Att tvätta hästtäcken....

A

Anneli 07

......håller nu på att tvätta några av hästarnas täcken, kör de i tvättmaskinen med tvättmedel men utan sköjmedel, tycker det är svårt att få allt tvättmedel ordentligt ursköljt, hur gör ni? Kör ni täckena i maskinen med eller utan tvättmedel?
Eller har ni något annat knep att få de rena?
Det känns som om man behöver tvättmedel för att lösa upp alla skit....
Kan tillägga att jag inte tvättat de fodrade vintertäckena utan några regntäcken som var grymt smutsiga.
Har de uthängda nu och ska impregnera om dom sedan.
Hur gör ni?

Sv: Att tvätta hästtäcken....

jag brukar köra långa tvättprogrammet, eller också ta en extra sköljning. Tvättar jag täckena på sommaren så står jag med vattenslangen och spolar av och skrubbar med borste och sen låter täcket hänga utomhus tills det är torrt. Kan ju ta några dagar...

Måste man imprignera sen? hur gör man och var köper man det ?:eek:

jag brukar impregnera om, om det inte är "andas" täcken. Impregnering finns att köpa överallt, ica, skoafffärer...

Jag brukar köra dom i "grovtvättsmaskiner" som tar större och mer saker. Oftast är det väl för att maskinen är för full som den inte kan skölja ur ordentligt.
Jag skulle nog kört på extra sköljning, eller kört ett tvättprogram efteråt utan tvättmedel.
Eller spola av dom ute om man kan.

Jag tvättar inte täckena med tvättmedel utan med grumme grönsåpa i maskinen. Fungerar bra.

jag tvättar alltid mina täcken för hand med såpa o ljummet vatten. Tycker inte de håller vatten lika bra längre om man kör dom i tvättmaskinen

Tvättar mina Horswears ute täcken i balja med ljummet vatten och Horswears tvättmedel. Spolar av med slangen. Älsta täcket är torrt och funkar helt ok trotts det är 8-9 år.

Inget maskintvättmedel och inget sköjmedel.

använder mig av Mollis täckestvätt, skonsamt mot miljön och ar inte bort impregneringen alls.

tvättar i en sån där stor gul en, kör på vanligt program.

Tvättar utetäckena efter sesongen är slut innan de packas ner inför väntan på sesongens början.

Jag tvättar inte täckena med tvättmedel utan med grumme grönsåpa i maskinen. Fungerar bra.

Menar du vanlig grönsåpa som man tex även kan shamponera hästarna med?
(Vet att endel inte tycker det lämpar sig till det men det kan vi ta i en annan tråd, i så fall)

Att tvätta hästtäcken såväl regn som vintertäcken och speciellt med andasfunktion kräver stora maskiner. Knölar man in för myckat i en tvättmaskin kan inte plagget falla i trumman och då tvättas det inte bra alls.
Vidare måste man tvätta med rätt tvättmedel avsett för funktionstyget i täcket annars proppar man igen de fina "andningshålen" i tyget och vips har du skapat en "minibastu" till din häst. Och hur djurvänligt är det..
Täcket ska ju skydda mot fukt både innifrån och utifrån och ge hästen en god komfort. Det bästa ni kan göra är att vända er till någon som tvättar och impregnerar täcken med rätt utrustning. Med riktig impregnering håller täcket bort smutsen bättre än om du inte impregnerar det.
Eftersom jag inte får göra reklam så få du/ni söka i eniro eller på webben.
Lycka till!
:)

Jag lämnar in mina täcken för tvätt eftersom jag inte får plats med dom i min maskin hemma.
Jättesmidigt, då är dom rena, extra impregnerade, torra och vikta när jag hämtar dom. :)

Jag tvättar alltid ute täcken utan tvättmedel för att inte förstöra impregneringen. Ibland spolar jag med vattenslang och hänger ute om vädret är OK. Sprayar själv med impregnering. Inne täcken och annat tvättar jag med vanligt tvättmedel.

Tvättar alla täcken (inkl mina horseware vintertäcken) i grovtvättmaskin med tvättmedel för allergiker (alltså sånt utan parfym osv). Efter det impregnerar jag täckena med impregneringsmedel för Gortex-kläder, finns att köpa på sportaffärer. Det impregneringsmedlet häller man i tvättmaskinen och kör ett kortprogram. Det funkar för mig, jag har ett Horseware regntäcke som är 9-10 år gammalt och som fortfarande är helt och håller tätt trots en heldag i hällregn.

Jag tvättar bara mina vintertäcken en gång per år och då brukar de vara redigt skitiga :crazy: Tycker då att tvättmedel fungerar bäst. Brukar dock spola av täcket med vattenslangen och gnugga in lite vanlig såpa på de värsta fläckarna. Fungerar super, ungefär som galltvål eller förtvätt!

Jag tvättar mina utetäcken i maskin enligt tillverkarens anvisningar ( i detta fall Horseware) och använder av dem anvisat tvättmedel. Aldrig sköljmedel. Dropptorka, torkskåp har hänt, aldrig torktumla. Väljer program med extra sköljning före om sådant finns, för att blöta ner täcket ordentligt och få loss den värsta skiten (tvättar bara täckena 1-2gg/år så de blir rejält skitiga), sedan förtvätt och normaltvätt, mindre centrifug.

Har aldrig inpregnerat täckena. De håller torrt ändå! :bow:

"Bra" täcken tvättas med högtryckstvätten. Sämre täcken som inte har den impregnering som bra täcken har lämnas in för tvätt och impregnering vid behov. Har ingent vättmaskin de går in i.

Fleece/ulltäcken tvättas i maskin med tvättsåpa, inget sköljmedel.

Har två stycken tvättmaskiner i stallet; en mindre till schabrak och tunnare täcken, samt en större Wascator till tjockare vintertäcken. Regntäta täcken tvättas utan tvättmedel, hängs på tork i pannrummet och återimpregneras när det är torrt, dessa täcken tvättas bara en gång om året, mellan säsongerna innan de packas ner. Till stall- och svettäckena används vanligt parfymfritt tvättmedel.

Tidigare, innan vi köpte Wascatormaskinen, tvättade jag mina tjockare täcken med vattenslang, funkade med massa skrubbande.

Liknande trådar

Utrustning Ett av Eikars Amigotäcken har börjat ta in en del vatten på rumpan efter att jag varit tvungen att tvätta det (med täckestvättmedel) i...
2
Svar
27
· Visningar
1 272
Utrustning Någon som testat RE:Claims produkter? Deras tvättmedel samt impregneringen. Ska man köra två program i maskinen, först tvättmedel och...
Svar
4
· Visningar
1 089
Senast: zarmino
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag bestämde mig för att skilja mig så lovade jag mig själv att jag INTE ska låta det faktum att jag lever ensam begränsa mig på...
Svar
13
· Visningar
2 390
Senast: Görel
·
Hemmet Alltså jag blir inte klok på detta. Varje gång jag kör 40 tvätt så luktar kläderna unket. Ja, jag kör tvättmaskinens rengöringsprogram...
2
Svar
38
· Visningar
6 769
Senast: Riru
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar