Att tänka på vid köp av hoppsadel

amalia

Trådstartare
Ska åka iväg med min femåring till sharpman på söndag och prova ut en hoppsadel.

Hästen ifråga är bara skuttad på tidigare och själv har jag inte hoppat ordentligt på bra många år.
I början lär det få bli min tränare som hoppar in honom då jag inte har dödslängtan:angel:

Men nu till frågan.
Vad bör jag tänka på när jag ska köpa hoppsadel.
Vi kommer inte komma upp i några högre klasser direkt så det handlar inte om att hoppa några jättehöjder.

Flatback eller vanlig, för- nackdelar...

Alla tips och tankar tas tacksamt emot!

Sv: Att tänka på vid köp av hoppsadel

jag tycker det viktigaste är att du å hästen trivs med sadeln ;)
jag tycker att den vanliga hoppsadeln är skönast. då har du lite mer att sitta i. jag kan inte säga så mycket för och nackdelar om dem. så prova å känn efter vad du skulle vilja hoppa med :idea:
lycka till :)
/Annelie

Vad du ska ha för typ av sadel (cc, flatback, deap seat, stora/små stöd) beror på vad som passar hästen, vad du har för krav, och hur du sitter i sadeln.
Inget är rätt eller fel, bara köp en sadel som passar er båda! :)

Är du inte van att rida i flatback och hoppa skulle jag köpa en hoppsadel med djupt eller halvdjupt säte och bra stöd!

Liknande trådar

Hästvård Hej 💁🏼‍♀️ Min häst har dåliga hovar så tänkte börja ge biotin och se om det hjälper. Frågan är bara vilken man ska välja? Nu vet man ju...
Svar
4
· Visningar
778
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 644
Senast: Cambrie
·
Hästmänniskan Ingen riktigt bra titel, men va sjutton. Suttit å läst lite olika trådar om köpa hästar och annat. Kikade lite spontant på hastnet mest...
Svar
13
· Visningar
3 428
Relationer Såhär i bröllopstider har jag fått en inbjudan för någon månad sedan. Mamma ska gifta sig med sin sambo sedan många år tillbaka. Jag är...
2 3
Svar
43
· Visningar
7 279
Senast: Avalbane
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård