Att träna eller inte träna, det är frågan

P

Pannkaka

Rider i dagsläget för en tränare med resultat mycket högt i dressyren som också har flertalet duktiga elever.
Problemet är personkemin - jag tycker inte om henne. Jag blir ofta irriterad och ibland rasande på henne när jag tränar, då jag ofta upplever henne som nedvärderande och inte sällan är oense om hur man bäst når lösningen på problem.
Jag och hästen har utvecklats mycket under året, men frågan är om det beror på henne, eller mig och hästens härliga känsla och det faktum att han var outbildad (men inte jag) då han köptes.
Att jag sedan dessutom inte riktigt gillar råd hon ger andra, och ibland inte heller hennes ridning, i bägge fallen tenderar det att bli aggressivt, gör inte saken bättre.
Men i min avkrok finns ingen annan. Vad skulle ni gjort - fortsatt träna, då man faktiskt måste ha hjälp någonstans ifrån om man inte ska stanna, eller skulle ni lagt ner träningen?
Brinner för dressyren och vill inte sluta tävla, men ser snart ingen annan möjlighet...

Sv: Att träna eller inte träna, det är frågan

Jag hade en liknande upplevelse med en tränare jag red för förr. Jag upplevde att h*n klappade mig på huvudet och förklarade självklarheter på ett otroligt irriterande sätt.

Jag bytte till en på papperet sämre men en som passade oss bättre. Kändes som jag inte kunde tillgodogöra mig det som sas. Eller jag rättare sagt, jag blev helt obstinat och ville gå hem och göra tvärtom. Inte riktigt bra. Våra disskutioner på banan ledde liksom ingenstans heller och mina funderingar togs inte på allvar.

Som det var då för mig skulle jag ha slutat träna för denne, även om det inte fanns några hyggliga alternativ. För mig var det bara slöseri med pengar och jag hade haft mer nytta av att låta nån filma mig och analysera det än att hetsa upp mig för dyra pengar.

Jag skulle ha väldigt svårt att träna för denne om det känns sådär! Då skulle jag hellre välja att rida utan tränare.

Men NÅGON annan måste väl gå att hitta även i din avkrok? Att man har liknande ideal och idéer om hur man kommer dit är för mig värt betydligt mer än tävlingsmeriter och formella utbildningar. Kanske du t.ex. kan hitta någon tävlingskollega som du kan träna tillsammans med, så kan ni hjälpa varann? Annars kan det ju ge en del hjälp om någon kan filma...

Gå på magkänslan skulle jag vill säga, känns det inte bra skulle jag inte lägga ut de pengarna man lägger på träningen. Jag skulle nog aldrig ha klarat av att rida för någon om jag hade haft den känslan och inte tyckt att tränaren (personkemin) fungerat. Har själv en tränare som är kanon i dagsläget och där personkemin stämmer otroligt bra, men jag hade nog hellre ridit själv eller försökt leta upp en annan tränare, eller åtminstone någon ridkunnig som kanske inte är utbildad men som kanske hade kunnat komma med lite goda råd och lite konstruktiv kritik emellanåt.

Det finns ingen annan duktig ryttare som skulle kunna funka som bollplank/tränare istället för denna tränare.

Jag skulle nog välja att hellre träna för en typ kompis eller någon annan duktig ryttare. Att träna för en tränare bara för sakens skull om man inte är nöjd, det skulle jag INTE fortsätta med.

/Lizzie

Tack!
Håller med er - det är mycket pengar att betala för att sitta och bita sig i tungan, göra saker som inte stämmer med ens övertygelse och åka gråtande därifrån... (ilska, för det mesta)
Det är väldigt dåligt med tränare, men det finns duktiga ryttare. Kanske ska ta och höra med någon av dem om de har tid?
Det kom en riktigt bra tränare som passade mig perfekt, och fanns även en som fungerade bra, men dessa har den lokala klubbens dryghet och snålhet skrämt bort. Hade varit allra bäst att kunna ta hit dem, men de åker långt, vi måste vara några stycken plus ha någon bra plats att vara på... Platsen kommer också bli problem om jag ber om hjälp, kan väl knappast vara i tränarens ridhus... :p
Allt känns verkligen pest nu. Har kämpat länge med denna tränare, men blir bara värre.

sålänge jag känner att utvecklingen går framåt får tränaren vara hur dryg/elak som helst mot mig - det rör mig inte i ryggen,
Jag är där för att träna inte för det sociala och blir ivrigt påhejad hela tiden...

Har du provat att ta upp problemet med tränaren? Försök få till en pratstund när ni kan sitta ner och verkligen prata igenom det du upplever...

sålänge jag känner att utvecklingen går framåt får tränaren vara hur dryg/elak som helst mot mig - det rör mig inte i ryggen,
Jag är där för att träna inte för det sociala och blir ivrigt påhejad hela tiden...

Jag vill i alla fall känna mig bekväm med min tränare. Jag är inte rädd för att höra t ex en obekväm sanning, behöver alltså inte en tränare som hela tiden talar om hur bra det går eller att vi är bästa kompisar.

Men jag måste känna att jag kan LITA på tränare, att den verkligen vill mitt och hästens bästa.

Ingen person som är dryg eller dum mot mig förtjänar mina surt ihoptjänade slantar!

/Lizzie

Jag tycker inte att JAG utvecklas särskilt, men jag hittar ju knapparna på hästen? Han blir hela tiden bättre, men som sagt, han är ung och outbildad och jag har tävlat/ridit desto längre.
Det jag inte vill ha är hennes aggressiva ridning. Som yngre tände jag till och blev snabbt arg på hästen och hade då mycket mer av hennes ridteknik än jag har idag. Jag har aktivt jobbat med att INTE bli arg/rycka/sparka/slå, men ofta är det just det hon ber mig. Givetvis kan hon ha rätt, jag säger inte att hon är dålig, men det känns inte bra. Ber jag henne förklara blir hon dryg och ibland elak, jag ska bara göra som hon säger.
Äsch, nu låter jag som värsta gnällspiken.

Jag har inte pratat med henne annat än på lektionerna, och då funkar det aldrig. men det kanske kan vara värt att be henne om tid innan jag börjar rida?
Och hur ska jag lägga upp det utan att göra henne sur? Hon är jävligt kort i humöret... :crazy:

Senast ändrad av en moderator:

Tack!
Håller med er - det är mycket pengar att betala för att sitta och bita sig i tungan, göra saker som inte stämmer med ens övertygelse och åka gråtande därifrån... (ilska, för det mesta)
Det är väldigt dåligt med tränare, men det finns duktiga ryttare. Kanske ska ta och höra med någon av dem om de har tid?
Det kom en riktigt bra tränare som passade mig perfekt, och fanns även en som fungerade bra, men dessa har den lokala klubbens dryghet och snålhet skrämt bort. Hade varit allra bäst att kunna ta hit dem, men de åker långt, vi måste vara några stycken plus ha någon bra plats att vara på... Platsen kommer också bli problem om jag ber om hjälp, kan väl knappast vara i tränarens ridhus... :p
Allt känns verkligen pest nu. Har kämpat länge med denna tränare, men blir bara värre.

Att åka ifrån en träning och känna som du känner är inte trevligt. Det ska vara KUL att träna. Även om man kan tycka att träningspasset gick "dåligt" så ska man känna att man fått hjälp av tränaren att hitta en lösning på problemet.

Det har hänt att jag fått skritta mig igenom träningspass på en enormt spänd och arbetsovillig pålla, en häst som gått emot både skänklar och tygeltag. Har ett sto som kan vara överdjälvigt grinig att rida vissa gånger. Då jag fått hjälp av min tränare att hitta "verktyg" för att få damen samarbetsvillig. Så även om träningspasset gått "dåligt" så kan jag vara nöjd med min insats och den hjälp jag fått från min tränare.

Så det är väldigt viktigt för mig att jag och min tränare har samma mål med min träning och att tränaren förstår hur min häst funkar.

/Lizzie

Jag har aktivt jobbat med att INTE bli arg/rycka/sparka/slå, men ofta är det just det hon ber mig. Givetvis kan hon ha rätt, jag säger inte att hon är dålig, men det känns inte bra. Ber jag henne förklara blir hon dryg och ibland elak, jag ska bara göra som hon säger.

Det är just denna typen av ridning som skulle bli rena katastrofen när det gäller min dam. Då åker man i backen så det dammar om det. Här är det stor portion tålamod som gäller och sedan LIRKA och LIRKA för att övertala damen att göra det man vill. Visst det kan ta lång tid, men i längden tror jag det lönar sig.

/Lizzie

Byt! Du ska inte bli irriterad på tränaren. Tränaren ska vara en positiv upplevelse tycker jag. Personkemin är väldigt viktig när jag väljer tränare.

Jag skulle ha väldigt svårt att träna för denne om det känns sådär! Då skulle jag hellre välja att rida utan tränare.

Men NÅGON annan måste väl gå att hitta även i din avkrok? Att man har liknande ideal och idéer om hur man kommer dit är för mig värt betydligt mer än tävlingsmeriter och formella utbildningar. Kanske du t.ex. kan hitta någon tävlingskollega som du kan träna tillsammans med, så kan ni hjälpa varann? Annars kan det ju ge en del hjälp om någon kan filma...

Exakt vad jag tänkte svara TS :D

Immer

jag förstår hur du känner det. min tränare kan också bli lite "aggresiv" i sin ridning osv. och ibland (som det stod i ett annat inlägg) känns det som att h*n förklarar självklarheter för mig. men jag gillar h*n tillräckligt mycket för att fortsätta rida för h*n. hästen och jag har utvecklats enormt med h*n hjälp. men jag tar inte till mig allt eftersom det är visst som jag inte håller med om. tror att det är vad du också måste göra. annars kan det nog vara bättre att sluta träna. men det är synd också eftersom det är svårt att komma vidare då...

Ingen idé att fortsätta träna för en tränare som man inte har förtroende för. Har varit i exakt samma situation som du (bor också i en dressyrens avkrok). Valde att sluta rida för denna tränare eftersom jag kom på mig själv med att mer och mer ifråga sätta ALLT hon sa alltså även det som var bra. Då e det ju ingen idé. Åker numera heldre 25 mil till en suverän tränare, det kan ju tyvärr inte bli så ofta, men får lösa det på andra sätt. Ett superbra tips är att filma sig själv och noga och självkritiskt granska ridningen.

Vis av egen erfarenhet tycker jag att du ska byta tränare.

Stod själv ut med en på pappret skicklig (B-)tränare i (alltför) många år och med facit i hand ångrar jag djupt att jag inte bytte tidigare.

Och det är ju oftast så tycker jag att det är först när man gör något åt sin situiation som man tänkte "Herregud, VARFÖR gjorde jag inte detta tidigare".

Det "måste" gå att hitta någon annan du kan rida för annars får du väl tyvärr rida själv tills du lyckas leta reda på någon ryttare eller tränare som kan hjälpa dig. Elle får du köra långt men kanske inte så ofta till någon bra tränare?

Att träna ska vara både ROLIGT och GIVANDE. Du är dessutom KUND och betalar en massa pengar. Då MÅSTE man vara nöjd, om inte ALLTID så i alla fall för det mesta.

Om tränaren dessutom har en filosofi som du inte delar ser jag det som förödande om du fortsätter. Dels är du inte sann mot dig själv och dels riskerar du att må sämre och sämre för att du rider/ behandlar din häst på ett sätt som känns fel.

Senast ändrad av en moderator:

Är precis i samma situation som du... Men jag har bestämt mig för att sluta, och det känns jättebra! Har någonstans i bakhuvudet kännt att det inte känns ok. en längra tid, men har nonchalerat det...hon är ju så duktig, det måste vara fel på mig! Nu har vi inte kommit så långt, så det finns mycket som vi kan öva på i vår ensamhet :crazy:, men jag har en back up plan...:angel: Jag har varit i kontakt med en tränare som jag tycker är super, och får helt enkelt ta bilen och köra en bit, kommer nog inte träna så ofta men tror att det kommer att ge mer ändå! Lycka till!
Mvh. Matten

Byt! Om det är tid och pengar som är problemet om du ska träna för någon annan som finns längre bort, så gör det ändå och träna mera sällan istället. För mig är personkemin, tränarens inställning och känsla för hästen och ridningen samt hennes/hans förmåga som pedagog mycket viktigare än tävlingsmeriter.

Jag red också för en tränare som gick mig på nerverna. Hon kunde var väldigt nervärderande och rent taskig. Jag bytte tränare eftersom att jag inte tyckte att det skulle ge nåt om jag inte tyckte om henne och för att jag tyckte att det enda hon gjorde var att sitta upp på min häst och "prova". Nu har jag så bytt tränare och nu går vi hela tiden framåt och det käns jätte bra.
Så jag tycker att du ska byta :) för det ger ingenting om man bara irriterar sig på nån. Jag trodde att vi gick framåt med min andra tränare och alla sa att vi gick framåt men nu när vi har bytt tränare så säger alla att det är sjukt stor skillnad, och det känns mkt bättre också.

Liknande trådar

Kropp & Själ Ska försöka att inte skriva en hel roman. Jag har antagligen haft rls från tonåren men inte förstått vad som var fel och läkaren...
Svar
3
· Visningar
1 588
Senast: Skorpis_8
·
Träning Hej! Jag har efter flera år på ridskola, samt egen ponny, fortfarande vissa problem i min ridning. Rider dressyr & hoppspecial (den...
Svar
6
· Visningar
1 569
Senast: Sar24BB66
·
Dressyr Nu har vi ju avhandlat var godkänt gränsen går och vart den faktiskt går (missförstå mig rätt ;)), det behöver vi inte fortsätta med i o...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
13 260
Senast: Emelei
·
Z
Hästmänniskan Vet inte riktigt vart jag ska börja. Behöver hjälp. Jag och familj flyttade till ny ort för 3 år sedan. Allt var frid och fröjd, vi...
Svar
7
· Visningar
2 679

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix
  • Födda 2024

Omröstningar