Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Tack!
På tal om inget. Plankan. Om man bara står. Naturligvis ska man stå så länge som möjligt. Går det att säga vad som är en bra tid att orka? 30 sec, 1 min, 5 min, 10 min?
Ska man bara stå så länge man orkar bör man väl klara av över minuten i alla fall för att vara godkänd
kl
åh jag önskar att jag hade orken och tiden att träna själv, jag saknar hur stark jag tidigare varit i min sits och det är nog mycket i det jag tappar på ridmässigt, jag orkar lixom inte sitta kvar som jag gjorde förut. kan man skylla på att man fått barn?
men det är sjukt svårt att få ihop tiden när man jobbar heltid, har barn och häst. var tvungen att lämna bort min hund för några veckor sen för att jag helt enkelt inte hade tid, så otroligt tråkigt men det var bäst så för alla. men ensamstående och med allt ovanstående - det är inte helt enkelt.
Haha tyvärr, jag måste jobba, jag måste ha barnet (lixom för sent nu ) och jag måste ha hästen. Det är mina måsten och tidsmässigt klickar det precis eller knappt.
Jag gör väldigt lite vad gäller fritid, det är mycket stall, det är tävlingar och så försöker jag göra så mycket som möjligt med min dotter i o m att jag jobbar så pass mycket och hon är på dagis. Det kommer nog bli lättare nu när hon börjar bli större men det är minst ett pussel, är ju ensamstående som sagt vilket gör att marginalerna inte alltid är på min sida med tid och planering.
men det funkar fint, skulle vilja träna själv men just nu får jag vara glad för att allt faktiskt klaffar.
kl
Ang att ridning inte skulle vara bra träning. Varför inte?? Man bränner massa kalorier och tränar hela kroppen. 180 på att bara skritta på långa tyglar, 520 på att galoppera. Man sitter ju med konstant spända muskler i större delen av kroppen bara för att sitta still på hästen, särskilt då dressyrhästar som det rör sig en hel del på. Som att sitta på en pilatesboll under en jordskakning!
den stora tidstjuven för både dig och mig är restiden här i sthlm.
Jag hade gärna lagt tiden på att gymma men det är inte lätt.
Jag jobbar 8-17, sen tar det en stund hem från jobbet, äta snabbt och byta kläder. 45 min bilresa till stallet, brukar vara där till 19. sen i stallet till 21, sen åka hem. Hemma 21,45.
Det är klart att det går men det är svårt när man ska hinna med alla andra måsten som tvätta/städa/jobba över/ träffa vänner/sambo och också hinna slappna av.
Jag spelar innebandy 1ggr/veckan.
kl
Just flåset tycker jag inte man får av ridning och stalljobb. Och bra flås gör att man får en annan ork och koncentration i stallet.
En förstaövning som alla mina ryttarklienter jobbar med är sittande på pilatesboll, utan att ha fötterna i marken. Utifrån den positionen ska man kunna rulla bäckenet fram, tillbaka och åt sidorna, med bibehållen bålkontroll och hållning. Målet där är ett rörelseomfång som går från att kunna rulla ner till ryggliggande på bollen, sedan rulla upp till rakt sittande.
Min fråga är..var gör jag av händerna? Finns det någon 'grundposition' och någon mer utmanande position?
Börja med armarna ut åt sidorna för att parera och hjälpa till med balansen. Ju närmre kroppen du har armarna, desto svårare
Tänk även på att ha en anspänning i bålen hela tiden (utan att bli spänd!), så att du hittar balansen genom bålen utan att parera för mycket med armarna.