Sv: Att uppfostra en pojke. (genusdiskussion)
Bra fråga
jag tycker överhuvudtaget att jämställdhetsdebatten borde handla MER om hur vi fostrar våra småpojkar, eftersom så oerhört mycket av könsmaktsordningen startar där. Flickors uppfostran talas det redan en hel del om, men att även pojkar i allra högsta grad påverkas under uppväxten till hurdana män dom ska bli, verkar inte alls vara lika stort föremål för diskussion.
Jag har två pojkar och ser det som ett stort ansvar att, så långt man kan, uppfostra dom till schyssta, jämställda män.
För oss handlar det inte så mycket om att försöka påverka det yttre (blått/rosa, Spiderman/HalloKitty etc) utan min uppfattning är att
dom själva väljer mindre könsstereotypt om man uppfostrar dom på ett sätt där dom får tänka och ta ställning själva.
En sak vi prioriterar högt är att prata mycket med killarna. Prata om hur saker känns, argumentera, ifrågasätta. Be om ursäkt när man haft fel, våga backa, våga ändra åsikt när man lärt sig något nytt. Våga berätta när man blir ledsen, hur det kändes när man blev sårad,
varför man blev sårad och hur den andra kan ha känt sig.
Kort sagt, ge dom verktyg för att sätta ord på känslor och att ifrågasätta normer på ett sunt sätt...och att utveckla sin empatiska förmåga.
Självklarheter, kanske många tycker...men jag märker på många av killarnas kompisar att det tyvärr är långtifrån sant...dom är väldigt ovana vid att diskutera och ifrågasätta, och vid att vuxna öht frågar efter deras åsikter
Tror det pratas mera med flickorna, både från föräldrar och mellan tjejkompisar.
Äldste sonen som är 11 är en väldigt tänkande och ifrågasättande figur...till viss del är det såklart hans medfödda personlighet, men jag tror helt klart att det även beror på att han fått lära sig att tänka och argumentera. Häromdagen kom han tex hem och var djupt upprörd över att killarna i skolan använder "bög" som ett skällsord.
"Precis som om det vore något FEL att vara bög, mamma! Jag tror flera av dom inte ens KÄNNER nån homosexuell, för då hade dom fattat hur korkat det är att säga så...bögar är ju helt vanliga killar, som J (en av mina bästa vänner) tillexempel."
Detta blev till en lång intressant diskussion om bögskräck och machokultur. Och så vidare.
Istället för att
förbjuda tex våldsamma tvspel diskuterar vi om
varför vi tycker det är fel, vilket dom då inte har några problem att förstå...och då avstår frivilligt, till förmån för vettigare spel/filmer.
En annan viktig sak är att understödja alla deras 'mjukare' sidor och intressen...båda mina killar är tex stora djurvänner vilket vi hela tiden uppmuntrat ordentligt. Stora killen rider, den mindre dansar.
Dom 'tuffare' intressena får så mycket uppmuntran ändå genom skola och kompisar, så dom känns inte som om vi behöver stödja hemifrån.
Sen underlättar det såklart om det finns bra män omkring pojkarna, som förebilder. Men det säger ju sig självt.