Att träna sig själv!

Sv: Att träna sig själv!

Tack!

På tal om inget. Plankan. Om man bara står. Naturligvis ska man stå så länge som möjligt. Går det att säga vad som är en bra tid att orka? 30 sec, 1 min, 5 min, 10 min?

Förutom att jag har ett jobb med mycket rörelse, lyfta/bära/gå så försöker jag att pressa in 2-3 löppass i veckan. Har märkt att jag är betydligt starkare i dressyren nu :) Rider ca 5ggr i veckan på det...
Tycker jag fortfarande är svag i bålen, så massa tips på bålstärkande övningar önskas :bump:

Tack!

På tal om inget. Plankan. Om man bara står. Naturligvis ska man stå så länge som möjligt. Går det att säga vad som är en bra tid att orka? 30 sec, 1 min, 5 min, 10 min?

Ska man bara stå så länge man orkar bör man väl klara av över minuten i alla fall för att vara godkänd ;)

kl

åh jag önskar att jag hade orken och tiden att träna själv, jag saknar hur stark jag tidigare varit i min sits och det är nog mycket i det jag tappar på ridmässigt, jag orkar lixom inte sitta kvar som jag gjorde förut. kan man skylla på att man fått barn? :angel:
men det är sjukt svårt att få ihop tiden när man jobbar heltid, har barn och häst. var tvungen att lämna bort min hund för några veckor sen för att jag helt enkelt inte hade tid, så otroligt tråkigt men det var bäst så för alla. men ensamstående och med allt ovanstående - det är inte helt enkelt.

kl
åh jag önskar att jag hade orken och tiden att träna själv, jag saknar hur stark jag tidigare varit i min sits och det är nog mycket i det jag tappar på ridmässigt, jag orkar lixom inte sitta kvar som jag gjorde förut. kan man skylla på att man fått barn? :angel:
men det är sjukt svårt att få ihop tiden när man jobbar heltid, har barn och häst. var tvungen att lämna bort min hund för några veckor sen för att jag helt enkelt inte hade tid, så otroligt tråkigt men det var bäst så för alla. men ensamstående och med allt ovanstående - det är inte helt enkelt.

Nu tänker inte jag låta mästrande på något sätt. Jag hoppas du inte tar det så. Det jag tänker med tanke på min resa som jag har gjort så har jag lärt mig att man har väldigt få måsten i sitt liv. Om du tittar på ditt liv..finns det några måsten som inte är måsten och som du egentligen o kan skala bort?

Haha tyvärr, jag måste jobba, jag måste ha barnet (lixom för sent nu :p) och jag måste ha hästen. Det är mina måsten och tidsmässigt klickar det precis eller knappt.
Jag gör väldigt lite vad gäller fritid, det är mycket stall, det är tävlingar och så försöker jag göra så mycket som möjligt med min dotter i o m att jag jobbar så pass mycket och hon är på dagis. Det kommer nog bli lättare nu när hon börjar bli större men det är minst ett pussel, är ju ensamstående som sagt vilket gör att marginalerna inte alltid är på min sida med tid och planering.
men det funkar fint, skulle vilja träna själv men just nu får jag vara glad för att allt faktiskt klaffar.

Haha tyvärr, jag måste jobba, jag måste ha barnet (lixom för sent nu :p) och jag måste ha hästen. Det är mina måsten och tidsmässigt klickar det precis eller knappt.
Jag gör väldigt lite vad gäller fritid, det är mycket stall, det är tävlingar och så försöker jag göra så mycket som möjligt med min dotter i o m att jag jobbar så pass mycket och hon är på dagis. Det kommer nog bli lättare nu när hon börjar bli större men det är minst ett pussel, är ju ensamstående som sagt vilket gör att marginalerna inte alltid är på min sida med tid och planering.
men det funkar fint, skulle vilja träna själv men just nu får jag vara glad för att allt faktiskt klaffar.

Javisst förstår jag att barn, jobb o häst är måsten. Tanken med min fråga var att försöka hjälpa att kanske se en sak i dina måsten i vardagen som du kan ta bort o lägga den tiden på träning.

I all välmening.

Ja jag tog det inte som något otrevligt eller så ;) Men det är sjukt svårt helt ärligt. Har inte så många måsten så men jag skulle gärna ha fyra timmar till/dygn ;)

den stora tidstjuven för både dig och mig är restiden här i sthlm.
Jag hade gärna lagt tiden på att gymma men det är inte lätt.

Jag jobbar 8-17, sen tar det en stund hem från jobbet, äta snabbt och byta kläder. 45 min bilresa till stallet, brukar vara där till 19. sen i stallet till 21, sen åka hem. Hemma 21,45.

Det är klart att det går men det är svårt när man ska hinna med alla andra måsten som tvätta/städa/jobba över/ träffa vänner/sambo och också hinna slappna av.

Jag spelar innebandy 1ggr/veckan.

kl

Ang att ridning inte skulle vara bra träning. Varför inte?? Man bränner massa kalorier och tränar hela kroppen. 180 på att bara skritta på långa tyglar, 520 på att galoppera. Man sitter ju med konstant spända muskler i större delen av kroppen bara för att sitta still på hästen, särskilt då dressyrhästar som det rör sig en hel del på. Som att sitta på en pilatesboll under en jordskakning! :p

kl

Ang att ridning inte skulle vara bra träning. Varför inte?? Man bränner massa kalorier och tränar hela kroppen. 180 på att bara skritta på långa tyglar, 520 på att galoppera. Man sitter ju med konstant spända muskler i större delen av kroppen bara för att sitta still på hästen, särskilt då dressyrhästar som det rör sig en hel del på. Som att sitta på en pilatesboll under en jordskakning! :p

Ingen har ifrågasatt huruvida det är bra träning eller inte.
Höjdhopp är också bra träning, men en höjdhoppare tränar inte bara höjdhopp för att bli bra på sin idrott ;)

den stora tidstjuven för både dig och mig är restiden här i sthlm.
Jag hade gärna lagt tiden på att gymma men det är inte lätt.

Jag jobbar 8-17, sen tar det en stund hem från jobbet, äta snabbt och byta kläder. 45 min bilresa till stallet, brukar vara där till 19. sen i stallet till 21, sen åka hem. Hemma 21,45.

Det är klart att det går men det är svårt när man ska hinna med alla andra måsten som tvätta/städa/jobba över/ träffa vänner/sambo och också hinna slappna av.

Jag spelar innebandy 1ggr/veckan.

När jag har ryttarklienter lägger jag alltid program som gör dem helt oberoende av gym, just för att det inte finns tid.
De behöver investera i en pilatesboll och ett gummiband, betydligt billigare än gymkort! Sen som jag sagt tidigare i tråden, mycket kroppsviktsövningar och ren rörlighetsträning. Superenkelt :bump:

kl

Just flåset tycker jag inte man får av ridning och stalljobb. Och bra flås gör att man får en annan ork
och koncentration i stallet.

kl

Just flåset tycker jag inte man får av ridning och stalljobb. Och bra flås gör att man får en annan ork och koncentration i stallet.

Det tycker inte jag heller. Akraka tycker stalljobb är lågintensiv träning som ex.

Bättre flås gör ju att hela livet blir enklare på något sätt. Man märker inte så mkt skillnad när man _har_ flås men enorm skillnad när man inte har någon. Sålde en soffa för inte så länge sedan. När köparen skulle hämta den fick jag en enorm motivering. Denne flåsade av våra trappor o vi pratar alltså 20-talet, så illa flås vill inte jag ha!

En förstaövning som alla mina ryttarklienter jobbar med är sittande på pilatesboll, utan att ha fötterna i marken. Utifrån den positionen ska man kunna rulla bäckenet fram, tillbaka och åt sidorna, med bibehållen bålkontroll och hållning. Målet där är ett rörelseomfång som går från att kunna rulla ner till ryggliggande på bollen, sedan rulla upp till rakt sittande.

Jag skulle vilja återknyta till detta.

Jag var på F&S idag och kom ju på den brillianta idén..dom har bollar! Sagt o gjort upp o leta på en o parkera rumpan på den. Till en börjar fullständigt katastrof men sen så började det arta sig. Långt ifrån bra men kul var det o helt klart en utmaning som passar mig.

Min fråga är..var gör jag av händerna? Finns det någon 'grundposition' och någon mer utmanande position?

Min fråga är..var gör jag av händerna? Finns det någon 'grundposition' och någon mer utmanande position?

Börja med armarna ut åt sidorna för att parera och hjälpa till med balansen. Ju närmre kroppen du har armarna, desto svårare :)

Tänk även på att ha en anspänning i bålen hela tiden (utan att bli spänd!), så att du hittar balansen genom bålen utan att parera för mycket med armarna.

Under några år, för alldeles för många år sedan, tränade jag styrka och aerobics 3-4 ggr/v utöver ridningen (egen häst 5 dgr/v), cyklade minst 1 mil/dag och promenerade. Jag förstod det inte då, men i efterhand har jag förstått att jag var vältränad. Ridningen kändes lättare både avseende styrka och kondition, men i synnerhet koordination, balans och kroppskontroll var betydligt bättre än nu. Sedan gick det alldeles för många år utan träning utöver ridningen med undantag för sporadiska promenader. Det satte sina spår på flås, hull och allt annat. Jag blev pinsamt otränad.

Nu har jag precis tagit upp träningen igen i form av pass på gym (Bodybalance, Bodycombat och Zumba) och regelbundna raska promenader. Så småningom ska jag se till att ta hjälp av en PT också för att få ett individuellt program för styrketräning. Jag har ambitionen att komma tillbaka någorlunda till den form jag en gång hade. Jag inser att det är svårare nu när jag är 15 år äldre och har tidstjuven restid m.m. men hoppas verkligen att jag klarar att hålla mig till planen. Jag vet ju hur mycket bättre jag mår i både kropp och själ när jag är aktiv och hur mycket bättre ridningen fungerar då.

Börja med armarna ut åt sidorna för att parera och hjälpa till med balansen. Ju närmre kroppen du har armarna, desto svårare :)

Tänk även på att ha en anspänning i bålen hela tiden (utan att bli spänd!), så att du hittar balansen genom bålen utan att parera för mycket med armarna.

Jag hade armarna framför mig. Lätt? Svårt?

Haha! Jag provade skicka sms..det gick inte alls. Förstår att det räknas som svårast (armar nära kroppen).

Magen jobbade hela tiden, inte så där som det kan bli när man gör situps att den 'knyter sig'. Det kändes mest som att den jobbade men att jag skulle kunna hålla på länge. En 'djupare' känning. Himla märkilgt det här o försöka återberätta en känsla. Jag hade vid tillfället inte så lång tid på mig utan var mest nyfiken på hur jag klarade av uppgiften. Upplever inte att jag blev spänd. Jag kan ha gjort fel men jag tycker det mest handlar om teknik. Teknik i hur man sitter, i hur man parerar osv.

Men som sagt..kul var det o tack för tipset!

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
980
Senast: Piaff
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 415
Senast: Mia_R
·
Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
10 721
Senast: Sesca
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 962
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar