Att tvinga sig på en åring..

the_connemara

Trådstartare
Han ville inte bli fångad av mig i hagen, varesig själv eller med kompsi. Efter två och en halv timme fick han gå lös in då ägarna inte var hemma och jag var klar med alla andrahästarna (och hade gjort upprepade försök att fånga honom på allehanda vis). När han väl är inne i boxen tänkte jag "bekanta" mig lite med honom. Han vågadeinte ens komma fram till krubban med matt när jag stod utanför... Om, det är en lite spec familj han kommer ur, de blir MKT bättre med åren och har var gudasnälla att sitta in vid 2,5-3 år. Men fasen oxå, han borde åtm gå att klappa av mig även om jag bara ser honom vid insläpp ibland. Gick in i boxen, hästen ställde sig i ett hörn och var skiträdd för mig. Rädd häst = farlig häst. Fick inte på långa vägar tag i honom så man kunde få på grimma = "ofarlig". Knatade iväg till sadelkammaren och hittade längsta longerpisken. La den på honom, han flög i luften och sprang runt i den lilla hörnan han vågade va i en liten stund. Sen stod han still. Fick ganska många mer sådana utbrott men stod till slut still när man strök honom över hela kroppen och man kunde gå fram och klappa honom på halsen och prata lite med honom.

Var detta fel?

Sv: Att tvinga sig på en åring..

Såklart vill jag ha en fet motivering till erat svar annars lär man sig ju inget ;)

Jag kan tycka att det är rätt korkat att tränga sig på en häst i boxen när denne redan i hagen visat att han inte uppskattar ditt sällskap.

Min instinktiva tanke är att du behöver lära dig ett och annat om hur hästar är funtade, hur de kommunicerar och hur ditt kroppsspråk kan användas till din fördel (istället för som nu, då det antagligen är till din nackdel). Hur? En bra tränare. "Han växer ifrån det"- och "utrustning är lika med säkerhet"-tänkandet tycker jag är rätt... Dumt?

the_connemara skrev:
Han ville inte bli fångad av mig i hagen, varesig själv eller med kompsi. Efter två och en halv timme fick han gå lös in då ägarna inte var hemma och jag var klar med alla andrahästarna (och hade gjort upprepade försök att fånga honom på allehanda vis). När han väl är inne i boxen tänkte jag "bekanta" mig lite med honom. Han vågadeinte ens komma fram till krubban med matt när jag stod utanför... Om, det är en lite spec familj han kommer ur, de blir MKT bättre med åren och har var gudasnälla att sitta in vid 2,5-3 år. Men fasen oxå, han borde åtm gå att klappa av mig även om jag bara ser honom vid insläpp ibland. Gick in i boxen, hästen ställde sig i ett hörn och var skiträdd för mig. Rädd häst = farlig häst. Fick inte på långa vägar tag i honom så man kunde få på grimma = "ofarlig". Knatade iväg till sadelkammaren och hittade längsta longerpisken. La den på honom, han flög i luften och sprang runt i den lilla hörnan han vågade va i en liten stund. Sen stod han still. Fick ganska många mer sådana utbrott men stod till slut still när man strök honom över hela kroppen och man kunde gå fram och klappa honom på halsen och prata lite med honom.

Var detta fel?

JAG skulle INTE bli glad på dig om det var min häst du gjort så med! Som jag fattar det är det inte din häst utan någon annans och du träffar den ibland vid insläpp? I så fall tycker jag INTE du ska 'tvinga eller tränga' dig på honom. Låt honom vara och komma fram om han vill. Du kan ju om du vill sitta utanför boxen och läsa eller något så att han får chansen att om han VILL komma fram och hälsa.

Han hartydligt talat om att det är läskigt och att han är ärdd, och det du gjorde var att ta bort hans flyktmöjligheter och gav honom ingenstans att fly. Jag förstår varför du gjorde det och vad du ville uppnå, men som sagt hade det varit MIN åring du gjort så på hade jag INTE varit glad på dig. Alls. Och ansett du gjorde fel.

Sen tycker jag att ägarna borde jobba på att få honom lite mer tam och med mer förtroende för människan, han kan ju hamna på klinik eller vad som helst. Och du kan ju medverka i den träningen.

Men om det inte finns vilja/möjlighet till det så låt honom gå lös in om han inte vill fångas, var lugn och stillsam kring honom och sätt ingen press, låt honom komma själv.

Det FINNS lägen då det kan vara av godo att göra såsom du beskriver, men det ska inte vara första alternativet.

Så ja, om jag förstått situationen rätt (dvs det är inte din häst och inte en häst du träffardagligen) anser jag att du gjorde fel.

Om han uppskattar mitt sällskap eller inte.. han ska väl iaf kunna bli fångad? Första "kontakten" av mig var väl kasnke inte så positiv, han blev rädd när jag tog på den andra åringen grimman eftersom jag lade nackremmen över hennes huvud och han stod bakom henne. Efter det ville han inte bli fångad. Flera gången gick det att klappa honom i hagen men gjorde man minsta antydan till att ta på honom grimman så vände han och gick i väg, inte stressad eller så. Sprang inte och skrek efter kompisen heller. Dvs jag höll inte på och jagade en häst som var livrädd för mig i hagen. Både hans mamma och alla hans syskon har varit sådana från och till, en stund senare kan de stå vid grinden och bli jätteglada när man ska ta in dem, oberoende person.

Med växer ifrån det menar jag precis som jag säger trots att även jag tycker/tyckte sådant var rent nonsens. Trodde inte mammas första föl här skulle bli tamt/ridbart öht men utan nämnvärt mer hantering än alla andra unghästar så blev hon en mkt stabil och trygg ponny som vart cool i alla situationen sen vi satt in henne (iaf enl ägarna som köpte henne). Så har det oxå visat sig bli med de andra avkommorna efter henne.

Med utrustning = säkerhet menar jag bara att med en grimma och ett grimskaft kan man hindra en mindre hanterad häst att vända rumpan till och slå om den blir rädd.

Det är en åring på et stuteri där jag jobbar, har vart där i över fyra år och det litar helt och fullt på mig. Tyckte inte alls illa om händelsen, men det kan ju hända att de föstod mig bättre/har en annan syn än ni. De vet ju oxå hu jag brukar handskas med deras och andra hästar vilket inte går att förklara här =/. Brukar normalt inte hjälpa till med insläpp utan rider på dagarna, därför har jag ingen direkt kontakt med honom.

Han blev rädd först när jag, som Alexandra sa, tog bort hans flyktmöjligheter. Och visst tycker jag med att hans borde bli lite mer hanterbar och hade jag fått tag i honom i hagen hade jag gladeligen hanterat honom mer i mån om tid. Men efter den första incidenten när jag inte fick tag på honom så håller jag mig till att hälsa/klappa på honom i hagen. Tycker det är dumt att försöka om man inte "vet" att det kommer gå vägen, dvs bättre att bara umgås lite och gå sen igen när han ändå inte ska in.

En liten fråga: NÄR finns det lägen när det är ok?

Om det är ett stuteri du jobbar på borde väl folk där har lite bättre koll än att låta en åring vara så ohanterad och personalen så pass dålig på att läsa av densamme? Om man nu ska hårddra det. För GIVETVIS blir han rädd om du stryper hans möjligheter till att freda sig eftersom han uppenbarligen inte är trygg med att ha dig i närheten.

Hälsa på och klappa i hagen tycker jag låter som en bra plan för din del.

Men första tanke var att du inte är riktigt klok o om du kanske skarvat ihop det hela men... För det låter helt sjukt i mina öron.
:cry:

the_connemara skrev:
Om han uppskattar mitt sällskap eller inte.. han ska väl iaf kunna bli fångad?

Det kan han, när du inte är en "otäck" människa längre! Men uppenbarligen har du gjort dig läskig för honom, inte ens neutral.

the_connemara skrev:
Första "kontakten" av mig var väl kasnke inte så positiv, han blev rädd när jag tog på den andra åringen grimman ---

Ja, om en häst har blivit rädd för dig - oavsett om det är motiverat eller ej, eller om det är ditt fel eller ej, så tar det TID att bygga upp förtroendet igen. Man får promenera runt i hagen och klia lite (när han tillåter det) tills han tycker att det är OK att du tar på grimman också.

the_connemara skrev:
Med utrustning = säkerhet menar jag bara att med en grimma och ett grimskaft kan man hindra en mindre hanterad häst att vända rumpan till och slå om den blir rädd.

Redan vid sju-åtta-nio månader kan ett föl springa ner dig och hoppa jämfota på dig om den skulle vilja - med eller utan grimma.

the_connemara skrev:
Han blev rädd först när jag, som Alexandra sa, tog bort hans flyktmöjligheter.

Livsfarligt att ta bort "en väg ut" för hästen. För känner de att de måste fly så kommer de att göra det, även om du står i vägen, och det är ju inte så bra.

the_connemara skrev:

Jag tror ju att hästen till slut stod still när du rörde honom för att han höll på att "förgås av skräck" - inte för att han börjat lite på dig igen.
Jag tycker inte heller att det någonsin är OK att ta fram en pisk mot en häst som uppenbarligen inte vill ha ditt sällskap.

"Gick in i boxen, hästen ställde sig i ett hörn och var skiträdd för mig. Rädd häst = farlig häst. Fick inte på långa vägar tag i honom så man kunde få på grimma = "ofarlig". Knatade iväg till sadelkammaren och hittade längsta longerpisken. La den på honom, han flög i luften"

Det kan då inte vara särskilt svårt att förstå att man INTE får något djurs förtroende genom våld. Trängd häst = farlig Hästen känner sig extremt trängd om den blir hotad i sitt hem = boxen.
Varför hämtade du longerpisken? Vad trodde du att du skulle uppnå genom att använda den?

Vilka metoder använde du för att fånga hästen eftersom hästen tycks ha varit livrädd för dig väl inne i boxen.

Det finns en anledning till varför man inte låter veterinären behandla hästen i boxen (behandlingar kan vara obehagliga) och det är att där ska hästen kunna känna sig trygg.

En metod att lära känna hästen skulle tex. kunna vara att du talat lugnt till hästen, kanske hållt fram en morot eller ett äpple och låtit hästen ta den och kanske klappat när hästen kom fram till dig beroende på hur trygg den verkade vara med dig. Å det kan ta låång tid för hästen att känna sig trygg, särskilt om hästen tidigare blivit rädd för dig och känner sig hotad av dig. Hört talas om hästminne?

På tal om tillfällen då det kan vara ok att använda lite hårdare metoder för att fånga in en häst så kan jag ge ett exempel. Hästen springer lös på en starkt trafikerad väg och riskerar att bli på körd. Då tycker jag faktiskt det kan vara ok att använda en pisk för att få hästen att springa av den mycket farliga vägen om man inte tillräckligt fort lyckas fånga in den.

Hur kan du ge dig till att ta fram en pisk när hästen redan är vettskrämd för dig?
Hade detta varit min åring och jag fick reda på att en person han var rädd för hade varit på honom med pisken (oavsett om man slagit eller ej) hade jag inte svarat för följderna. Det är inte din sak att uppfostra hästen. Däremot är du i dina fulla rätt att inte vilja ta in eller hantera hästen tills ägarna fått den nog tam.

the_connemara skrev:

Eftersom det var jag soms a att det finns lägen när det kan vara okej så svarar jag.

Det är dock VÄLDIGT vanskligt att försöka förklara sådant på nätet, dvs förklara något teoretiskt som man ska 'se' i praktiken.

Men om man lagt lååång tid på förtroendeträning (och INTE gjort minsta misstag som kan förklara de uteblivna resultaten) och hästen fortfarande inte visar ens minsta ANTYDAN till framsteg. Och det dessutom - VIKTIGT VIKTIGT - är en häst som är mer SKEPTISK än RÄDD så finns det lägen när det enda kvarstående sättet som är kvar är att se till att 'tränga sig på' hästen så att man får den under mer kontroll. I praktiken så att man får på den en grimma med en longerlina dithakad. Och sedan inom linans räcklängd arbeta med att få hästen att inse att det kan vara himla trevligt och mysigt med människor. Det handlar om att ge hästen möjligheten att komma undan om den vill (därav longerlina och inte grimskaft t ex) men samtidigt kunna hålla sig inom ett visst avstånd från hästen. I början är mission acomplished när hästen står stilla i andra änden av 12 meter longerlina, det är alltså inget som ska gå över en dag.

Men detta ska vara den SISTA utvägen när LÅÅÅÅÅÅNG tid av korrekt förtroendeträning utan misstag inte gett några som helst resultat och hästen är skeptisk och inte rädd. Och det är FÅ hästar som är av den typen att det är en bra lösning och det är ÄNNU FÄRRE tillfällen när det övht krävs. Men de finns.

Det finns dock enligt mig INGET tillfälle där du tränger en häst på det där viset i boxen, än mindre med spö..

Måste bara tillägga till det Alexandra skriver om longerlina o att jobba hästen i den osv. Att ett ännu bätte alternativ enligt mej är om man har tillgång till en rundcorral!! Då är hästen lös o fri men ändå på begränsat område. Det är ett mkt bra sätt både för att skapa förtroende och lösa div andra problem.

Det här hör ju inte hit egentligen men var tvungen o säja det ändå så alla får veta hur bra det är.. :D :o

I övrigt känns det som att trådskaparen nån stans redan känt på sej att det inte var nåt bra sätt det här eftersom tråden kom upp? :crazy: O jag håller med er andra svarare...

Smulu skrev:
Varför hämtade du longerpisken? Vad trodde du att du skulle uppnå genom att använda den?

Det skulle jag också vilja ha ett svar på!
Exakt vad vill man uppnå med det?

Som jag förstod det så var hästen vid detta tillfäller inne i sin box för att äta efter hagvistelsen.

När den nu var inne, varför inte bara låta den vara ifred?
Vad ska man då med ett spö till? Jag måtte vara trög, men förstår inte vad det ska vara bra för!?

Grängesberg skrev:
Det skulle jag också vilja ha ett svar på!
Exakt vad vill man uppnå med det?

Som jag förstod det så var hästen vid detta tillfäller inne i sin box för att äta efter hagvistelsen.

När den nu var inne, varför inte bara låta den vara ifred?
Vad ska man då med ett spö till? Jag måtte vara trög, men förstår inte vad det ska vara bra för!?

Som jag fattade det så det hon ville åstadkomma var att på lite 'håll' kunna kontrollera ( i rak översättning tränga in den i ett hörn) och få den att lugna ner sig där så hon kunde komma fram till den utan att riskera en bakdel presenterad i ansiktshöjd.

Dvs meningen var inte att slå hästen utan att på säkert avstånd kunna tränga in den i ett hörn och vara utom räckhåll för sparkande bakhovar (och ev huggande tänder) tills hon fått den att lugna sig så hon kunde komma inpå den på ett 'säkrare' sätt.

Personligen skulle jag som sagt ALDRIG använt metoden med trängning, men så tolkade jag den.

Och jag förstår inte säkerhetsaspekten, hästen kunde lika gärna ha flippat ur av att få alla flyktmöjligheter avskurna och vräkt sig över henne, och då är ett longerspö lika verksamt som att använda myggnät för att täta vattenläckor..

Däremot undrar jag vad hon tänkt göra om hästen istället för att skrämmas till stillhet ställt sigrakt upp och gjort ett utfall t ex. Lappa till med longerspöet? Så skapar man nämligen rädda hästar som vänder sin rädsla i aggression och de brukar sällan bli riktigt normala och säkra sen.. :crazy:

Ok!

Jag hade nog väntat tills hästen hade ätit klart och väntat UTANFÖR boxen tills hästens nyfikenhet tog överhanden och den kom fram till boxdörren för att se vem jag var och vad jag ville. ALT. struntat i den överhuvudtaget efter att jag fått in den i boxen och låtit ägarna själva ta hand om sin häst.

Att gå in i en rädd årings box (eller rädd häst öht) utrustad med långpisk och dessutom lägga pisken på den låter i mina öron helt idiotiskt om man vill ha en harmonisk häst i framtiden.

Helt galet, skulle jag ha bevittnat något sådant i mitt stall så skulle vederbörande anställd fått ordentligt "på moppo", fått tagit sitt pick o pack och bege sig till något annat ställe.

Jag anser det vara helt omdömeslöst och idiotiskt!

Grängesberg skrev:
Ok!

Jag hade nog väntat tills hästen hade ätit klart och väntat UTANFÖR boxen tills hästens nyfikenhet tog överhanden och den kom fram till boxdörren för att se vem jag var och vad jag ville. ALT. struntat i den överhuvudtaget efter att jag fått in den i boxen och låtit ägarna själva ta hand om sin häst.

Att gå in i en rädd årings box (eller rädd häst öht) utrustad med långpisk och dessutom lägga pisken på den låter i mina öron helt idiotiskt om man vill ha en harmonisk häst i framtiden.

Helt galet, skulle jag ha bevittnat något sådant i mitt stall så skulle vederbörande anställd fått ordentligt "på moppo", fått tagit sitt pick o pack och bege sig till något annat ställe.

Jag anser det vara helt omdömeslöst och idiotiskt!

Helt enig med dig som sagt, och JUST sådana här berättelser får mig att få än mer ångest för den dagen unghästen kanske hamnar i inackorderingsstall.. Hon har ju ett KRAFTIGT hotbeteende i boxen (ffa om hon har mat) men hon gör aldrig allvar av det. Varit så sen liten, och jag jobbar på det (inte så mycket man KAN göra dock, svårt att få henne att fatta att hon har fel kroppspråk när hon inte GÖR något fel) och det blir sakta men säkert bättre. Men hon SER UT som om hon ska döda en på fläcken om man går in, men jag kan kasta in en helt hästovan mä'nniska att passera 10 cm bakom hennes bakdel med en vattendunk och hon GÖR inget (men SER le ut av bara fan).
Jag har efter att ha provat lite olika lösningar numera ingen stor grej av det, jag varken drar mig för att gå in, eller springer in och ut bara för att. Däremot klappar och kliar jag alltid på henne när jag går in och ut i boxen när hon är där.

MEN, skulle någon anse att 'den där hästen är le, och nu ska jag beväpna mig med ett spö när jag går in, och hotar den mig då, då ska den få se' så skulle man på ett enda tillfälle ha skapat en häst som är farlig 'på riktigt' i boxen, för hon skulle aldrig fatta varför hon plötsligt fick stryk eller varför människorna var upprörda/högljudda på henne. Och risken för att någon självutsedd förståsigpåare skulle ta just den vägen känns STOR..

Och vore det i exemplet MIN unghäst som jag fick veta behandlats som i tråden (eller unghäst och unghäst, min häst övht) skulle jag inte vara glad. Alls. vad jag skulle uttrycka i klartext lämpar sig inte för återgivning dock..

the_connemara skrev:

Var detta fel?

JA :mad: :mad:

Jag har själv en likadan madame i stallet som din verkar vara.

Hon ser ut som om hon ville döda, men gör aldrig något, jag gör heller ingen "big deal" av det utan behandlar henne som dom andra, som en vanlig häst. Hon är 3 o ett havlt och har en mamma som är lika surskallig som hon själv. Tyvärr så blev mamman så svår att hon ej kunde behållas på ridskolan där jag jobbade utan såldes.

Denna lilla tjej jag har skulle förmodligen bli likadan om hon hamnar i orätta händer. Hon skulle inte fungera i en ridskolemiljö med mycket folk utan lämpar sig nog bäst som enmanshäst. Problemet med henne är att hon är liten, det är ju en liten C-ponny och kommer ju att bli riden/hanterad av barn förmodligen och jag skulle gärna vilja få bort det sura minerna.

Hon ar aldrig varken sparkat eller bitit mig(om jag bortser från gången då jag klantigt nog skulle ge henne en godis genom gallret och satte biten mellan tumme/pekfinger och hon råkade bita i mitt finget, men det var ju helt mitt eget fel! Hon blev dock rädd då faktiskt, när hon märkte att det var finger emellan och släppte omedelbart)

Men skulle någon gå på henne på det sätt trådskaparen beskriver, då är jag övertygad om att hon skulle slå ifrån och vara för evigt värre.

Tycker ALDRIG att man ska göra sådana där saker i hästens box. Boxen ska vara hästens fristad där den kan känna sig lugn och trygg. Där ska man aldrig tvinga sig på hästen.

Om du hade haft lite mer tålamod så hade hästen med all säkerhet kommit fram till dig om du bara suttit stilla och tyst vänd från hästen i ett hörn i boxen.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 802
Senast: Svartkatt
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 989
Hästhantering Vi har i våras skaffat en till häst, ett 5-årigt sto som kommer ur ett dödsbo och vars historia vi tyvärr inte vet så mycket om. Det...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
12 608
Senast: Karoliten
·
Hästvård Min kära lilla tant ponny på 22 år har blivit akut halt igår. Höll på att trilla omkull igår morse påvägen ut ur boxen, självklart fick...
Svar
2
· Visningar
1 101
Senast: MayGrace
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama