Att våga köpa häst. Hjälp!

LBR

Trådstartare
Hej!

Jag vet inte om det redan finns en miljon trådar om detta, det är första gången jag startar en tråd, men jag har inte hittat någon som ger mig svar på det jag egentligen vill veta.

Det jag undrar är hur mycket ni lägger på era hästar en genomsnittlig månad både tids- och pengamässigt.

Utöver det undrar jag vad ni tjänar i månaden.

Jag har hållt på med hästar i hela mitt liv men har aldrig haft råd att ha en egen. Nu tar jag snart examen och har ett stabilt förhållande. Alltså börjar det faktiskt (äntligen!) bli dags att låta min livsdröm gå i uppfyllelse.

Men hur mycket jag än räknar så vågar jag ändå inte riktigt. Jag vill helt enkelt veta om den lön jag kommer att ha (ca 25 000 innan skatt troligtvis) kommer att gå att hålla en häst på...?
 
Sv: Att våga köpa häst. Hjälp!

Hur länge jag är i stallet beror på vad vi gör den dagen.. Åker vi på träning/tävling blir det ju fler timmar. Men en "vanlig dag" skulle jag säga 3 tim med resetid inräknad.
Kostnadsmässigt kostar stallplats, foder, bensin, försäkring ca 6000kr. Utöver det tillkommer ju tränings/tävlingskostnader och inköp av ny utrustning. Just utrustning upplevde jag som "värst" under första året när man köpte på sig allt.. Nu är det mer smågrejjer då o då.
Nu har min häst haft "lite" problem med sitt öga och då har ögonsalvor, veterinärbesök mm. ökat månadskostnaden ganska markant.
 
Sv: Att våga köpa häst. Hjälp!

Jag flyttade iofs ner min häst hem till mig och sambo innan jag hade jobb men det var inget annat alternativ direkt eftersom jag redan ägt honom ett gäng år :-)

Har dålig koll på vad jag får ut men har 24300 innan skatt och jobbar treskift. Över 20 ut iaf. Pengarna tar aldrig slut :-P (har varit student tills nu så det är ju groteskt mycket pengar!). Dessutom har vi eget stall och allt köps in klumpvis, grovfoder för hela vintern och strö på pall. Äter knappt något kraftfoder men ganska dyrt sådant och rätt dyra tillskott.

Strö går på typ 100 kr i veckan, har torv och en gris...
Grovfoder hittills på 3 kr/kg a ca 13 kg/dygn som mest räknat månadsvis förra vintern (fritt).
Kraftfoder o tillskott några hundra/månad.
Hovslagare 1000 kr/6-7 vecka beroende på årstid.
Försäkring ingen aning, betalar årsvis och har bara betalat en gång. Men ca 4000-4500.
Träning, tävling och veterinärgrejer blir ju dyrt typ direkt :-P

Jag vill inte känna att jag behöver avstå från grejer till/med/för hästen pga pengar, det räcker med att försöka få ihop tiden för mig. Ärligt talat så skiter jag faktiskt i vad grovfodret kostar/kg tex, jag vill i första hand hitta något som passar min häst analysmässigt och sedan vill jag köpa in och få hemlevererat vinterns förbrukning och lite extra så man slipper oroa sig för det. Skulle aldrig i livet orka ha häst genom att köpa foder efter löning som i bästa fall räcker till nästa lön om den lönen blir bra tex. Jag hade dött av nervsammanbrott innan hästen fått sin mat!
 
Sv: Att våga köpa häst. Hjälp!

Det är väl egentligen just den grejen jag är rädd för, att jag ska behöva oroa mig för om jag kan ta hand om min häst.

Jag tror iofs att jag är övernojjig med det här - men better safe than sorry.

Om man har häst på fullservice löser ju ofta sig fodret då det kan ingå. Så det är ju ett alternativ om jag vill ha koll.

Vill gärna ha fler exempel :)
 
Sv: Att våga köpa häst. Hjälp!

Tidsmässigt går det nog åt mellan 1-5 timmar i stallet per dag för mig. När hästen har ledig dag går det fort och när man har både stalltur (kollektivstall) och hästen ska ridas så blir det längre dagar såklart.

Kostnadsmässigt räknade jag ut att det genomsnittligt blir 350-400€ i månaden för min del. Varierar kraftigt såklart, hästen behöver ju inte nya skor varje månad och foder och sånt köps ju ofta in i lager. Drar ju fort iväg också om hästen plötsligt behöver byta sadel eller blir sjuk..

För tillfället är jag studerande så mina inkomster är inte mycket att hänga i granen även om jag jobbar extra, men mannen jobbar heltid så vi får ihop det. :) Det beror ju mycket på var du bor och hur du tänkt stalla upp din häst, men jag tror nog absolut det är möjligt att få ihop det med din inkomst! :)
 
Sv: Att våga köpa häst. Hjälp!

Har två stycken D-ponnys som jag delar med mina döttrar ( 11 och 10 år så det är ju jag som betalar allt :)) Står uppstallade på ett större stall med ridhus och fullservice 7 dagar i veckan. 3 arbetskvällar per termin då vi fixar hagar och sånt. DE kostar ca 13000kr tillsammans med hovslagare mat stall och försäkring å sen tillkommer ju träningar utrustning och tävlingar på det...

Tidsåtgång ca 3 timmar per dag med mockning ridning pyssel och stallfika
Inkomst God
 
Sv: Att våga köpa häst. Hjälp!

Det jag undrar är hur mycket ni lägger på era hästar en genomsnittlig månad både tids- och pengamässigt.

Utöver det undrar jag vad ni tjänar i månaden.

Jag har hållt på med hästar i hela mitt liv men har aldrig haft råd att ha en egen. Nu tar jag snart examen och har ett stabilt förhållande. Alltså börjar det faktiskt (äntligen!) bli dags att låta min livsdröm gå i uppfyllelse.

Men hur mycket jag än räknar så vågar jag ändå inte riktigt. Jag vill helt enkelt veta om den lön jag kommer att ha (ca 25 000 innan skatt troligtvis) kommer att gå att hålla en häst på...?

Grattis till din examen!! :)

Tidsmässigt:
Resa till stallet (4km) pyssel med hästen och hem igen
= ca 8 timmar i veckan (tränar ca 3-4 dagar i veckan)
= 32 timmar i månaden

Pengar:
Hästen kostade 20.000. Utrustningen har kostat ca 12.000 på enbart sadlar då det var svårt att hitta en passande sadel. Övriga "nyinköp" har kostat ca 5000 kronor (träns, sadelfilt, ridkläder, säkerhetsväst, täcken, hinkar, osv)

Hästen kostar 1500 kr i månaden (lösdrift) + 550 kr/månden skoning
= 2050 kr månaden.
+ Bensin ca 400 kr/månad i runda slängar.
= 2450 kr/månaden

Olycksfallsförsäkring på IF: 670 kr/halvår? Vet inte exakt men ingen summa som svider i alla fall. Fick direkt ut ersättning på ca 25.000 från IF efter en olycka med hästen så de verkar som ett pålitligt försäkringsbolag.

Min lön: 27 200 kr i månaden, ca 20.000 efter skatt.

Jag väntade tills jag var 30 år och fick ett jobb över 25.000 innan jag vågade skaffa häst.

Jag var också väldigt orolig över ekonomin från början men nu har jag haft min första häst i två och 1/2 år och jag tycker att det är värt det. Jag gick igenom en kostsam separation men kunde ändå behålla både bil och häst, och det är jag glad över.


.
 
Senast ändrad:
Sv: Att våga köpa häst. Hjälp!

Jag lägger 6 000 kr till hästkontot varje månad, därifrån dras sedan alla kostnader som är hästrelaterade och det som blir över sparas som buffert. Jag är i stallet 2-4 h/dag utom de dagar min medryttare har hästen (2 dgr/v).

Jag är singel, så jag har ingen att dela vardagskostnaderna med. Jag väntade med egen häst tills 2012 då jag var 36 år och fick en ny tjänst som innebar löneförhöjning. Jag har inga "nöjen" utöver hästen, allt "överskott" går till honom.
 
Sv: Att våga köpa häst. Hjälp!

Har två stycken D-ponnys som jag delar med mina döttrar ( 11 och 10 år så det är ju jag som betalar allt :)) Står uppstallade på ett större stall med ridhus och fullservice 7 dagar i veckan. 3 arbetskvällar per termin då vi fixar hagar och sånt. DE kostar ca 13000kr tillsammans med hovslagare mat stall och försäkring å sen tillkommer ju träningar utrustning och tävlingar på det...

Tidsåtgång ca 3 timmar per dag med mockning ridning pyssel och stallfika
Inkomst God

Jag skulle väldigt gärna vilja veta vilken inkomst du har. :) Får du hjälp av någon man/pappa på häst eller hemmafront, eller klarar du allt med egna pengar?
 
Sv: Att våga köpa häst. Hjälp!

Fast varför vill du veta min inkomst? Den avgör ju inte om du klarar dina utgifter eller inte?;) Jag närmar mig 40 så nä pappa betalar inte längre :D Delar inte min ekonomi med någon men förutom hus hästar och hundar så har vi ingen stor buffert för andra nöjen reser gör vi tex bara vart annat vart tredje år. Att ha häst innebär uppoffringar från annat för de allra flesta. Kolla vad en stallplats foder försäkring mm skulle kosta plussa på en tusenlapp per månad för oförutsedda utgifter och se om du har de pengarna över när allt annat är betalat så har du facit på om du har råd eller inte?
 
Sv: Att våga köpa häst. Hjälp!

Det är svårt att svara på. Det beror väldigt mycket på vart man bor, hur man vill att hästen ska bo, vad man köper för häst, hur frisk hästen är, hur mycket man vill träna och vad man vill ha för utrustning.

Ta ett månadsexempel på billigt alternativ.
Kallblodstravare, inköpt 15´plus utrustning för 5´000kr, som äter 10 kg hö per dag och lite mineraler.
Hö 10x2x30=600 kr plus 100 kr i mineral = 700 kr
Bor i litet stall häromkring, 500 kr
Fina hårda hovar, barfota. Verkning 600/2 = 300 kr
Strö/halm 100 kr
Försäkring 100 kr
Vaccinationer 100 kr
Träning 1 ggr/mån 200 kr
=2000 kr /mån och inköp 20´000

Och ett exempel på lite dyrare alternativ.
Stort halvblod, inköpt för 85´, utrustning för 15´. 15 kilo hö, kraftfoder och mineraler
Hö 15x2x30= 900 kr, kraftfoder 400 kr, mineraler 100 kr =1400 kr
Bor i lite finare stall med ridhus 1500 kr
Hovslagare 1200 kr/gång = 600 kr
Strö, spån, 6*70= 400
Försäkring 500 kr
Vacc 100 kr
Träning varje vecka olika tränare, 2*400+2*200=1200 kr
=5700 kr månadsavg och inköp 100´000

Siffrorna är tagna på ett ungefär vad det kostar härikring att bara äga en häst. Som du ser är det svårt att veta vad det kommer att kosta, det beror så mycket på vad du har för ambitioner och krav :)
Har inte räknat med veterinärkostnader, bensinkostnader, tävlingskostnader, utrustning...
 
Sv: Att våga köpa häst. Hjälp!

Fast varför vill du veta min inkomst? Den avgör ju inte om du klarar dina utgifter eller inte?;) Jag närmar mig 40 så nä pappa betalar inte längre :D Delar inte min ekonomi med någon men förutom hus hästar och hundar så har vi ingen stor buffert för andra nöjen reser gör vi tex bara vart annat vart tredje år. Att ha häst innebär uppoffringar från annat för de allra flesta. Kolla vad en stallplats foder försäkring mm skulle kosta plussa på en tusenlapp per månad för oförutsedda utgifter och se om du har de pengarna över när allt annat är betalat så har du facit på om du har råd eller inte?

Jag menade om barnens pappa bidrog till hästintresset eller betalade huslån/större delar av andra kostnader för familjen (inte om din pappa gjorde det).

Det var inte kritik från min sida, jag tycker det är bra att du får undan så mycket pengar till det som är roligt (varför ska man annars arbeta?). Men det vore kul att veta vilka marginaler du laborerar med.
 
Senast ändrad:
Sv: Att våga köpa häst. Hjälp!

La i snitt 2-4 h per dag i stallet och runt 5000kr + sparande 500kr + bensin + eventuella inköp utöver de vanliga! :crazy:

(Såg till att ha en buffert som pendlade mellan 20-50.000kr beroende på vad för större kostnader jag hade)
 
Sv: Att våga köpa häst. Hjälp!

Åh tog det absolut inte som kritik. Barnens far skulle nog bidra om han hade pengar men det har han aldrig fast han brukar betala deras hopplektioner. Jag får ut ca 33-35000 per månad lite beroende på månad. Så ja ca en tredjedel går åt till ponnysarna mer om jag skulle räkna in bensin underhåll av transport osv men vill inte räkna för mkt :p det är dyrt nog som det är
 
Sv: Att våga köpa häst. Hjälp!

Tusen tack för alla svar! Härligt med så mkt hjälp och fint bemötande :-) det låter ju som att jag faktiskt skulle klara det eftersom att vi är två med heltidslön och inga barn. Antar att det är det faktum att jag vet hur stort ansvar det är som gör att jag frågar även om jag har räknat en miljon gånger redan.

Ni som har respektive sominte är hästmänniskor: hur hanterar era partners att ni är borta så mycket?
Kram på er! :-)
 
Sv: Att våga köpa häst. Hjälp!

Vi jobbar både oregelbundet och går om varandra en hel del så han märker sällan att jag är i stallet. Men sen har han faktiskt ett eget liv oxå.


Vi har gemensam ekonomi, får ut runt 48 k.
Hästen kostar 2400:- per månad i fasta utgifter, hyra, hovis och försäkring. Sen tillkommer träningar och utrustning + extra veterinär kostnader.
Har gångavstånd till stallet.
 
Sv: Att våga köpa häst. Hjälp!

Jag har hästarna hemma, har två. Tar eget hö så foderkostnaden hålls på en låg nivå. Tränar några gånger i månaden för tränare, har egen transport. Det gör att det inte blir någon hög månadskostnad. Har haft tur också med billig hovslagare och väldigt friska hästar. Dyrast är nog utrustningen...

Min man är inte hästintresserad men gillar våra men viktigast av allt är att han uppskattar att "tanten" är glad och mår bra. Han vet vad hästarna ger mig och uppskattar det. Eftersom vi har hästarna hemma är han ofta med mig och pysslar i stallet, filmar när jag rider samt underhåller stall, hagar och annat nödvändigt. Vi är ett team :D
 
Sv: Att våga köpa häst. Hjälp!

Min sambo vill effektivisera tiden som måste läggas i stallet varje dag. I övrigt har han nog mest svårt att förstå hur det kan ta sådan lång tid att fixa stall och rida och tid är det alltid ont om hemma hos oss. Jag har mao ofta dåligt samvete för att hästen tar tid men jag jobbar på att låta bli att ha det för det kommer ändå bara från mig själv. Jag har därför bestämt att varannan dag är rimligt att rida min häst just nu och då ska inte allt annat gå före. Jag tror man lite får konstatera att hästen tar tid och bestämma sig för vad som är ok för att inte hela tiden ha dåligt samvete eller stressa över hästen.
 
Sv: Att våga köpa häst. Hjälp!

Ni som har respektive sominte är hästmänniskor: hur hanterar era partners att ni är borta så mycket?
Kram på er! :-)

Han får ta det och bli mer eller mindre hästmänniska ;)

Min karl är inte hästintresserad, men han tycker om djur och har fått lära sig alla basic saker så tycker han att stallet tar för lång tid ja då får han hjälpa till att mocka, konka vatten, hämta hö, köra fram transporten osv :D

Dessutom är det bra för jag är ganska sjuk så numera kan han utan problem ta stallet åt mig på egen hand även om det behöver bytas täcken osv :)
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 545
Hästmänniskan Jag sitter och funderar på att (äntligen) köpa häst. Som så många andra hästtjejer har jag alltid velat ha en egen häst med aldrig haft...
Svar
14
· Visningar
2 711
Senast: carrro_lina
·
Gnägg En märklig fråga från någon som varit hästägare flera gånger men det var så länge sedan och jag tror jag var för ung för att fatta allt...
6 7 8
Svar
155
· Visningar
15 986
Senast: Targa
·
Utrustning Jag har snöat in i blocket/hastnet djungeln av begagnade hästtransporter men känner att jag har för dålig koll! Jag har en stor (ca...
Svar
14
· Visningar
2 127
Senast: banani
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp