Att våga köpa häst. Hjälp!

Sv: Att våga köpa häst. Hjälp!

Jag har just nu två st hästar (sto med föl) och betalar 2500kr/mån för båda två, inackordering, foder ect. Hovslagare kostar sedan 800-1000kr, men båda går just nu barfota och i inackorderingen ingår verkning för unghästar & avelsston :) stot ska snart sättas igång så då blir det skoningskostnader för henne.
Sen älskar jag att köpa grejer till mig själv och hästen :D lägger ca 8000kr/år på bara hästsaker. -på en affär (vet för att jag är "vip"-medlem & får guldkort varje år....)

Jag pluggar till hippolog så hela mitt liv kretsar runt hästarna. Så tidsmässigt vet jag faktiskt inte hur många timmar jag lägger ned ;)

Jag går på CSN ca 9000kr/mån & det går runt med två hästar. Man får prioritera :) har hund också och inte speciellt billig bil.... ;) -måste ju kunna köra mina hästar ordentligt & komma upp för diverse branta backar uppe vid wången :)
 
Sv: Att våga köpa häst. Hjälp!

Har mina två ponnys hemma. Delar ansvaret med min man. Han jobbar heltid, har en normalbra lön. Jag jobbar 60% i butik med typisk butikslön. Har valt att jobba mindre så jag hinner med djuren och hemmet utan att försaka något.

En vanlig dag när han jobbar och jag är ledig ser ut ungefär såhär

06.00 eller 07.00
Han släpper ut hästarna (om dom varit inne på natten) Fixar mat och vatten. Tar ca 20 min.

12.00 Brukar jag gå ut och ta hästarna en och en för lek och träning. Sedan mockar jag stallet och hagen, fixar mat och vatten om det behövs (har fri tillgång på hö i småmaskiga nät) Brukar vara klar runt 15.00

19.00 ca kan det hända att vi tillsammans går ut med hästarna, typ i skogen.
Brukar vara ute allt mellan 30 min och dryga två timmar.

22.00 Tar vi in hästarna, borstar av dom ordentligt och gosar lite med dom i stallet. Brukar komma in runt 23.00

Så en sådan dag när det finns mycket tid till hästarna så blir det ju många timmar. Men dagar då vi båda jobbar blir det istället betydligt färre då vi kommer hem ganska sent.

Sedan får man ju räkna in att det kan gå åt minst en helg för att bygga ny hage, att man måste ta sig tid att köpa spån och annat som behövs. Att man kanske aldrig kommer att kunna fira nyår någon annanstans än i stallet med nervösa hästar. mm.

Våra ponnys är billiga i drift då dom bara äter hö i stort sett och vi har dom hemma. Tävlar inte eller något liknande som suger pengar :)

Är man två med heltidslön ser jag inte hur man inte skulle klara det ekonomiskt med att ha en häst. :)

Skaffade mina pållar för ett år sedan och det är mina första, bästa valet jag gjort! :D
 
Sv: Att våga köpa häst. Hjälp!

Min häst kostar 2200kr/månad inklusive ALLT. Försäkring, foder, plats, hovslagare, träckprov/avm, sadelkontroll årligen, ryggvet och tandläkare årligen, etc. Min utrustning, träning och ny utrustning till hästen ingår ej i den kostnader, förutom småsaker som reflexer och sånt. Ett och annat träns.

Ett tips: Öppna ett konto som du har för hästens utgifter och buffert. Räkna sen ut (ta reda på priser genom att ringa runt) vad en häst skulle kosta på ett år med allt nödvändigt. Slå ut kortnaden på 12 månader och lägg till några 100 som sparande/buffert för oförutsedda utgifter och små inköp. Den summa du får fram är din månatliga kostnad för hästen, sen sätter du denna summa på automatisk överföring till det nyöppnade "hästkontot". Då har du en stabil buffert för din häst och börjar du några månader innan du skaffat häst har du dessutom ett litet sparande som trygghet och backup. Jag gör så och därför har jag aldrig högre kostnader på min häst än exakt 2200kr per månad från mitt privatkonto. Om hästens försäkring kommer har jag pengar för det på hästkontot redan, då det är medräknat i min fasta månadskostnad och därmed hamnat på kontot i små portioner under de tidigare månaderna. Förstår du hur jag menar? De flesta månader har jag mindre utgifter än 2200kr, så när en stor räkning kommer finns pengar på kontot som inte gått åt av dom där 2200 som jag fört över varje månad.

Då blir din privatekonomi inte påverkad lika lätt av stora utgifter för hästen.

Exempel på utgifter:
Hyra
Kraftfoder
Grovfoder
Avmaskning
Träckprov
Försäkring
Vaccination
Hovslagare
Ryggundersökning
Tandläkare
Övriga utgifter som reflexer, flugmedel, pälsglans, en och annan hovkrats, snösulor, broddar, benskydd, apoteksgrejer, mediciner. Jag tänker att 300-500kr/mån på detta är fullt tillräckligt. Jag tror jag har 300kr och jag har alltid kunnat köpa det jag behövt.
 
Sv: Att våga köpa häst. Hjälp!

TID är relativt. :p Jag lägger inte mkt tid på min häst just nu. Jag har småbarn och annat som tar upp min tid. Är där ca 3 ggr i veckan och rider. Stallet ligger nära och jag behöver inte ta hand om nåt annat så det går fort när jag är där, 2h ungefär är vanligt från att jag åker hemifrån tills att jag kommer hem igen. Medryttare rider 1-2 ggr i veckan. Resten vilar han.

Han står på lösdrift och stallägaren sköter fodring (grov) och tittar till alla dagligen. Dom har vattenautomat. Mockar endast sommartid i hallen för dom använder den inte på vintern, så och även på sommarn tar det kanske 10-15 minuter att mocka, en gång i veckan, vi turas om då.

Har man häst på stall i kollektiv är det ju en helt annan sak. Som det är nu måste jag inte ens åka ut varje dag, eller så går jag förbi när jag promenerar med hundarna och tittar till honom. Det är väldigt enkelt och smidigt att ha häst på lösdrift, och han mår bäst där.
 
Sv: Att våga köpa häst. Hjälp!

Jag sätter varje månad in 7000kr på mitt hästkonto, därtill sätter min medryttare in 1200kr = 8200kr/mån.

Därifrån dras alla kostnader som har med hästen att göra, allt ifrån stallhyra till bensin + vägtull, ifrån träningar till morötter, ifrån utrustning till torv och spånpellets, ifrån försäkring (min och hästens) till skoning. Det brukar bli någon tusenlapp kvar om jag inte åker till Ullared eller gör något annat extravagant.

Jag studerar och jobbar extra. Har man och två barn. Extrajobbet krävs för att jag skall ha råd att ha hästen. Sammanlagt får jag in cirka 15.000kr. Det är inte flådigt, men jag skulle inte vilja ha det på något annat sätt.

Tidsmässigt går det alltid åt MINST en timme mer än jag planerat med. Idag lyckades jag med konststycket att vara i stallet i elva timmar. Som minst blir det två timmar, har nog aldrig lyckats komma därifrån snabbare än så. :D
 
Sv: Att våga köpa häst. Hjälp!

Lägger i snitt 1 timme i stallet varje dag. Har dock en tvååring som inte kräver så mycket än av mig.
Stallhyra inkl. grovfoder och strö: 1700:-
Försäkring: 350:-
Hovslagare: 300:-
Sparander: minst 1000:-
= 3350:-
Då är inte bensin inräknat och utrustning samt vet. (dras från sparkontot när det behövs)
 
Sv: Att våga köpa häst. Hjälp!

Jag har inget fast jobb och får allt mellan 3500-10000 i månaden men då har jag ingen bostadshyra. Jag klarar mig med min häst. Betalar min bil, mobil, försäkringar och häst! Även mat till mig själv och de "bra månaderna" även sambons mat. (Han står ju för bostad)
Hästen kostar ca 2000 i månaden (lite till ibland) och tar mig 2-3 timmar om dagen. Om jag inte rider tar han mig 15-30 min.

Du klarar dig på din lön om du inte för massa andra kostnader, som dyra lån eller jätte dyr bostadshyra. Men eftersom du har en sambo borde det funka.
 
Senast ändrad:
Sv: Att våga köpa häst. Hjälp!

Om jag slår ihop vad det kostar på ett år att ha häst plus om man behöver köpa någon extra till kusen så kostar det 6058 kr i månaden :)
 
Sv: Att våga köpa häst. Hjälp!

SÅ här ser vår budget ut.

Stallplats 950 kr/mån
Foder 900 kr/mån
Strö 400 kr månad/mån
Hovis 500 kr månad/mån
Försäkring 200 kr/mån
Sparande till hästen 500 kr/månad

= 3450 kr

Jag har en lön på 13 000 efter skatt. Maken har en lön på 10 000 efter skatt. Sen tillkommer barnbidrag.

Räknar med att lägga 2-3 timmar om dagen på hästen. Står i kollektivstall.
 
Sv: Att våga köpa häst. Hjälp!

Tror inte du behöver oroa dig för ekonomin! Jag har studielån 9000 i månaden. Hästen kostar ca 4000 totalt. Trodde aldrig det skulle gå men det går utmärkt! Snålar inte heller! Tid ca 3-5 h per dag!
 
Sv: Att våga köpa häst. Hjälp!

Mina grabbar kostar ungefär 3500kr/månad.
Stallhyra inkl. grovfoder 2000kr
Strö 300kr
Hovslagare 400kr (1000kr var 8-12 vecka så månadskostnaden varierar lite)
Försäkring räknar jag på 200kr men det blir nog lite mindre
Diverse godis och morötter 100kr
Vaccination 100kr
Tandkoll 300kr
Utöver detta tillkommer andra veterinärkostnader vid behov och sparande varje månad samt inköp av diverse (onödig) utrustning.

Jag kan tillbringa många timmar i stallet, idag tex var jag i stallet mellan kl 09-16... :) men 2 timmar är nog det vanligaste för min del.
 
Sv: Att våga köpa häst. Hjälp!

Jag har två hästar, en storhäst och en shetlandsponny. Ponnyn kostar typ ingenting då han mest är som sällskap så räknar endast på storhästen.

Står installad hos min mamma = låg hyra. Betalar endast 800 kr/månad inkl grovfoder. Försäkringen går på 800/månad, kraftfoder och mineraler ca 100 spänn/månad. Skoning 450/månad. Träningar 400/månad. Bensinkostnader är det inte tal om då vi bor nästan grannar. Men säg att det blir kanske 3000 för bägge hästarna i grundutgifter. Sedan tillkommer vaccinering, träckprov (+ev avmaskning), strö (står på spån, går inte åt så mycket strö då de står ute stor del av dygnet). Betalar av på hästlånet 2000/månad (till min bror = ingen ränta). Så mellan 5000-7000 en helt vanlig månad :). Jag är ensamstående med ett barn, bor i en hyresrätt, pendlar till jobbet. Grundlön på 22500, får ut mellan 15000-20000 på ett ungefär. Försöker även spara minst 2000/månad till oförutsedda utgifter. Sparar även till en dressyrsadel och en redig bröstsele :).

Om du har råd eller inte bestämmer mest du faktiskt. Man får ge avkall på andra saker istället. Min son går först, sedan kommer mina hästar och efter det kommer jag. Så enkelt var det med den saken.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 545
Hästmänniskan Jag sitter och funderar på att (äntligen) köpa häst. Som så många andra hästtjejer har jag alltid velat ha en egen häst med aldrig haft...
Svar
14
· Visningar
2 711
Senast: carrro_lina
·
Gnägg En märklig fråga från någon som varit hästägare flera gånger men det var så länge sedan och jag tror jag var för ung för att fatta allt...
6 7 8
Svar
155
· Visningar
15 986
Senast: Targa
·
Utrustning Jag har snöat in i blocket/hastnet djungeln av begagnade hästtransporter men känner att jag har för dålig koll! Jag har en stor (ca...
Svar
14
· Visningar
2 127
Senast: banani
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp