kaos, dock var hennes mest lättillgänglig och det fanns liksom inte ens att inte hjälpa till i sådan akut situation. Hade inte hennes transport funnits där den tiden så är det klart jag så snabbt som möjligt fått åka och hyra en.
Skulle hon börjat prata om att tänk om det blir en repa på lacken, nej nej går inte att riskera, hästen får hellre dö, inte mitt problem, skyll dig själv. Jag hade blivit fruktansvärt besviken, då hade jag nog tappat hoppet lite om mänskligheten faktiskt. Speciellt eftersom inte min häst rörde en fena i transporten ens, finns ingen anledning att neka någon sin transport i en sådan situation om den inte används för tillfället då.
Kan ju dock säga att om jag hade ägt en transport så hade jag förmodligen inte lånat ut den till tävlingar och sådant, men att ställa upp i akuta situationer inga problem.