Att tapetsera om själv

Corax

Trådstartare
Jag och sambon har köpt ny lägenhet som vi vill renovera lite.
Vi ska förmodligen anlita yrkesman men Om vi gör det själva, eller åtminstone förbereder för målaren för att komma ner i pris lite så tänkte jag höra om någon har nått tips.

Vad behöver man tänka på? Vart börjar man?
Ska man ta bort all tapet ner till putsen? Hur vill en målare ha det?
Att vi måste ta bort tapet vet jag eftersom det är bubblor lite här och var.
De verkar dessutom släppa rätt bra.

Sv: Att tapetsera om själv

Om ni kan göra underarbetet själva så kan ni tapetsera själva också... det är inte alls svårt. Lite pillrigt - visst men är man lugn och noga så blir det bra.

Undantag är väl om man ska ha en väldigt speciell tapet med komplicerad mönsterpassning då.

Ni kan säkert fixa att göra jobbet själva :)

-Om det är väldigt många lager tapet så är det bra att få bort så mycket som möjligt, annars finns risken att det släpper underifrån (förmodligen det som har hänt om ni nu har en massa bubblor).
-Ta bort allt som är löst.
-Jämna till med spackel samt slipa ordentligt.

När väggarna är rena, jämna och torra kan man sätta igång.
Tänk på att det blir snyggast om man målar tak och lister, sånt gulnar fort.

Det finns olika typer av tapeter. En del limmar man på väggen och en del limmar man på tapeten och låter svälla.
Viktigt är att ta det lugnt, se till att det blir rakt, torka bort att överflödigt lim, stryk ut tapeten mot kanterna med trasa och borste för att undvika bubblor.
Använd en bra och vass kniv när ni skär tapeterna så det blir snygga kanter.
Gör hellre lite extra långa våder som ni skär när de väl sitter uppe än att våderna blir för korta.

Om ni inte är så bra på tapetsering, undvik krånglig mönsterpassning.

Vi har nu dragit ner så mycket det bara gick. Det släppte relativt lätt ner till sista tapeten förutom där det var spacklat.
Frågan är om man ska använda 'tapetborttagare' (funkar sånt?)och ta bort sista tapeten också. Känns som en bra grej att göra så får målaren bredspackla för att få det riktigt snyggt.

Vi har inte så mycket tid på oss innan vi börjar jobba och vi flyttar in om en månad så därför får en målare ta vid när vi gjort det vi hinner.

Listor och tak ska målas, ja. Det har vi redan tänkt på. :)
Och så slänger vi in en ny snygg plastmatta när vi ändå håller på.

Nä det har du nog rätt i. Jag menade linoliummatta... Om det nu är något bättre. :D

Skulle gärna sätta tarkett men rummet är för stort med för hårda väggar. Vi kan aldrig fylla det tillräckligt för att det inte ska eka.

Nä det har du nog rätt i. Jag menade linoliummatta... Om det nu är något bättre. :D

Skulle gärna sätta tarkett men rummet är för stort med för hårda väggar. Vi kan aldrig fylla det tillräckligt för att det inte ska eka.

Det var den konstigaste anledningen jag någonsin hört för att lägga matta istället för någon annan typ av golv :rofl:

Det ekar väl inte mer för att man har trägolv? :p

Jo faktiskt, tarkett ekar som sjutton. I alla fall det som vi har i vårat nuvarande sovrum. :D
Däremot så är det helt ok med parketten i vardagsrummet.
Kanske beror på hur man lägger det?

Men om jag säger som så här då; Det är Billigare med linoliumgolv. ;)

Nu har vi i alla fall börjat ta bort sista lagret tapet och det går faktiskt riktigt bra med 'tapetborttagare'.

Jo faktiskt, tarkett ekar som sjutton. I alla fall det som vi har i vårat nuvarande sovrum. :D
Däremot så är det helt ok med parketten i vardagsrummet.
Kanske beror på hur man lägger det?

Men om jag säger som så här då; Det är Billigare med linoliumgolv. ;)

Nu har vi i alla fall börjat ta bort sista lagret tapet och det går faktiskt riktigt bra med 'tapetborttagare'.

Tänkte väl det ;)

Skönt att det går smidigt för er! Ibland kan det verkligen vara jättejobbigt att få bort allt under..

Jag skulle absolut inte sagt nått om att det var lätt att få bort allt... :grin:
Stora sovrummet är ett Helvete! Det verkar som att de haft världens segaste lim och världens tjockaste men porösaste tapetjävel! Och sen varvat det tre gånger... :crazy:

Vi har stått och svurit hela dagen och ändå har vi bara gjort 1 ½ vägg.
Vardagsrummet var superkul om man jämför.
Men men... Bara att bita ihop. :)

Jag vet inte hur ni gjort men att blöta väggen ordentligt och sedan sätta upp plast och så vänta några timmar brukar fungera klockrent.

Linoleummattor är inte billiga. Ska man lägga in det själv är det enklast med de man klickar ihop och de är skitdyra, hel matta bör läggas in av mattläggare eftersom den ska svetsas.

Trägolv är billigare, finns prisvärda klickgolv av både trä och laminat och betydligt enklare att lägga. Man lägger golvfoam under, så det ekar inte pga golvet i alla fall. :)

Akustiken dämpas bäst med textilier: gardiner, mattor, bonader. Bokhyllor med böcker i. Möbler (soffor kanske). Tavlor på väggarna.

Fast våra mattor var inte så jättedyra? Och de behöver inte skarvas. Men vi har anlitat en mattläggare i alla fall. :)

Jo faktiskt, tarkett ekar som sjutton.

Att ett varumärke kan eka? Det tycker jag låter spännande. :p ;)

Tarkett är ju som sagt ett varumärke som säljer parkettgolv(trägolv), laminatgolv, linoleumgolv, vinylgolv(plastgolv) och textilgolv.

Kanske menar du att laminatgolv ekar? Precis som föregående har berättat så går det att göra ngt åt med hjälp av underlagsmaterial. :)

Sar: Finns även plastgolv som är helt återvinningsbara med miljövänlig mjukgörare. Även om lino känns mer trevligt och ffa luktar så härligt gott :)

renoveringsgips är super om det ligger lager på lager med gamla tapeter, så kan målaren bara bredspackla upp och sen börja.

till hallen anlitade vi auktoriserad mattläggare och valde golvet från tarkett, 12 m2 kostade inlagt o färdigt nästan 5000kr, före rotavdrage, golvet låg på 179kr/m2.

tapetsera är inte svårt o göra själv likaså lägga klickgolv.

ser att tråden är någon månad gammal, men lägg gärna in bilder:)

Liknande trådar

Hemmet Nu behöver jag lite input Vi ska tapetsera om i vardagsrummet. Dilemmet är att det är en strukturtapet från 50 eller 70-talet som sitter...
Svar
3
· Visningar
664
Senast: Mia_R
·
Skola & Jobb Min läkare på företagshälsovården har tabbat sig och skrivit saker i mitt senaste sjukintyg som jag absolut inte vill att min...
Svar
9
· Visningar
1 117
Senast: cambodia
·
Juridik & Ekonomi Svårt med rubriken! Jag o sambon ska separera, vi bort fortf ihop och är fort mkt nära varandra. Vi ska sälja vår bostadsrätt radhus...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
7 486
Senast: Squie
·
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 280
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar