Att träna sig själv!

Squie

Trådstartare
Hejsan!

Blev sittande o titta på OS och dess dressyr idag och en tanke dyker upp.

Hur mkt träning lägger ni ned på er själva? Hur ser den träningen ut?

Ha de gott!
/Squie

Sv: Att träna sig själv!

Jag rider inte för tillfället men har haft egen häst, halvfodervärdshäst och hyrhäst, även ridit på ridskola i ca 11år.
Jag har inte tränat mer än att gå ut med hund i ca 2-3h per dag. Så alltså ingen träning enbart för mig själv :P

Alldeles för lite! Jag har egentligen aldrig tränat någonting. Jobbar heltid på ridskola, mockar tex minst 90 boxar varje vecka och in och ut till hagar osv. Det är väl kondis man skulle behöva, springa helt enkelt. Jag har rätt bra ridkondis, men springer jag mer än 100 meter blir jag ju pinsamt flåsig...haha

Just nu springer jag bara.. Tidigare har jag tränat styrka/spinning/core o pilates (inte allt samtidigt), men jag är periodare, så det beror lite på tid o lust. Pilates hoppas jag komma igång med igen när det startar för höstterminen.
Det jag skulle behöva annars är väl en jäkla massa stretching o smidighetsträning (därav pilates) eftersom jag är smidig som ett kylskåp, vilket blev pinsamt tydligt häromdagen när vi tog tag i sitsträningen på lina, huh!

Jag går på gym 2-3 gånger i veckan och växlar mellan konditionsträning (till exempel motionscykel) och styrketräning. Även en del "vardagsmotion" som att gå av bussen några stationer för tidigt och gå sista biten till jobbet.

Inte så mycket som jag borde... Men jag går på gym cirka två gånger i veckan, ibland tre. Då på klasser; boxaerobics, bodypump, och ibland bodybalance, brukar det bli. Har inte självkontroll nog att ställa mig och styrketräna helt själv, men en klass med instruktör och musik brukar vara riktigt roligt.

Går annars promenader, och har egentligen ett stretchschema för ryggen som jag slarvat med på det senaste. Rider fyra-fem gånger i veckan.

Det är egentligen den där långsamma vardagsmotionen som är svår att få till om man jobbar mycket sittande... Hade en mobilapp ett tag som pep varje timme och körde en miniträning på 5 minuter. Det var riktigt bra!

Jag började gymma 1-2 ggr i veckan i våras och har fortsatt med det sedan dess - och tänker fortsätta. Tränar mest för att bränna fett, men passar på att styrketräna också varje gång och då framförallt mage och rygg.

Förutom det rör jag mig knappt alls förutom när jag rider. Hade gärna tränat oftare men har inte riktigt orken till det.

Inte mkt mer än hundpromenader tyvärr.

När jag var yngre, fram till och med gymnasiet ungefär, så höll jag på med fler sporter. Spelade bland annat handboll i divII och då hade vi löpträning också. Så nu är jag riktigt sjukt pinsamt otränad. :o

Tidigare gick jag på gymet ca 5 dagar i veckan. Nu bor jag ute i obygden på egen gård så inget gym... däremot blir det ju en del träning med allt som hör gården till. Djuren ska ha mat och vatten, det ska mockas lösdrifter och rengöras i hönshus, stolpar bäras, ogräs rensas, två kilometer till och från brevlådan, huset städas osv. Jag är betydligt mer vältränad nu än när jag gymmade och jag kan ändå inte göra allt ovanstående själv pga sjukdom och värk. Förklaringen ligger nog i att jag numer faktiskt äter minst tre mål mat om dagen och knappt någon snabbmat, godis osv. utan bara bra mat så att säga.

Tidigare gick jag på gymet ca 5 dagar i veckan. Nu bor jag ute i obygden på egen gård så inget gym... däremot blir det ju en del träning med allt som hör gården till. Djuren ska ha mat och vatten, det ska mockas lösdrifter och rengöras i hönshus, stolpar bäras, ogräs rensas, två kilometer till och från brevlådan, huset städas osv. Jag är betydligt mer vältränad nu än när jag gymmade och jag kan ändå inte göra allt ovanstående själv pga sjukdom och värk. Förklaringen ligger nog i att jag numer faktiskt äter minst tre mål mat om dagen och knappt någon snabbmat, godis osv. utan bara bra mat så att säga.

Bra mat, ren mat gör underverk. Jag tillhör de som gått över till så ren som möjligt o min kropp skriker när det är 'skräp' i.

----

Till er alla!

Tack för att ni berättar. :) Lyssnade på ett intervju med Maria Akraka där hon säger att stalljobb är ett utmärkt exempel på lågintensiv träning.

Så hästar är bra i alla dess former.

Jag är utbildad personlig tränare och driver eget företag riktat just mot ryttare och ryttarfys :love:

Överlag har ryttare en ganska skev uppfattning om deras egen träning, vad de bör träna och vad de får genom stall/ridning.
För det första, så skulle aldrig Kajsa Bergqvist bara hoppa höjd och påstå att hon då får den träning hon behöver... :angel:
Många pratar om "öva upp flåset". Visst, jättebra. Men hur ofta blir man flåsig av att rida? (OM man blir det behöver man givetvis öva flås, men då är det för den allmäna hälsans skull, inte för ridningen).
Andra pratar magträning och gör situps och andra klassiska gymövningar i det oändliga. Inte heller speciellt ändamålsenligt. Vi behöver inte ha en stark mage, vi behöver en stark bål (skillnad!). Framförallt en dynamiskt stark bål.
Stretch kan vara det allra viktigaste för ryttare att träna. Ridning är ganska statiskt, samtidigt som det kräver mycket smidighet.

Sen ska man alltid komma ihåg att en grundfysik är absolut nödvändig för att hålla sin kropp brukbar en hel livstid!

För egen del tränar jag varje vecka styrketräning 5 pass, löpning 3 pass, paddling på tävlingsnivå 3-4 pass, samt rider 2 hästar varje dag!
(Jaa, jag hinner även jobba, vara social och sköta vardagssysslor, det handlar om prioritering!) :bump:

Jag går/joggar drygt 5 km varje dag före jobbet, på helgerna blir det oftast längre. Sedan försöker jag komma iväg på yoga en kväll i veckan.

Har du några exempel på bra övningar för att uppnå detta?

Dynamisk träning för bålkorsetten. Dvs alla övningar där du jobbar aktivt och är beroende av hållning och bålstabilitet. Jag jobbar väldigt mycket med pilatesboll, medicinboll, kabelmaskiner och komplexa styrkeövningar med mina ryttare.

En förstaövning som alla mina ryttarklienter jobbar med är sittande på pilatesboll, utan att ha fötterna i marken. Utifrån den positionen ska man kunna rulla bäckenet fram, tillbaka och åt sidorna, med bibehållen bålkontroll och hållning. Målet där är ett rörelseomfång som går från att kunna rulla ner till ryggliggande på bollen, sedan rulla upp till rakt sittande.

Till exempel :bump:

Dynamisk träning för bålkorsetten. Dvs alla övningar där du jobbar aktivt och är beroende av hållning och bålstabilitet. Jag jobbar väldigt mycket med pilatesboll, medicinboll, kabelmaskiner och komplexa styrkeövningar med mina ryttare.

En förstaövning som alla mina ryttarklienter jobbar med är sittande på pilatesboll, utan att ha fötterna i marken. Utifrån den positionen ska man kunna rulla bäckenet fram, tillbaka och åt sidorna, med bibehållen bålkontroll och hållning. Målet där är ett rörelseomfång som går från att kunna rulla ner till ryggliggande på bollen, sedan rulla upp till rakt sittande.

Till exempel :bump:

Tack!

Om man inte har en pilatesboll eller kabelmaskiner eller något annat utan bara sig själv. Hur gör man då? (nej, jag har inte råd att köpa)

Jag kan ha fattat fel här nu men en statisk övning som kräver hållning är ju 'båten' och 'plankan'. Eller är jag fullkomligt ute o cyklar? Hur håller yogan i förhållande till det du förespråkar?

Väldigt bra tråd! :)
jag tycker det är många ryttare som är för otränade för både sitt eget och hästens bästa nu för tiden. att rida hästen när man själv saknar balans, koordination och styrka är enligt min åsikt ganska taskigt mot hästen eftersom det är den som får försöka kompensera för ryttaren.
enligt mig själv är jag för otränad för att begära MER av hästen jag rider just nu, därför tänker jag börja träna ordentligt! :bump:

Tack!

Om man inte har en pilatesboll eller kabelmaskiner eller något annat utan bara sig själv. Hur gör man då? (nej, jag har inte råd att köpa)

Jag kan ha fattat fel här nu men en statisk övning som kräver hållning är ju 'båten' och 'plankan'. Eller är jag fullkomligt ute o cyklar? Hur håller yogan i förhållande till det du förespråkar?

Yoga är absolut bra, där täcker du mycket av bålkontroll, smidighet och stabilitet. Däremot ger arbete på boll en helt annan aktivering av nervsystemet, som man inte kommer åt med stabilt underlag. Så att investera en hundralapp på en pilatesboll tycker jag ger mycket träning för pengarna :)

Som du säger, plankan osv ger bra statisk träning av bålen, och är bra på många vis. För att få en grundövning dom plankan strået vassare så kan man göra den dynamiskt. Ex rotera höger-vänster upp i sidoplanka, diagonallyft, diagonalt armbåge mot knä osv :)

Yoga är absolut bra, där täcker du mycket av bålkontroll, smidighet och stabilitet. Däremot ger arbete på boll en helt annan aktivering av nervsystemet, som man inte kommer åt med stabilt underlag. Så att investera en hundralapp på en pilatesboll tycker jag ger mycket träning för pengarna :)

Som du säger, plankan osv ger bra statisk träning av bålen, och är bra på många vis. För att få en grundövning dom plankan strået vassare så kan man göra den dynamiskt. Ex rotera höger-vänster upp i sidoplanka, diagonallyft, diagonalt armbåge mot knä osv :)

Topp. :)

Då vet jag vad jag har att göra. Jag fyller om ett tag, jag får helt enkelt önska mig en boll då. Fram till dess fortsätter jag med det jag gör, det tycks vara en god start. O det vikiga är ju också att få in en rutin på det hela. :)

Väldigt bra tråd! :)
jag tycker det är många ryttare som är för otränade för både sitt eget och hästens bästa nu för tiden. att rida hästen när man själv saknar balans, koordination och styrka är enligt min åsikt ganska taskigt mot hästen eftersom det är den som får försöka kompensera för ryttaren.
enligt mig själv är jag för otränad för att begära MER av hästen jag rider just nu, därför tänker jag börja träna ordentligt! :bump:

Tack! :)

Baktanken med tråden var just att se hur alla ni andra gör samt få tips o trix om hur man förbättrar sig själv.

Jag är bara en vanlig lektionsryttare som vill få ut max av min lektion. Det kräver att jag har en bra kropp..

Topp. :)

Då vet jag vad jag har att göra. Jag fyller om ett tag, jag får helt enkelt önska mig en boll då. Fram till dess fortsätter jag med det jag gör, det tycks vara en god start. O det vikiga är ju också att få in en rutin på det hela. :)

Absolut, att det blir av är det viktigaste! :)

Sen är ju egentligen all träning bra, även om det finns övningar som är mer optimala för ändåmålet så finns det inget som kommer göra dig SÄMRE som ryttare!
Googla så hittar du massor av kroppsviktsövningar som inte kräver några redskap. Försök hitta övningar som fokuserar på bålstabilitet och smidighet så kommer du garanterat få resultat i ridningen också :laugh:

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
980
Senast: Piaff
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 415
Senast: Mia_R
·
Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
10 721
Senast: Sesca
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 962
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar