Att tävla med hingst

C

Cronis

Som en del vet har jag en hingst som snart ska ut och visa upp sig lite.
Jag är en erfaren hästmänniska, men har aldrig tävlat med hingst, mer än att visat avelsgodkända hingstar på visningar. Men det är ju lite skillnad, samt tävlat med hingst på trav. Men travreglerna skiljer sig så mot ridsportens.

Jag har inte varit ute på en tävlingsplats med egen häst på år och dar, men däremot varit på tävlingar och hjälpt till.
Men vad gäller för hingst, mer än att va extra förskiktig?

Vi har nu fått höra att man ska leda hingsten med träns (självklart) med grimma över, och hingstkedja.
Detta är för mig helt :confused:
Jag kan dock tänka mig att leda i träns+kedja. Men så leder man väl alltid?
Ska man ha rosett i svansen? Han är ju trots allt oxå unghäst. Men eftersom det är unghästklasser som gäller så ser väl alla upp för varandra, men med tanke på att han ändå är hingst?

Vi har hört massor konstiga saker, och jag har läst TR och inget står ju med där.
Jag antar då att det handlar om att vara mera uppmärksam på andra hästar, och min hästs beteende. Och dessutom göra folk uppmärksamma på att vi har hingst.
Vi får ha västar på oss där vi har broderat på ryggen "se upp, hingst" :D

Sv: Att tävla med hingst

Vad jag vet så gäller det mest att DU ser till att inte sätta hingsten i situationer som kan vara farliga.

Din uppgift är ju också att se till att andra förstår att det är en hingst du har, så att de visar lite hänsyn (vilket folk är hemskt dåliga på i vanliga fall... :mad: ).
Det visar en del med en blå rosett i svansen, som tydligen ska betyda "hingst". Men en röd rosett betyder ju att man ska hålla avstånd, och den vet alla vad den betyder.

I övrigt ska hingstar ledas med kedja efter vad jag hört, men i övrigt ska det inte vara något konstigt. Som sagt, det enda du behöver är egentligen lite vanligt folkvett. Håll dig undan från de andra hästarna i största möjliga mån.

Kanske be om en avskild parkeringplats åt din transport?
Det brukar min kompis (som tävlar hingst) göra.

Jo det där med rosett (blå rosett har jag aldrig hört talas om), har jag ju funderat på. Och det kan man ju ha.
Och att leda i kedja är för mig en självklarhet om man har hingst.

Och att parkera lite för sig själv, det va smart. det tänkte jag inte ens på.

Jag vet ju att folk i allmänhet är dåliga på att visa hänsyn, så det bästa är väl att ha en blinkande neonskylt ovanför huvvet. Men vart får man tag i en sån?

Jag tävlar inte själv hingst. Men en kompis till mej har åkt med ett par gånger med sin hingst i lastbilen.

Vad jag har märkt så gör han inget speciellt. Mer än att han säger till folk som kommer för nära att detta är en hingst akta dej. (tex i veterinärkön) Nu e hans hingst otroligt snäll oxå men ändå.

Röd rosett i svansen så har du iaf varnat andra för att han ev kan sparkas. Har man koll på sin egen häst så får man utgå från att de andra har koll på sina. Annars blir tävlingarna olidliga.

haha, ja... jag vet inte var du kan få tag på en sådan skylt.. men ser jag en som är till salu ska jag tipsa dig ;)

Försök bara varna de som kommer nära att det är en hingst. Men en röd rosett i svansen bör ju få folk att hålla lite avstånd :p

hmm jag vet inte om detta hör hit och jag ursäktar
trådskapren
jag har ABSOLUT INGE SOM HELST ERFARENHET AV HINGST
men jag undrar på vilket sätt kan hingsten vara FARLIG :confused:
är det i allamänt på sättnings syfte.

alltså jag menar när du kommer på träning eller nu tävling så finns det ju minst lika många sto/valacker som är jäkligt elaka :devil: eller rentutav farliga
alla hästar kan väll sprkas:(

och dom som har hingst borde väll ha en god hingsthållning

:bump: :bump:

Den som leder hingsten på tävlingsplatsen ska vara över 16 år (det kan hända att det är 15, jag har inte TR här just nu).

trazel skrev:
Den som leder hingsten på tävlingsplatsen ska vara över 16 år (det kan hända att det är 15, jag har inte TR här just nu).

Ja, jag är ju snart 24 så :D

Men det står inget om grimma ÖVER tränset+kedja? Jag hitta inget omdetta när jag läste TR, utan det måste varit en påhittad regel eller?

Står det inte i TR eller i årets uppdateringar på förbundets sida så finns inte den regeln helt enkelt svårare än då är det faktiskt inte.

För övrigt så hålle jag med PennyLane
Har man koll på sin egen häst så får man utgå från att de andra har koll på sina. Annars blir tävlingarna olidliga

hingstar skall ledas av en person som är över 16 år. Det är den ända reglen jag vet som står i tr. Sen som du själv skrev så tycker jag att kedja är en självklarhet..

Tänk bara på att du får inte ha en röd rosett i svansen på dressyrtävlingar..

Annars tycker jag bara att om du hanterar din häst som du ska så får anra visa lite hänsyn, kommer du för nära så säg bara lungat att det är en hingst och att de ska vra snälla att hålla sig lite på avstånd.

Jag har tävlat hingst mycket och det enda jag kan komma på såhär på rak arm är väl att man får vara lite extra uppmärksam. Säga till folk som kommer för nära, hålla sig ur vägen och så vidare. Men det beror ju också på hur hingsten man rider är. På uppstallningen brukar vi ha ett extra lås på boxen, en rem eller så som vi sätter ganska högt upp, för att inget barn lyckas släppa ut hästen.

Det här med att vara 16 år... Kan någon citera TR? Jag har bestämt för mig att det är "bör" men kan inte hitta det alls i TR.

Lancet skrev:
Tänk bara på att du får inte ha en röd rosett i svansen på dressyrtävlingar..
Det där tycker jag är konstigt, för en dressyrhäst kan sparka lika mycket som en hopphäst.
Men på framridningen måste det väl va OK att ha en röd rosett i svansen, om man tar bort den innan inridning?

Vad tror ni om en väst, med tryck/brodyr? "Se upp, Hingst" :cool:

Cronis skrev:
Vad tror ni om en väst, med tryck/brodyr? "Se upp, Hingst" :cool:
Jag tror inte det är tillåtet på dressyrtävling heller, men på en hopptävling kan den säkert passera som en skyddsväst! :idea:

Jag skulle hellre ha en där det står, "jag har koll på min häst, se för fan till att ha koll på din"

Lady_S skrev:
Jag tror inte det är tillåtet på dressyrtävling heller, men på en hopptävling kan den säkert passera som en skyddsväst! :idea:

Ja jag tänkte ju mest på att den som groomar ska ha en väst/jacka plus att man kan ha en över sin kavaj.
Rider du med väst på en tävling? Jag trodde du hade kavaj :smirk:

du får ha röd rosett på framridningen, men ta bort den innan du startar dressyr!

Lady S: jag är inte säker, men jag tror inte att Cronis menar att ryttaren ska ha västen inne på banan? :D

Choklad skrev:
Jag skulle hellre ha en där det står, "jag har koll på min häst, se för fan till att ha koll på din"

Det kan man ha i mindre text under, eller nått.
Eller så har man 2 varianter. Jag måste tänka på det där. Fan va bra idé :D

FeatherCloud skrev:
du får ha röd rosett på framridningen, men ta bort den innan du startar dressyr!

Lady S: jag är inte säker, men jag tror inte att Cronis menar att ryttaren ska ha västen inne på banan? :D

Äntligen nån som fattar, ang. västen. :banana:

Tack för svaret ang. rosetten :bow:

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 294
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Efter en helg i Falsterbo och många år inom hästnäringen har jag börjat fundera på människans syn och relation till hästen. I min...
Svar
12
· Visningar
2 659
Senast: nullo-modo
·
Hästmänniskan Hej! Har en fråga angående sponsring och samarbete. Vill inte riktigt fråga tränare och vänner om det, känner mig lite dum hehe. Jag är...
Svar
2
· Visningar
952
Senast: Freazer
·
Dressyr Okej, så här är det. Jag har rätt nyligen gått över på storhäst, en trevlig hobbynivå-hopphäst vilket är precis vad jag var ute efter...
2
Svar
34
· Visningar
4 452
Senast: Nevermind
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar