Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Tidigare gick jag på gymet ca 5 dagar i veckan. Nu bor jag ute i obygden på egen gård så inget gym... däremot blir det ju en del träning med allt som hör gården till. Djuren ska ha mat och vatten, det ska mockas lösdrifter och rengöras i hönshus, stolpar bäras, ogräs rensas, två kilometer till och från brevlådan, huset städas osv. Jag är betydligt mer vältränad nu än när jag gymmade och jag kan ändå inte göra allt ovanstående själv pga sjukdom och värk. Förklaringen ligger nog i att jag numer faktiskt äter minst tre mål mat om dagen och knappt någon snabbmat, godis osv. utan bara bra mat så att säga.
vi behöver en stark bål (skillnad!). Framförallt en dynamiskt stark bål.
Har du några exempel på bra övningar för att uppnå detta?
Dynamisk träning för bålkorsetten. Dvs alla övningar där du jobbar aktivt och är beroende av hållning och bålstabilitet. Jag jobbar väldigt mycket med pilatesboll, medicinboll, kabelmaskiner och komplexa styrkeövningar med mina ryttare.
En förstaövning som alla mina ryttarklienter jobbar med är sittande på pilatesboll, utan att ha fötterna i marken. Utifrån den positionen ska man kunna rulla bäckenet fram, tillbaka och åt sidorna, med bibehållen bålkontroll och hållning. Målet där är ett rörelseomfång som går från att kunna rulla ner till ryggliggande på bollen, sedan rulla upp till rakt sittande.
Till exempel
Tack!
Om man inte har en pilatesboll eller kabelmaskiner eller något annat utan bara sig själv. Hur gör man då? (nej, jag har inte råd att köpa)
Jag kan ha fattat fel här nu men en statisk övning som kräver hållning är ju 'båten' och 'plankan'. Eller är jag fullkomligt ute o cyklar? Hur håller yogan i förhållande till det du förespråkar?
Yoga är absolut bra, där täcker du mycket av bålkontroll, smidighet och stabilitet. Däremot ger arbete på boll en helt annan aktivering av nervsystemet, som man inte kommer åt med stabilt underlag. Så att investera en hundralapp på en pilatesboll tycker jag ger mycket träning för pengarna
Som du säger, plankan osv ger bra statisk träning av bålen, och är bra på många vis. För att få en grundövning dom plankan strået vassare så kan man göra den dynamiskt. Ex rotera höger-vänster upp i sidoplanka, diagonallyft, diagonalt armbåge mot knä osv
Väldigt bra tråd!
jag tycker det är många ryttare som är för otränade för både sitt eget och hästens bästa nu för tiden. att rida hästen när man själv saknar balans, koordination och styrka är enligt min åsikt ganska taskigt mot hästen eftersom det är den som får försöka kompensera för ryttaren.
enligt mig själv är jag för otränad för att begära MER av hästen jag rider just nu, därför tänker jag börja träna ordentligt!
Topp.
Då vet jag vad jag har att göra. Jag fyller om ett tag, jag får helt enkelt önska mig en boll då. Fram till dess fortsätter jag med det jag gör, det tycks vara en god start. O det vikiga är ju också att få in en rutin på det hela.