Att "tvätta" mögligt hö.

Pia

Trådstartare
Var på besök i ett i mitt tycke oseriöst stall häromdagen.
Jag la märke till att höet var mögligt och påpekade detta.
Jag fick till svar att det är medvetet som dom köper mögligt hö.:eek:
Det blir billigare så, och dom hade läst att mögligt hö som läggs iblöt är helt ofarligt.
Det kan väl ändå inte vara möjligt?
Jag sa att det inte alls stämde med vad jag fått lära mig, men dom hävdade envist att detta var dom senaste rönen. Möglet som blötlagts skulle fungera som en slags antibiotika så det skulle vara bättre än vanligt friskt hö.
Jag tror inte ett dugg på detta, men vill ändå höra om någon annan hört något om dessa "nya rön". Hästarna i stallet verkade friska:confused: , men jag tror iallafall inte att detta kan stämma.

Sv: Att "tvätta" mögligt hö.

Det låter helt sinnessjukt i mina öron :eek: :eek: Tvättar dom bort mögel på sina matvaror hemma oxå??

Detta tror jag inte på :eek: :eek:

Det var det märkligaste jag hört. Verkar också vara en väldigt farlig uppfattning att sprida. Har googlat och letat och kan inte finna ett enda bevis på internet att så skulle vara fallet. Det är säkert ett sätt att försvara att man inte har råd att köpa bra hö utan utsätter sina hästar (och sig själva i hög grad) för en stor fara.

Skönt att se att jag inte är ensam om min reaktion.
Tycker det verkar helt sjukt.
Det konstigaste är att hästarna, 5 st, verkade hur friska som helst. Dom har nog en egen skyddsängel.

Har du någon aning om hur länge dom hållt på med denna procedur?

Nej, jag tänkte aldrig på att fråga det. Jag blev liksam så paff att jag tappade talförmågan:crazy: .
Det är ina människor jag umgås med, men skulle jag träffa på dem igen måste jag absolut ta reda på hur det går med deras hemgjorda antibiotika.

Jag förstår att du blev paff, jag hade nog liknat en fågelholk :eek: I min värld är det dödsstraff på att fodra mögligt hö, jag har en välutvecklad mögelnäsa efter många års fodrande på ridskola men så där bra hö..

Även om man skulle lyckas skölja bort det mögel som sitter på utsidan finns det i regel även mögel inne i höstråna...och det lär bli svårt att blöta bort....

Visserligen kommer penicillin från en svamp men det är ju inte riktigt samma sak...

:eek: :eek:

Vissa mögelsvampar har antibiotisk verkan och är relativt "ofarliga" (det finns fortfarande risk för allergiska reaktioner). Dock finns det en hel drös andra som är farliga då de producerar toxiner. Att de i detta stall skulle kunna odla fram enbart ofarliga mögelsorter i sitt hö finns inte på kartan. :smirk:
Skulle vi trots allt leka med tanken att de mot all förmodan lyckats med detta så har de med säkerhet ett problem med resistenta bakterier då de gett sina djur antibiotika varje dag. De skulle få problem den dagen någon verkligen behövde behandlas. :crazy:

Är du säker på att det verkligen var mögel?
Det låter som om de driver med dej.....

Immer

Man är enligt djurskyddslagen skyldig att utfodra djuren med foder av god hygienisk kvalitet, så det är inte bara oerhört dummt, det är olagligt också...

Det vet jag. Men det var kanske bara så att du lånade svarsknappen?

Immer

Sorry, har inte riktigt koll på hur detta funkar... trycker man på svarsknappen på det inlägget man menar? Jag tog nog bara det längst ner på listan...

kvickdrag kommer oftast inte på en gång (det kan ta år ). när hästen blivit sjuk finns ingen "bot". även om höet blötläggs så försvinner inte sporerna som gör hästen sjuk på sikt. kan även ge kolik och massa andra problem.

Det låter helt sinnessjukt i mina öron :eek: :eek: Tvättar dom bort mögel på sina matvaror hemma oxå??

Detta tror jag inte på :eek: :eek:

Nu tror ju inte jag att hästägarna är hästar.... Eller äter du betfor?? Man kan ju inte jämföra på samma sätt.
Jag skulle inte ge mina hästar mögligt hö iaf.

Klipp ur artikeln "Skydda höet innan det är för sent!" från Ridsport nr. 25. 16 december 2006. Förstora den o tapetsera stallets väggar med.

Tyvärr tar sällan den typ av snåla "hästmänniskor" ut vet. när hästarna väl får problem med bronkit osv. För de är ofta så snåla att de grinar när de pissar o skiter.

Är du säker på att det verkligen var mögel?
Det låter som om de driver med dej.....

Immer

Jag är helt säker. Det luktade mögel, det dammade, och när jag delade en bal syntes det tydligt.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka