Att träna ett sto

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare dolphinsmile
  • Startdatum Startdatum
D

dolphinsmile

Jag har funderat länge på hur jag ska lägga upp träningen på mitt sto när jag får hem henne om ett par veckor. Hon är ett kallblod och ett sto. Så jag är lite orolig för att hon ska bli ett grinig sto som bara viftar på svansen och bromsar när det blir jobbigt. Det kan ju t.ex. bli bra ändå, se bara på Lundås Emelie. Men hon är ett undantag.

Är det någon som har någon ide om de finns någon träningsmetod att föredra för att undvika detta? Jag kan inte komma fram till något. Först tänker jag att man bara ska ta det lugnt och aldrig pressa. Men å andra sidan så kan ju hon bli överasskad när de blir jobbigt i lopp och bromsa av den anledningen.. aja

nån som har några teorier.

Sv: Att träna ett sto

Om det är nåt jag tror på när det gäller kallblodsston, så är det att variera träningen så mycket som man bara kan. Och aldrig låta dem tröttna på den.
Att köra traditionell eller hård träning med dem tror jag inte funkar. JAg har en kompis som har två kallblodsston och jag vet att han gnetar med dem nästan VARJE dag. Och kör mest på rakbanan. Den ena var bra som 3-åring, men efter det har hon inte gått ett dugg.
Tränaren menar att hästarna är så bra så och att de är riktiga kanoner i träningen. Men varför visar de inte det i lopp då? Jag tror det helt enkelt beror på att de tröttnar redan under träningen. Sen när det kommer till lopp så är de trötta till leda. Det blir liksom inte kul. Det blir inget "speciellt" för dem.
Man måste givetvis hålla en viss nivå under uppträningen för att de ska hålla sen. Men jag tror att variera ridning, körning med olika don mm mm är det absolut bästa man kan göra. Och framförallt - inte köra så ofta som varje dag.....

Jag unnar min vän allt gott med hans nordisar men jag tror helt enkelt inte konceptet funkar. Det har jag sagt till honom, men han kör sitt race liksom. Hästarna är ju bra som han menar.... men neeee.

Sen tror jag också att myyyycket utevistelse är ett bra komplement. Såklart.

Träna på känn, samtidigt som man generellt säger att man ska träna ston hårdare än hingstar..men hårt är ju relativt..träna mycket, saktare och längre..så dom känner sig starka + att man ska nog låta dom ha viss attityd så do tror "dom är nåt" :D

jao.. som jag tänker nu så blir det nog mycket rockard och backträning och så banan ungefär en gång i månaden då vi bara ska lalla runt och hon ska få lära sig att det är roligt att vara på banan.. att där får man springa med en lätt vagn och bara tycka det är kul.

är det inte en ettårig?

I såfall ska du nog vara försiktig med backar några år till

Och jag hänger inte rockarden på mina förränn de är tre...

Men det är jag det och min rockard är skittung... :D

Bara speedcart så det inte blir jobbigt nån gång... :idea:

jojo.. men nu var inte tanken att jag skulle börja med det.. utan mer en allmän tanke om framtiden

Jasså.. vi har också en väldigt tung rockard. Mina föräldrar har vad ja vet nästan bara kört unghästar med den och de har blivit urstarka hästar som haft väldigt få skador.. och de har varit varmblod.. min är ju kallblod så de är ju starkare i sig också.

Jag har kört min ena unghäst i rockard mycket...men han har ju mest gått på en vanlig bana utan backar o sånt.

ja iof.. skogen vi kör i är helt slät.. inte en enda backe.. vi har en rakbana i närheten som de finns en lång backe vid, men där kör i självklart bara med speedcar

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 955
Senast: Mia_R
·
Hästhantering Jag rider ett sto på femton år som är väldigt flockbundet. Hon står på lösdrift och är högst i rang i flocken. Vi har väldigt svårt att...
Svar
2
· Visningar
808
Senast: Pinus
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 334
Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
10 268
Senast: Lisa2014
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar