Att transportera föl

SkorpSmulan

Trådstartare
Om allt går som det ska så kommer jag att få ett föl nästa vår, mitt första *längtar* :) Men redan nu så har jag börjat fundera över hur jag ska göra med betet. Eftersom vi inte har nå bete i anslutning till stallet så brukar jag alltid transportera mina hästar till mina föräldrar på bete. Ligger bara 15 min bort med bil.
Nu är min fråga alltså: Kan man transportera fölungar och i såfall hur gamla bör dom vara innan man flyttar på dom?
Visst bör man även ha ett bete som varit fritt från hästar i minst ett år för att minimera parasiter å så? Måste planera lite för hur jag ska göra i år. Eller om jag ska försöka hitta något helt nytt till nästa år.

Sv: Att transportera föl

Att åka transport med föl är oftast okomplicerat. Är stoet snäll att åka med så underlättar det förstås. Vi brukar lasta stona först eftersom de är väldigt lättlastade och snälla att åka med, oftast behöver man bara "styra" in fölet som följer stoet. Vi tar bort mellanväggen och låter fölet åka lös (utan grimma!) och stoet fastbunden. Längst fram har vi en skiva som går ända upp till bommen så att fölis inte kan halka under bommen och ingen mellanvägg.

Enligt lag får man inte transportera fölungar förrän vid 7 dygn om det inte är en nödsituation förstås.

Senast ändrad:

Åkej. Ja hon är jätte snäll att transportera, så det ska inte vara några problem.
Men det där med betet då?
Och så funderar jag på hur det går att byta stall med ett dräktigt sto? Eftersom vi går i husköpartankar, så kanske, kanske att det dyker upp nått intressant, och då vill man ju såklart ha hästen med sig. Men kan man, eller bör man inte, flytta på ett dräktigt sto?

Det där med parasitfria beten osv får nog någon annan svara på, jag har alldeles för gamal information... :o

Men angående att flytta dräktiga ston så brukar man säga att senast en månad före fölning bör stoet stå på "rätt ställe".

Jag flyttade mitt dräktiga sto då hon var i månad 3 ungefär.
Kunde ej stå kvar i gamla stallet då det ej fanns fölningsbox + tillräckligt stora hagar där.
Tyckte att vid 3:e månaden var lagomt att flytta, då var dom första kritiska veckorna över.

Självklart kan man transportera dräktiga ston (gravida kvinnor kan ju åka bil) men om det finns andra hästar i det nya stallet skulle jag inte våga flytta stoet med tanke på smittorisken.

När ska hon föla? Hur långt ska hon transporteras? Som någon skrev, en månad innan beräknad fölning är nog det senaste jag skulle kunna tänka mig att transportera ett dräktigt sto.

Åkej. Så tidigast efter tre månader och senast en månad innan fölning. Tack :)

Jo jag förstår att dom kan åka transport. Jag tänkte mer på hur pass känsliga dom är för miljöbyte och att dom ska få en chans att anpassa sig till den nya miljön innan fölningen mm. Man vill ju inte att hon ska kasta fölet.
Det är ju inte alls säkert att vi hittar att hus som vi vill ha heller och då får hon stå kvar där hon är nu. Men vi söker. Så det är lite svårt att svara på hur långt. Men det kommer bara att vara mina hästar i stallet i så fall.
Är det bättre att flytta ett dräktigt sto eller att flytta efter fölet är fött?
Jag har funderingar så långt i förväg jag :D

Du behöver inte vänta tills fölet är 3 månader, enligt lagen får du transportera fölet när den är 7 dygn (i nödfall tidigare förstås).

hanna_shetland skrev:
Du behöver inte vänta tills fölet är 3 månader, enligt lagen får du transportera fölet när den är 7 dygn (i nödfall tidigare förstås).

Jag tror att hon syftade på tre månader efter betäckning.

Skorpsmulan; Jag skulle tycka att det blir lugnare att flytta stoet innan fölning, ofta är stoet lugnare då oxå. Du kanske även ska tänka på att försöka ha tillgång till något mer sto med föl ungefär samtidigt så de kan få sällskap av varandra. Inte livsnödvändigt men roligare för ston och fölungar. Lycka till!

Tack :)
Jag är grymt sugen på att betäcka min shettis samtidigt, just även för att fölen skulle ha så kul med varandra. Men jag vet inte om jag kommer att ha tid med fyra hästar... :crazy:

Liknande trådar

Övr. Hund Nu kan jag inte hålla mig längre! Nog måste det vara fler än jag som planerar för valp nästa år? Jag hoppas på en kelpievalp på våren...
9 10 11
Svar
214
· Visningar
16 949
Senast: geting
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 033
Senast: Ketrawzc
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 551
Senast: Freazer
·
Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 742

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka