Att utbilda hund till skydd (securitas)

MaRomer

Trådstartare
Vad säger ni, är det omöjligt att börja utbilda en 5 årig rottis hane inom skydd? Har kört allmänlidnad, tävlingslydnad, sök, uppletande och rallylydnad med honom.

Sökte ett jobb inom securitas och har sedan innan en kompis som jobbade som hundförare inom securitas. Fårgan är. Blir hunden för gammal?? Han är otroligt lätt motiverad, bra grepp, trevlig, modig och har en väldigt bra näsa! Enda negativa skulle vara att han gärna skäller på andra hundar.

Eller är det ny hund som gäller? Jag tänker en 1-2 års period innan hunden skulle vara färdig för jobb då jag måste jobba som vanlig väktare minst 1 år innan man kan gå vidare med hund.

Detta är något jag funderat på länge men det är först nu som jag verkligen funderar på det! Min sambo har haft hund inom det militära och min kompis har som sagt jobbat inom securitas innan. Kunskapen finns. Men är det möjligt?

Sv: Att utbilda hund till skydd (securitas)

Med tanke på att hunden börjar bli gammal vid 7-8 år så hade jag inte gjort det, för mycket jobb för en för kort period.

Med tanke på att hunden börjar bli gammal vid 7-8 år så hade jag inte gjort det, för mycket jobb för en för kort period.

Det är det jag funderar på oxå. Dock så kommer vi ej ha möjlighet att köpa ny hund de närmsta 5-6 åren. Vi har 2 hundar nu och har verkligen inte tid med en till. Tyvärr. Men jag har också på känn att han är för "gammal".

Men för skojs skull, går det utbilda en så "gammal" hund?? Han är 100% frisk.

Jag hade inte gjort det, tänk på att en Rottis inte blir så gammal, och att även om han är pigg nu är det inte säkert att han är det när utbildningen är klar. Och då har du slitit som f*n för att köra upp han också blir det inget av det, jag hade definitivt köpt en till hund.

Tillägg: Går går det väl... det är väl bara att testa. Om inte annat så har du lärt dig något på vägen :).

Jag hade inte gjort det, tänk på att en Rottis inte blir så gammal, och att även om han är pigg nu är det inte säkert att han är det när utbildningen är klar. Och då har du slitit som f*n för att köra upp han också blir det inget av det, jag hade definitivt köpt en till hund.

Tillägg: Går går det väl... det är väl bara att testa. Om inte annat så har du lärt dig något på vägen :).

Att köpa en hund till är inte möjligt och vår golden på 7 år är för gammal för att utbilda även om hon nästan är där. Dock är hennes grepp inte alls bra.

Ja testa går ju alltid.! Ska få fatt i figturant och kolla honom mot det!

Nej jag såg det ovan... men kör på och se vad som händer. Du vet ju att du kanske inte kommer kunna använda honom i tjänst pga. ålder, och om du går in med den inställningen så blir det knappast en besvikelse på det sättet, liksom.

Nej jag såg det ovan... men kör på och se vad som händer. Du vet ju att du kanske inte kommer kunna använda honom i tjänst pga. ålder, och om du går in med den inställningen så blir det knappast en besvikelse på det sättet, liksom.

Nej jag vet ju att han kommer fixa 1-2 år om det ens bli möjligt. Men å andra sidan är jag en erfarenhet rikare till nästa hund! Så det kan ju aldrig vara fel att utbilda!

Nej jag menar det, det lär gå fortare att ta upp nästa så för din egen del är det ju positivt ur kunskapssynpunkt!

Jag skulle också ha kört på! Trots allt är det kul att träna hund och man lär alltid sig själv något inför nästa hund.

Det är ju inte bara att lära hunden bita i ärm och sen är man klar.
Hunden måste ju bl.a. genomgå ett L-test och vara lämplig som väktarhund.

Det är ju inte bara att lära hunden bita i ärm och sen är man klar.
Hunden måste ju bl.a. genomgå ett L-test och vara lämplig som väktarhund.

Detta vet jag redan:) Det jag undrade var om det var lönt att lära upp en 5 åring, eller om det är möjligt!

Jag hade nog relativt snabbt velat få gjort L-testet för att se om det öht är värt.
För går den inte igenom och du har tidsmål på 1-2 år så är det ju typ nu en valp skulle behöva införskaffas(jo jag såg att ni inte kunde ha en tredje hund, men det tar ju liksom en stund om man inte vill köpa vuxen färdig hund)
Har hunden det som krävs är det ju faktiskt inte så galet mycket man behöver lära in för att klara en uppkörning.. och mycket mer än så behövs väl egentligen inte i förväg, mycket kan man slipa på efter hand liksom..
/LillaMy- som jobbade obehindrat med sin 10-åring:)

Nr 1: se till att få hunden L-testad för att se om den ens är lämplig för tjänstebruk.

Nr 2: vill du bli hundförare så börja med att lära dig att figga för de andra, att hänga med på objektsträningar för att få en uppfattning om vad som krävs av hunden och vad som krävs av dig. Jag lovar att det är väldigt givande och lärorikt samt att du samlar på dig ev blivande arbetskamrater som sen är beredda att ställa upp för dig med träningshjälp.

Nr 3: Ja, din hund kommer troligtvis att vara för gammal för tjänst eller bara vara möjlig att ha i tjänst kort tid MEN om han anses lämplig för tjänst vid testet och är i fysisk god kondition kan det ändå vara idé att ha honom som "lärhund".

Nr 4: Jobba på, gå på utbildningar, lyssna och lär av de erfarna TJÄNSTEHUNDFÖRARNA, det är de som kan gamet, inte tävlingsnördarna. Sen finns det fenomen som behärskar båda delar:)

Enklast är väl att kontakta hundansvarig på sec, så kanske du kan få lite tips och idéer och så kan hen känna av hunden lite och se om det är värt.
För som privatperson med en såpass "gammal" hund tror jag att det kan vara svårt att få tid hos polisen för ett test.

Enklast är väl att kontakta hundansvarig på sec, så kanske du kan få lite tips och idéer och så kan hen känna av hunden lite och se om det är värt.
För som privatperson med en såpass "gammal" hund tror jag att det kan vara svårt att få tid hos polisen för ett test.

Har en nära vän som varit hundförare på securitas så ska prata med henne. Hon känner min hund sedan valp, såhon vet vad han går för iaf!

Liknande trådar

Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
3 357
Senast: Acto
·
Övr. Hund Har fått hem en rottistik på drygt två år som jag ska ha hand om lite då ägarna inte har tid med henne. Har enligt uppgifter fått reda...
2
Svar
26
· Visningar
3 376
Senast: linnsan
·
S
Övr. Hund OBS! om något verkar "elakt" "idiotiskt" fråga gärna vad jag menar så kan jag förklara.....Mycket i början var väl idiotiskt också...
Svar
8
· Visningar
2 018
Senast: Disen
·
Övr. Hund Jag har två hundar, båda pensionerade kappisgreyhound. Dvs hundar som vuxit upp med sällskap, och hela livet haft andra hundar omkring...
Svar
16
· Visningar
5 942

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

Tillbaka