Att tjäna pengar

Hyacinth

Trådstartare
På hundavel. Varför är det så fult?
Och hur mycket "får" man tjäna? Ska uppfödarna bedriva någon form av enbart ideell verksamhet, där det helst ska gå plus minus noll?
Visst, jag reagerar negativt när jag ser valpar av xxxxxx-raser säljas för 20.000, men, det är ju upp till köparna vad de är beredda att betala. Jag skulle aldrig betala 20 papp för en valp bara för att det är en speciell ras, jag väljer något annat istället. Men är det fult?

Lika intressant är de uppfödare som hävdar att "de tjänar inget" på sin avel. Ägnar de massa tid åt avel bara för att de är goda människor som vill ge mig ynnesten att äga en hund av deras ras? I mina ögon är det självklart att de tjänar något på det (ekonomiskt), inte om man räknar med all nedlagd tid, men det kan man ju aldrig göra när det gäller djur.

Säljer jag min häst är det ingen som förfasas över att jag får mer betalt när jag säljer än när jag köper, men en hund ska alltid minska i värde verkar det som (supermeriterade avelsdjur räknar jag inte med här).

Är jag en dålig människa om jag drar in x antal tusen på en kull valpar? Eller förutsätts man göra det enbart för pengarnas skull, om man erkänner att det faktiskt kan vara lönsamt att avla?
 
Sv: Att tjäna pengar

Nu tillhör ju jag de som med bestämdhet hävdar att jag inte tjänar pengar på min uppfödning. Det har många orsaker. Dels räknar jag in vad det kostar att ha hundarna året runt, dels gör jag mig inte av med tikar som inte längre ska gå i avel, jag skänker även bort en del hundar till särskilda ändamål. Dessutom räknar jag in vad det kostar att meritera hundarna, vad det kostar med annonsering etc. Till det kommer kostnader för att åka runt i landet och träffa de hanar jag är intresserad av att para med + de vanliga utgifterna i samband med parning, valpning och uppfödnin. Dessutom tar jag inte så många kullar, varken på tik eller per år.

Summa summarum går jag inte plus på hunderiet, men de kronor mina valpköpare betalar för sina telningar hjälper till att minska underskottet av min hobby.

Jag säger bara grattis till de som faktiskt lyckas gå plus på uppfödning utan att sätta hundar eller valpköpare i kläm. Det går att bedriva hunduppfödning vinstmässigt men det kräver att man sätter ekonomin före känslorna ibland, och att man gör det i större skala. Inget fel i det - bara jag slipper...:-)
 
Sv: Att tjäna pengar

Tjänar pengar gör man ju, just då! men de pengarna går ju tillbaka in i kenneln och hittills har då min kennel kostat mer än vad den dragit in ;)
 
Sv: Att tjäna pengar

Jag tycker inte att det är fel att tjäna pengar på att föda upp hundar. Det är precis samma sak som att avla hästar eller vad det nu kan vara.

Dock är det svårt att få någon typ att djuravel att gå runt, om man vill meritera, ställa ut och jobba med djuren samtidigt.
 
Sv: Att tjäna pengar

*kl*

Men hur mycket får man då ta för en valp? Innan det anses oskäligt?
Är 20.000 och uppåt rimligt/okej/sjukt för en vavva? Det är ju onekligen de som är dyrast.
Eller är alla priser okej, så länge hundarna har det bra och man har ett mål med sin avel? Är det "planlös avel" man ser mest ogillande på, särskilt när folk ska ha bra betalt för dessa?
 
Sv: Att tjäna pengar

Mellan 5000-8000 är jag beredd att betala för en valp. Men visst kan jag tycka att om man har en bra avkomma med meriterade föräldrar ska man kunna ta lite extra. Men absolut inga 20000:- Om den nu inte är färdig champion mm. Men då är det ju ingen liten valp längre.

Det är nog mest negativt med de höga priserna och de bidrar nog i stor grad till att öka insmugglingen av de attraktiva raserna som tex chihuahuan.

Fast till och med blandrashundarna får man ju betala hiskeliga summor för idag.
 
Sv: Att tjäna pengar

*kl*

Men hur mycket får man då ta för en valp? Innan det anses oskäligt?
Är 20.000 och uppåt rimligt/okej/sjukt för en vavva? Det är ju onekligen de som är dyrast.
Eller är alla priser okej, så länge hundarna har det bra och man har ett mål med sin avel? Är det "planlös avel" man ser mest ogillande på, särskilt när folk ska ha bra betalt för dessa?

Min gräns ligger på 8-9000:-. Högre pris än så tycker jag inte är skäligt att ta för en hundvalp och det är nog mycket pengar för de flesta ändå..
 
Sv: Att tjäna pengar

Jag håller med, och skulle inte heller betala mer. Hellre då byta ras.
Men är det oskäligt att ta mer? Och varför?
 
Sv: Att tjäna pengar

Men är det oskäligt att ta mer? Och varför?

Jag tycker det av den enkla anledningen att en valp är inte värd mer.
En valp är ju ett oskrivet blad, både mentalt, kroppsligt, egenskapsmässigt och hälsomässigt. Man köper ju "grisen i säcken" sas..
 
Sv: Att tjäna pengar

Jag vet en uppfödare inom min ras som lever på att föda upp hundar och hon tar också betydligt mer betalt än alla andra. Hon tar också fler kullar, men meriterar knappast lika mycket. Så ska man tjäna på det så får man nog vara mindre nogräknad inom det mesta.

//e
 
Sv: Att tjäna pengar

Nu tillhör ju jag de som med bestämdhet hävdar att jag inte tjänar pengar på min uppfödning. Det har många orsaker. Dels räknar jag in vad det kostar att ha hundarna året runt, dels gör jag mig inte av med tikar som inte längre ska gå i avel, jag skänker även bort en del hundar till särskilda ändamål. Dessutom räknar jag in vad det kostar att meritera hundarna, vad det kostar med annonsering etc. Till det kommer kostnader för att åka runt i landet och träffa de hanar jag är intresserad av att para med + de vanliga utgifterna i samband med parning, valpning och uppfödnin. Dessutom tar jag inte så många kullar, varken på tik eller per år.

Summa summarum går jag inte plus på hunderiet, men de kronor mina valpköpare betalar för sina telningar hjälper till att minska underskottet av min hobby.

Jag säger bara grattis till de som faktiskt lyckas gå plus på uppfödning utan att sätta hundar eller valpköpare i kläm. Det går att bedriva hunduppfödning vinstmässigt men det kräver att man sätter ekonomin före känslorna ibland, och att man gör det i större skala. Inget fel i det - bara jag slipper...:-)
:bow: Jag kunde inte ha sagt det bättre själv!
Föder man upp hundar så måste man förstås räkna in alla utgifter man har, utöver de utgifter en "vanlig" hundägare normalt har. Mina hundar kostar mig bortåt 40000:-/år och så mycket "tjänar" jag definitivt inte på mina valpkullar eftersom jag har en liten uppfödning med en valpkull högst vartannat år.
Däremot, om man har 4-5 valpkullar om året - av en ras som får 6-8 valpar/kull - ja, då är det klart att man tjänar på det! Jag känner till många sådana uppfödare, dock ingen som jag anser vara seriös och jag själv skullle köpa valp av.
 
Sv: Att tjäna pengar

Min åsikt moraliskt - det beror på hur man tjänar sina pengar.

Människor som luras, åsidosätter hundarnas hälsa etc. De borde inte få ett rävöre!

Det vore däremot bara underbart om människor, som ser i bredare perspektiv och är noga och hänsynsfulla, kan tjäna en hacka.
 
Sv: Att tjäna pengar

Lika intressant är de uppfödare som hävdar att "de tjänar inget" på sin avel. Ägnar de massa tid åt avel bara för att de är goda människor som vill ge mig ynnesten att äga en hund av deras ras? I mina ögon är det självklart att de tjänar något på det (ekonomiskt), inte om man räknar med all nedlagd tid, men det kan man ju aldrig göra när det gäller djur.
Kan bara tala för mig själv, och i mitt fall är anledningen till att jag föder upp ett brinnande intresse för rasen - jag vill helt enkelt försöka få fram så bra hundar som möjligt. Varje kull planeras in i minsta detalj, i synnerhet när det gäller mentalitet och arbetsförmåga. Har jag en riktigt bra tik (jag avlar naturligtvis inte på annat) så väljer jag en hanne som är minst lika bra, helst bättre förstås, om en sådan står att finna av passande linjer. Den hannen ska komplettera min tik på bästa möjliga sätt. Det krävs alltså inte bara pengar, utan ett långt och tidskrävande detektivarbete för att hitta just den "rätta" hannen till min tik. Det är just detta, planeringen, uppfödningen och utvärderingen av kullarna som är den röda tråden i min uppfödning. Det är en synnerligen kreativ och skapande process som jag brinner för.
Därför tycker jag att det är fult att föda upp valpar för att tjäna pengar på det, para med sin egen eller grannens hanhund oavsett om den är bra eller inte, para varenda tik som råkar löpa etc. Det finns där ingen tanke på att försöka få fram så bra hundar som möjligt, utan det är enbart pengarna som styr.
 

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras I går släpptes Schäferhundens Index på avelsdata. Hela gårdagen ägnade jag åt statistik, både på egna kullar men också väldigt mycket åt...
9 10 11
Svar
213
· Visningar
14 496
Senast: Dentaku
·
  • Låst
Hundavel & Ras Jag tycker mig se ett ganska tydligt mönster gällande hundavel som jag tyckte att vi kunde diskutera lite. Nämligen hälsotestandets vara...
2
Svar
24
· Visningar
6 069
Senast: Fetaost
·
  • Låst
Hundavel & Ras Chansar och skriver in detta här och ser vilken respons jag får (misstänker dock att tråden inte ens får vara kvar men tänkte prova)...
2
Svar
29
· Visningar
5 757
Senast: Fetaost
·
S
Hundavel & Ras Jag blev lite nyfiken på hur hundavel går till. (obs seriös sådan, inte mellan två grannar för man råkar ha en tik och en hane) Vi har...
2
Svar
22
· Visningar
4 282
Senast: Sickan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp