Aslan
Trådstartare
Jag har en jaktlabbe, och tränar målmedvetet mot tävling och siktar högt (bedömning enl. Brittiska systemet). Jag tränar regelbundet för och med instruktör. Jag har en fin individ, han har kanonstam och är enligt många som sett hans far i arbete så fruktansvärt lik honom på alla sätt. Han är dock mest aktiv i Gb så jag har själv aldrig sett han live i arbete. Men detta är ett återkommande problem för oss. Han är så fruktansvärt vek. Enligt många instruktörer så är det dessa hundar som när man väl förstår dom och tränar dom rätt blir dom bästa (tittar man på hans far, så ja. Det stämmer. För han är elit). Men det är så svårt! Jag har aldrig stött på en hund som denna. Han har noll självförtroende i sitt arbete och söker/behöver mycket stöd. Han ger upp direkt vid ett misslyckande och har således ingen som helst uthållighet. Han bryter ihop direkt om jag pressar honom för hårt eller har en högre kravbild. Det är två steg fram för att i nästa sekund backa fem. Det känns som att vi står och stampar på samma ställe som vi gjorde för exakt ett år sedan. Jag jobbar mycket med att bygga upp honom, få självförtroende och förändra attityden i arbete. Vi tränar mycket basic, enkla raka linjer, lätta nårbara markeringar och mycket explosiv träning som ger direkt belöningar, för att han ska lyckas ofta och mycket. Men jag måste ju även utmana honom ibland för att vi ska komma vidare och då låser det sig totalt direkt. Backar jag då tillbaka till basic så tar det även tid där innan han är tillbaka och med mig igen. Nu är han inte så stor på jorden än, han blir 2 nu i sommar så vi har ju tid på oss, men det är så träligt! Jag är som person en ganska så rak och tydlig personlighet. Jag har många gånger stått avundsjukt på träningar och sett arbetsmaskiner till hundar som tror sig veta 10 gånger bättre än sina förare. Många gånger hade det varit så mycket enklare om han bara gett mig fingret och sagt f**k off. För sån är jag. Jag har skit svårt för när han börjar våpa sig och tramsa. Jag behöver själv vara så fruktansvärt mjuk och noga väga varje ord och handling. Tar jag i det minsta för hårt så slår det tillbaka i träning en ganska lång tid framöver och vi backar åter igen inte 3, 5 eller 8 steg utan 10. Så snälla, Finns det någon där ute som har det som jag? Hur bygger ni era hundar och hur lägger ni upp er träning? Hur tränar man en vek hund av sådan kaliber? Jag behöver höra att det går att lyckas från fler. Hur har ni hittat tålamodet? Motivationen när det går åt pipsvängen oftare än vad det går framåt? Hur förvaltar man en hund som denna? Han är en helt fantastisk individ om man bortser från träning/tävlingssammanhang. Han är den enklaste mest sociala (med sina egna människor då givetvis ) hunden jag vet. Han skulle aldrig göra något han inte ombads och jag skulle lätt kunna glömma han utanför snabbköpet okopplad i en vecka och veta att han satt kvar exakt där jag lämnade honom. För att jag sagt till honom det. Han är vår skugga som aldrig lämnar vår sida. Han är den där tramsiga lekfulla valpen vi tog hem 8 veckor gammal när vi busar och stojjar. Han är knähunden som aldrig riktigt förstått sin storlek. Jag älskar denna hund. På så många sätt. Han är så enkel, men samtidigt så svår.