Att tänka på?

E

equitouch

Har ridet i 25 år men bara liiite på islänning.
Nu vill jag ha en egen. :love:
Till skogsturer, kanske någon kurs då och då.
INGET avancerat alls.

Vad skall man tänka på när man skall köpa islänning?

Eksem? Hur utbrett är det o vilka skall man undvika?
Är det lättast att importer från Island får eksem eller?

Spatt?

m.m.

Nyfiken.
Tacksam för alla svar!

Sv: Att tänka på?

För att göra det enkelt för både mig och dig; ta kontakt med en seriös och duktig islandshästmänniska, som kan följa med dig ut och titta på hästar.

Gångarterna! Är du ovan så köp en häst med rena gångarter! Visst, du kanske vill ha ngt att jobba med, men låt det blir andra hästen, inte första...

För att vara nästan helt säker på att hästen inte ska få eksem är det bäst att köpa en svenskfödd, å andra sidan finns det både mer att välja på och -personlig åsikt!!- trevligare individer om du väljer en från island. Det är ju inte säkert att de utvecklar eksem, precis som svenskfödda faktiskt kan få det.

Spatt är ju svårt att säga, sånt kollar man ju vid vet. bes. men titta på sådant som indikerar att hästen är i riskzonen, krokhaser, sent inriden, mm...

Sen är det ju bra att kolla stam osv, beroende på vad du ska ha hästen till, om du bara vill ha en trevlig valack att rida på så är det mindre viktigt, men ska du kanske avla på ett sto så är det bra om man kollar upp bakgrunden.

Det här var bara lite från en som inte alls är ngt proffs...

Kan ju tillägga att vi köpte vår första islänning utan att kunna ngt om rasen, hade däremot mer vana bekanta med oss.
Det blev allt annat än vi hade tänkt oss, och han var eg. för svårriden (gångarts mässigt) för oss, men har ett underbart lynne.
Tyvärr har han nu fått spatt, vilket hans väldigt vinklade hasor skvallrade om.. Hursomhelst skulle vi inte sälja honom för allt i världen.. även om vi kompletterade med lättare hästar... de förökar sig de här raringarna!

TACK!!!
Helt ovan vid rasen så att säga och vill ha en kompis först (givetvis en familjevän som stannar) men inget jobb eftersom jag inte kan rasen i fråga.
Tusen tack för tipsen!

Jag tycker du skall börja med att utröna VAD du vill ha. Det är lite komplicerat med fler gångarter, och det finns många varianter av både fyr- och femgångare och vad de har lätt eller svårt för. Obs! Detta är inte negativt menat, för det är en stor del av rasens charm :)

Ett bra sätt är att gå på ridskola för islandshästar t ex. Dels för att komma underfund om gångarter osv och dels för att kunna testa olika hästar (även om du inte är spekulant på just dessa).

Tänk på att många efter något år ofta önskar lite mera av sin ridning och därför är det bra om ni båda har lite mera kapacitet att utveckla :)

equitouch skrev:
Har ridet i 25 år men bara liiite på islänning.
Nu vill jag ha en egen. :love:
Till skogsturer, kanske någon kurs då och då.
INGET avancerat alls.

Vad skall man tänka på när man skall köpa islänning?

Eksem? Hur utbrett är det o vilka skall man undvika?
Är det lättast att importer från Island får eksem eller?

Spatt?

m.m.

Nyfiken.
Tacksam för alla svar!

Om det är "inget avancerat alls" i bemärkelsen klockrena väl separerade gångarter du letar efter så får du nog räkna med en prislapp runt 45-65.000kr (eller ännu mer om du inte har tur) på hästen om du inte köper en äldre alternativt en häst med eksem. Det är nämligen just sådana hästar som "alla" vill ha. Men det kan de verkligen vara värda. Det är inte så enkelt i början att känna skillnad på grisepass och trav, ren tölt och passtaktig resp travtaktig tölt, ren galopp och fyrtaktsgalopp, fyrtaktstrav och alla rollningar hit och dit som kan uppstå. :smirk: Men det är en utmaning, och jag tycker att det är roligt. Om man tillåter hästen att gå orent så rider man sakta men säkert bort de rena gångarterna och man får mycket jobb med att hitta tillbaka till dem. Gångarterna sitter i de flesta fall inte självklart och orubbligt på plats som de gör på tex halvblod.

Det är myter att "alla kan rida islandshäst" och att "det bara är att åka" och "alla islandshästar är jättesnälla och lättridna".

Däremot är det sant att de i snitt har mycket bra temperament och är snälla och trevliga att hantera.

Tag med dig en van islandshästmänniska när du tittar på hästar. (Gärna någon som även kan hjälpa dig med den senare om det blir gångartstrassel på hemmaplan) Jag tycker att det är viktigt att du redan från början känner att du hyfsat lätt kan få hästen att gå rent i alla gångarter.

Det är oftast lättare om man är ovan vid extra gångarter att rida fyrgångare än femgångare.

Spattröntgen är viktigt. Det är vanligt med spatt hos islandshästar och det kan på sikt göra hästen oridbar/ nedsatt ridbarhet.

Det är vanligare att importer får eksem än svenskfödda, men svenskfödda kan också få eksem.

Det kan vara bra som någon sa att antingen gå på islandshästridskola en period eller att åka på läger/ kurser med Islandshästar och be att få prova lite olika typer och tex. lära dig hur tölt skall kännas, både på hästar med hög aktion och låg. Det är ofta stora skillnader.

Hoppas att du inte blir avskräckt! Det är inte nödvändigtvis så svårt, men det KAN vara det.

Jag tycker att du skall tänka på att köpa en gångartsmässigt tillräckligt bra häst!!! En häst med kapacitet för åtminstone klubbtävlingar är SÅ mycket trevligare att rida, både i skogen och på kurser, även om man inte vill tävla. Precis som moli skriver, bör gångarterna vara rena och väl separerade, och då ligger priset också där moli säger.

Många säger att 4-gångare är lättare att rida än 5-gångare om man är ovan vid islandshästar. Jag hävdar snarare att en häst med rena, väl åtskilda gångarter är lättare att rida än en häst med taktproblem som kanske blandar gångarterna (och såna finns det MÅNGA av - vissa är väldigt trevliga hästar, men kräver vana islandshästryttare). Själv tycker jag att femgångare är lättast att rida, men det beror nog på att jag ridit mycket fler femgångare, så jag har lättare att korrigera "typiska femgångarfel".

Av alla islandshästar över 12 år har ca 50% förändringar i haslederna. Det är alltså VIKTIGT att både spattröntga och göra böjprov i samband med veterinärbesiktningen när man köper islandshäst. Och är något det allra minsta tveksamt så köper man INTE!

Risken för eksem är mycket riktigt större hos islandsimporter, men man kan inte vara säker med svenskfödda heller. Jag har själv en svenskfödd eksemhäst. Minst risk för eksem bör det vara hos lite äldre svenskfödda hästar (min fick eksem när han var 6) MED EKSEMFRIA FÖRÄLDRAR. Även importer som varit LÄNGE i Sverige är säkrare än nyimporterade hästar.

Jag köpte min häst som unghäst från ett av de större islandshästföretagen i Sverige. Jag tyckte att det var bra, eftersom jag kunnat få hjälp med träning osv efteråt (av en tränare som dessutom ridit in min hästs pappa, helbror och några halvsyskon!). Köper man av ett företag är det dessutom konsumentköplagen och inte köplagen som gäller, vilket kan vara till fördel för köparen vid en eventuell tvist. Jag skulle, bland annat av dessa skäl, helt avråda från att själv importera häst från Island.

Liknande trådar

Islandshäst Har tittat lite på islandshästar. Är väldigt sugen på en egen. 😍 Har tittat litegrann och konstaterat att dom är ganska dyra. Hur kommer...
Svar
9
· Visningar
4 829
Senast: Vallmo
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag bestämde mig för att skilja mig så lovade jag mig själv att jag INTE ska låta det faktum att jag lever ensam begränsa mig på...
Svar
13
· Visningar
2 441
Senast: Görel
·
Hästmänniskan Hej! För två år sedan flyttade jag ifrån Stockholm till en mindre hästgård utanför uppsala för att uppfylla min dröm om att skaffa egen...
2 3
Svar
43
· Visningar
8 833
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 329
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar