Att träna ryggning!

D

Diba

Min ponny kan inte rygga så jag har tänkt börja att lära henne det, finns det några som kan ge några tips på hur jag ska börja lära henne det? Mvh Bella :bow:

Sv: Att träna ryggning!

Gör halt och gör hjälperna för ryggning samtidigt som du låter ngn stå på marken och lätt slå med spöt mot hästens framben. Då kommer den rygga och sen koppla ihop hjälperna. Mycket beröm.

Ta det lungt, det finns så många som bråkar med sina hästar för att få ryggning. Det ser inte alls trevligt ut och att frå det få hästen att rygga avslappnad är ett större steg än att låta onlärninen ta mera tid.

Att rygga är ganska svårt då det dels samlar hästen(jobbigt) och dels går det emot ett flycktdjurs instinkt att rygga.
Men du har fått tipset att börja från marken, vilket är bra, me ta gärna hjälp av en tränare också.
Lycka till

Nej, får be om ursäkt, givetvis var det till Diba. Tyvär råkade jag trycka på fel knapp. Har en dålig vana att trycka på svara knappen längst ner, vet inte om det var så här förut eller om det är på något annat forum, att den knappen längst ner(till vänster) var kopplat till personen som startade tråden.

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
579
Senast: Mli
·
Tävling Jag har blivit allt mer sugen på att börja tävla dressyr med min häst. Tänker att jag vill börja med att göra en programridning och ett...
Svar
5
· Visningar
1 183
Senast: Fiorano
·
Småbarn För mindre barn som ska lära sig läsa. Har ni några tips på några som är bra? Har sett att det finns något som kallas läståget 1 2 och...
Svar
19
· Visningar
587
Hundträning Hej alla! Jag skulle vilja börja träna uppletande och nosework eller specialsök (röd Kong) med min hund och har ett par funderingar som...
Svar
16
· Visningar
977
Senast: Kakis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 30
  • Bra gårds och stallhund