kryddelydd
Trådstartare
Lägger under samhälle då jag tycker frågeställningen har ett större samhällsintresse och det i mina ögon inte specifikt handlar om skolan.
Nu har ju SVT rapporterat i ett par dagar om föräldrar som vill undvika att låta barnen gå i svenska skolan.
Man har sett i USA att resultaten för de barn som får "hemundervisning" beror mycket på föräldrarnas utbildningsbakgrund.
Jag är inte helt insatt förstås, eftersom jag bara läst det som dykt upp på SVT.
Men de som intervjuats (bland annat en mamma som emigrerat till Mexiko och nu ytterligare en familj) hävdar att det är bättre att barnen får lära sig utifrån intresse och inte utifrån en specifik läroplan.
Jag kan tänka mig att det antagligen finns ett antal föräldrar som är fullt kapabla att ge mångsidig undervisning till sina barn, även om jag tänker att den här typen av utbildning torde leda till mycket uttalad politisk/ideologisk bias utifrån föräldrarnas åsikter och att de här barnen kan få ännu sämre förutsättningar att göra egna ställningstaganden inom politik/ideologi jämfört med de barn som får presenterat alla partier, till exempel.
Och när det gäller övriga ämnen: ja, det beror väl på föräldrarnas utbildning så som man kunnat se i USA där det verkat som om utbildningen i matematik varit svårare att få till jämfört med inom språk.
Spontant kan jag se problem om barnen, när de är ungdomar, vill studera vidare. Hur mäter man deras kunskaper och hur bedömer man behörighet till högskola/universitet?
Själv är jag konservativ i frågan: tycker nog att det är väldigt viktigt med en allmän skolgång, även om jag absolut kan tänka att olika pedagogisk metod passar olika barn olika väl.
Kompromissen torde väl vara kunskapsprov inom alla ämnen, av typen nationella prov?
Vad tycker Buke???
Nu har ju SVT rapporterat i ett par dagar om föräldrar som vill undvika att låta barnen gå i svenska skolan.
Man har sett i USA att resultaten för de barn som får "hemundervisning" beror mycket på föräldrarnas utbildningsbakgrund.
Jag är inte helt insatt förstås, eftersom jag bara läst det som dykt upp på SVT.
Men de som intervjuats (bland annat en mamma som emigrerat till Mexiko och nu ytterligare en familj) hävdar att det är bättre att barnen får lära sig utifrån intresse och inte utifrån en specifik läroplan.
Jag kan tänka mig att det antagligen finns ett antal föräldrar som är fullt kapabla att ge mångsidig undervisning till sina barn, även om jag tänker att den här typen av utbildning torde leda till mycket uttalad politisk/ideologisk bias utifrån föräldrarnas åsikter och att de här barnen kan få ännu sämre förutsättningar att göra egna ställningstaganden inom politik/ideologi jämfört med de barn som får presenterat alla partier, till exempel.
Och när det gäller övriga ämnen: ja, det beror väl på föräldrarnas utbildning så som man kunnat se i USA där det verkat som om utbildningen i matematik varit svårare att få till jämfört med inom språk.
Spontant kan jag se problem om barnen, när de är ungdomar, vill studera vidare. Hur mäter man deras kunskaper och hur bedömer man behörighet till högskola/universitet?
Själv är jag konservativ i frågan: tycker nog att det är väldigt viktigt med en allmän skolgång, även om jag absolut kan tänka att olika pedagogisk metod passar olika barn olika väl.
Kompromissen torde väl vara kunskapsprov inom alla ämnen, av typen nationella prov?
Vad tycker Buke???