Att träna eller inte träna, det är frågan

Sv: Att träna eller inte träna, det är frågan

Tack igen till alla som svarat...

Liten uppföljning:
Jag är hör ju tyvärr till de bättre i superlilla klubben här ute, och den kompis som jag hade hoppats kunde hjälpa mig tänker flytta, berättade hon när jag ringde och pratade med henne.
Härligt. Hade hoppats få hjälp och nu försvinner tävlingskompisen... :cry:

Tränade i förrgår igen. Var jättestolt över pållen som gjorde öppnor i galopp för första gången! :bump:
Men det hjälpte inte så mycket. Ett par kommentarer senare var jag nere på jorden igen och fem minuter senare var jag mycket nära att bli riktigt förbannad.
Jag var så besviken när träningen var slut! Var superinställd på att inte påverkas, vara glad och om något blev dumt, tala om hur jag upplevde situationen.
Flopp.
Inte nog med att tränaren vägrade ens låta mig prata under lektionen, efteråt ville jag ta några minuter och få förklara att det inte funkar. Men tränaren hade brått...

Jag tänker inte träna mer för denne nu. Men mamma håller inte alls med mig, och det känns nu som nästa stora problem.
Mamma tycker tränaren är duktig och har rätt, och många gånger har hon det, men inte alltid. Jag tycker som sagt att all ilska, oavsett anledning är fel (om det inte är solklart trots, eller farligt för mig). Tränaren och mamma är mer inne på belöna/bestraffa-linjen, snarare än min egen belöna/ignorera och gör igen-linje... Mamma tycker också att vi utvecklas mycket - sant, men jag tycker inte längre det spelar någon roll.
En annan tränare jag trivs med bor en bit härifrån, och jag skulle verkligen vilja åka dit istället. Mamma tänker inte hjälpa mig med bil, betalning och sällskapet om jag åker dit, vilket gör att jag i praktiken inte kommer kunna träna särsklit ofta - fattig student...

Det måste vara roligt att vilja bli bra, träna för att bli bra och att vara bra, annars kan jag lika gärna strunta i det. Som det känns nu är all glädje med träning/tävling borta.

Hade det inte varit för min helt fantastiska häst hade jag gett upp ridningen nu. Svårriden i komination med skönhetsfel gör honom svår att hitta rätt ryttare åt, och jag vill verkligen inte ge upp honom!
Men vad ska jag göra? :cry:

Ledsen över ett långt och gnälligt inlägg... :crazy:

Ge inte upp!

Jag vidhåller att du ska byta tränare även om det i praktiken innebär att du får träna mer sällan.

Kanske din mamma ändrar ståndpunkt när hon ser att du inte ger dig?

Jag tycker också att berömma-ignorera-rida vidare fungerar mycket bättre än berömma-bestraffa!

Du tänker rätt! Stå på dig!

BYT TRÄNARE NU!!!!!! Hellre att du rider mer sällan men regelbundet för en tränare som både du och hästen trivs med och utvecklas. Jag red för en "stolle" och denna välutbildade instruktör "knäckte" både mig och hästen helt. Mitt självförtroende var i botten och hästen noll motiverad och resulterade till allt sämre resultat och inget samarbete mellan häst och ryttare. NÄ aldrig att jag gör det igen!!! Idag har jag en toppen glad häst som verkligen vill arb och mitt självförtroende börjar komma tillbaka och det är ROLIGT att rida igen. Tack Erika!!! Det är nämligen ett samarbete mellan häst, ryttare och instruktör och denna framgång visar sig väl på tävlingsbanorna!

Vi får hoppas att hon kan ändra sig så småningom, för jag tänker inte rida för tränaren igen. Får göra så gott jag kan själv så länge, filma och kanske be mamma hjälpa? Behöver ju någon form av hjälp, särskilt nu när hästen blir allt duktigare.
Det är i alla fall en oerhört positiv, mycket arbetsglad och lättlärd häst jag har, vilket gör att det känns ännu mer fel att bli arg på honom. Hästen blir så otroligt knäckt bara med fyar på honom i stallet, så att slita tag eller gå på med spöt när han egentligen inte förstår/missförstår - det känns bara så oerhört fel! Visst, hästen kanske går att få upp i klasserna snabbare, men till vilket pris? Det är ju ändå harmoni det handlar om, inte "gör som jag säger, annars..."
Näe, ge upp ridningen vill jag inte göra, men denne tränare lägger jag på hyllan nu.
Håll tummarna för att allt ordnar sig för mig och pållen nu! :crazy:

Håller tummarna! Det kommer säkert gå mycket bra. Viktigast att du känner dig nöjd med ditt beslut. Det är ju inte din mamma som ska rida och tävla din häst ;)

/Lizzie

Några saker jag brukar ta med mina elever är dels målen, som ska vara deras INTE mina, även om jag måste få vara ärlig om de siktar alldeles för högt utan delmål.
Sen påpekar jag alltid att vi måste ha en tvåvägskommunikation, jag kan ju bara se och då tänka mig hur det känns men aldrig riktigt känna utan det måste ju eleven känna och förklara för mig!
kommunikaton är jätteviktigt från BÅDAS håll!

När jag står på markan bildar vi ju en treenighet, jag ,ryttaren och hästen och jag blir ju endast ryttarens ögon på marken!
Det du ser är ju inte alltid det ryttaren känner eller tror sig känna och vice versa!

Mitt råd...säg som tycker det känns, kan ni inte ha en dialog så är det ingen ide´!:)

Jag tycker det verkar som ett klokt beslut att sluta träna för den tränaren och börja för den nya, även om det innebär att du får träna mer sällan. För som andra redan skrivit är det bättre att träna sällan och vara nöjd och glad hela passen och känna att ni utvecklas OCH har roligt. Det är ju för att det är roligt att rida, borsta osv. som vi alla började med hästar!

I långa längden finns ju en risk att utvecklingen stannar när inte kemin funkar med tränaren.
Det är ju aldrig utvecklande att känna som du känner efter ett träningspass.
Hoppas det löser sig i slutändan.

Hoppas att det löser sig till det bästa!!!
Jag håller tummen!:banana:

Liknande trådar

Kropp & Själ Ska försöka att inte skriva en hel roman. Jag har antagligen haft rls från tonåren men inte förstått vad som var fel och läkaren...
Svar
3
· Visningar
1 588
Senast: Skorpis_8
·
Träning Hej! Jag har efter flera år på ridskola, samt egen ponny, fortfarande vissa problem i min ridning. Rider dressyr & hoppspecial (den...
Svar
6
· Visningar
1 569
Senast: Sar24BB66
·
Dressyr Nu har vi ju avhandlat var godkänt gränsen går och vart den faktiskt går (missförstå mig rätt ;)), det behöver vi inte fortsätta med i o...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
13 260
Senast: Emelei
·
Z
Hästmänniskan Vet inte riktigt vart jag ska börja. Behöver hjälp. Jag och familj flyttade till ny ort för 3 år sedan. Allt var frid och fröjd, vi...
Svar
7
· Visningar
2 679

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix
  • Födda 2024

Omröstningar