Att tänka på när man skaffar foderhäst

A

ArabianGirl

Ska ev ta en ponny på foder, provred förra veckan och det kändes bra och så.
Vad ska man tänka på? Finns det några speciella fodervärdsavtal att få tag på? Är det nåt man ska kolla upp extra noga med hästen/ägaren?
Ska man vetbesiktiga?

All hjälp hitåt!

Sv: Att tänka på när man skaffar foderhäst

Är vetbesiktning viktigt även om man ska ha hästen på prov i 4 månader? Och om ägaren har hand om veterinärkostnader som överskrider självrisken?

Ja!!! Besiktning är jätteviktigt

Jag har aldrig varit med om att någon besiktigat en häst för att ta på foder för ett år eller så. Speciellt inte om ägaren har hand om veterinärkostnader som överskrider självrisken?
TS: Skriv på kontraktet att du har rätt att lämna tillbaka ponnyn om den är skadad mer än 1 månad eller nåt sånt?

Men hur roligt är det att lägga ner tid och pengar och fästa sej vid en häst som man snart kanske måste lämna tillbaks för att den är skadad/sjuk...?
Självklart ska man vet.bes...dessutom så vet man själv och hästägare vilken status hästen har vid överlämnandet och man har det på papper Om det skulle behövas senare vid en eventuell tvist.

Jag skulle ha veterinärbesiktat för min egen skull, jag vill veta att det är en frisk och fräsh häst jag tar hem... Hästen jag har på foder nu vill även ägarna att jag ska vet.bes innan jag lämnar tillbaka den.
Fodervärdskontrakt brukar finnas i hästsportaffärer, om du/ni inte vill skriva ett själva.

Gör upp om vem som ska stå för försäkringar, om du får med utrustning, vad du ska ge för ersättning om utrustningen går sönder, hur lång uppsägningstid, osv.

lycka till :)

Några auspekter/punkter att ha med i kontraktet:

1. Det är jätteviktigt att det är skrivet i klartext. Uttryck som är svåra att förstå eller som kan "läsas på olika sätt" ska man undvika. Försök att göra det så förståerligt som möjligt, det behöver inte låta proffsigt. Och fråga om det är ord och uttryck som du vill att den andra parten förklarar.

2. NÄR börjar avtalet gälla och när slutar det gälla?

3. Vilken häst avser detta?

4. Vem betalar för vad?

5. Vad händer om hästen blir skadad?

6. Vem avgör om hästen behöver veterinärvård/kiropraktorvård/tandläkarvård, etc och vem betalar detta? Och vem betalar ev. transport till klinik i en sån situation? Vem betalar för vård av ev. dolda fel? Vid olycka? Förslitningsskada?

7. Vem avgör om hästen ska lämnas tillbaka i förtid? Vem betalar för transport i så fall? Hur kan avtalet hävas?

8. Vad tillåts du inte göra med hästen? Vad tillåts hästägaren inte göra med hästen när den är hos dig? Får h*n rida/ta ut hästen utan att meddela dig tex?

9. Krav på uppstallning? (kan finnas från hästägarens sida) Den kanske tex inte får flyttas för långt bort.

10. Hur lång uppsägningstid gäller från ditt håll och från hästägarens håll? (och var noga här md att det tydligt framgår om det är from den 1a i månaden som kommer efter uppsägningen eller om det gäller from samma dag som uppsägningen sker. Ska den ske skriftligt eller muntligt?). Här uppstår ofta missförstånd.

11. Ställer hästägaren några krav på dig? Ställer du några krav på hästägaren?

12. Vilken häst gäller kontraktet? :p

Och, glöm inte att skriva DATUM samtidigt som ni skriver under. Annars är kontraktet ogiltigt.

Och som sagt. Veterinärbesiktiga först så att det inte blir problem för dig sen om hästen visarpå hälta eller liknande.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 321
Anläggning (Jag testar att ställa frågan i den här tråden istället för att göra en ny i ämnet - gissar att många här har koll.) Hur många här...
2
Svar
23
· Visningar
2 328
Senast: Svartkatt
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 422
Senast: mamman
·
Foder & Strö Man skall höra mycket för öronen trillar av. Senaste påståendet jag har hört är att betfor enligt en bekant inte skulle vara bra för...
2 3
Svar
53
· Visningar
4 665
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar