Oki, jag har ingen erfarenhet av att köpa travare, för min travare valde mej, skulle man kunna säga. Men jag hade inte tagit emot honom om han inte passat mej, såklart.
Några grundläggande regler som jag skulle titta på:
*är hästen hård i munnen? och isåfall varför, är den överkänslig och för mkt dragen i munnen, eller trivs inte med bettet, eller är den helt enkelt "hård" som man skulle säga.?
*verkar hästen öm i något ben, eller sned i höfterna? är ryggraden rak, och går hästen harmoniskt = rent? lyfter den alla hovar lika villigt? detta är extra viktigt om hästen inte dög för travet.
*är hästen exteriört bra för ridning- g:a kort i kroppen, inga exteriörfel, jämnt musklad, väl ansatt hals, och står rakt med benen? är den "bred" med bra balans, eller är den så smal i kroppen att den skulle få svårt att balansera upp sin ryttare?
just varmblodstravare är det så stor skillnad mellan individer inom rasen. man kan se jättefina exemplar som verkligen passar till ridning, och man kan se dom som kanske bara skulle passa som promenadhästar om ens det. därför är det viktigt att göra klart för sej vilken sorts häst man vill ha, och inte titta bara på en häst utan att ha andra att jämföra med.
mvh totola