Att tårikta vid skoning?

Snobben

Trådstartare
Ni som har läst på ;) brukar er hovslagare tårikta vid skoning?
Varför göra det & varför inte?
Sant att det sliter mer på senorna att inte göra det?

Sv: Att tårikta vid skoning?

när man hugger av en bit av hoven framme i tån underlättar man överrullningen. hur mycket mindre det sliter på senorna i verkligheten kan man nog tvista om, men rent teoretiskt borde det helt klart vara så.

Jag trodde att tåriktning var när man rundade av skon vid tån för att underlätta överrulning. Som tex en halvrund sko fast ändå anorlunda då man bara rundar i själva tån.

Mvh

Tora

För mig är tåriktning att hovslagaren rundrar av skons tå del. + att tån på hoven kortas lite.

Gjorde det på min förra häst, då han hade problem med att hinna få upp framhovarna innan han satte i bakhoven. Och att han snubblade en hel del. Allt för han inte var tillräkligt snabb med fötterna.

Jag och hovis pratar igenom inför varje skoning om ev problem med ridningen. Och ser om han behöver koriggera något. Hovis vet ju inte hur vi har tränat under tiden, eller hur planen ser ut inför sko period.

Så vi tåriktade inte varje gång utan kanske varannan. Beroende på hur hästen reds.

Allt för att spara benen, det är ju inte bra att gå och snubbla.

När man tåriktar så böjer man väl upp skon fram så att det underlättar överrullningen(?)
Vår hovslagare nu tåriktar Inte-och han kapar en bit fram på tån vid skoning... :crazy:

Aha, jag visste inte att det var själva avrundningen av skon som kallades "tårikta". Min hovslagare brukade kalla det "tårikta" när han knipsade av en bit av tån och sedan avpassade skon efter det.

Alla hovslagare knipsar ju av en bit "lodrätt" av tån i fram när de skor - blir väl svårt att få skor med frånttåkappa att passa bra annars? Men det var inte DET jag menade.

I vilket fall är det överrullningen som underlättas. Hur mycket mer eller mindre det sliter på senorna är nog svårt att bedöma, men ett som är säkert är i alla fall att hästar som har problem med att rulla över med framhovarna (som lifes häst) blir hjälpta av det. Om jag inte missminner mig är det rätt standard på travhästar(?) (eller var förr kanske, jag har väldigt dålig koll på den delen av hästvärlden, men jag har för mig att det är därifrån det kommer ursprungligen i alla fall)

Nu har jag utbildat mig själv och får således slå mig (ni får hjälpa till) själv hårt på fingrarna. :D Tåriktning är, precis som ni säger, just riktningen av skon, inte hov+sko.

"Tåriktning innebär att skons halva tådel är uppböjt från ytterranden till minst två tredjedelar av skons tjocklek. Detta görs för att få en lättare överrullning över tådelen och för att få en bättre slityteriktning över tån. Det är bara framskorna som tåriktas, aldrig bak."

Vadå ? Tårikta gör man väl av en eller annan anledning...Typ: slå i sko eller annat. Vad menar du egentligen ? Förklara mera ???

Min förra hovslagare tåriktade alltid min hästs skor pga det sättet han går/sliter skorna och sa att om man inte tåriktar så tar senorna mer belastning då han själv får tårikta sina skor.
Hängde du med?Jag är inte så jätteinsatt på att sko själv så det är svårt att förklara på annat sätt.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Min häst skulle skos nästa vecka men tyvärr så har hovslagaren fått förhinder. Därför kommer han skos en vecka senare som blir 9 v...
Svar
7
· Visningar
725
Senast: Fibusen
·
Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på...
2
Svar
25
· Visningar
1 872
Hästvård Jag har fått lära mig att hästen ska vara ren och torr innan klippning, dvs. ren som duschad med schampo. Detta för att få en jämn och...
2
Svar
28
· Visningar
1 812
Senast: Ketrawzc
·
Hästvård Min ena häst har sedan den kom till mig för några månader sedan (och även med senaste ägaren) men inte tidigare ägare blivit plötsligt...
Svar
3
· Visningar
422

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka