Att tänka på inför lite längre resa.

Tassetass

Trådstartare
Ska imorgon åka 23 mil med katten i bil. Det kommer väl ta dryga tre timmar i och med att vi kommer ha ett enormt släp med oss. Är det något man bör tänka på under en så pass lång sträcka? Har aldrig åkt så långt med katten förr.

Mycket tacksam för alla tips som kan göra resan så uthärdlig som möjligt för både folk och fä. ;)

MVH Jenny

Sv: Att tänka på inför lite längre resa.

3 h är väl inte långt?

Vi har 4 h till svärföräldrarna och där är vi flera gånger om året, när vi har kull tar vi med alla ungarna.

3h är inte länge. När jag flyger till norrland tar det ca 6-7h från dörr till dörr och det går ingen nöd på mina kissar. Jag har en bra och stadig bur och de brukar sova hela vägen.

Inte vet väl jag vad som är långt. :D Aldrig åkt mer än en timme med katt, så jag har ingen koll alls. :o

Men då så. Då ska vi nog överleva. :D

Är hon inte resvan alls är det "det gamla vanliga", låt henne inte äta direkt innan, försök få henne att gå på toaletten även om tre timmar inte är några problem att hålla sig. På många katter funkar det bra att täcka över buren om de är oroliga.

När Maja kom till Sverige 15 veckor gammal tog resan 9 timmar och var med bil, flyg och båt. Då var hon ganska tagen när hon kom fram...

3 timmar är inga problem, jag har åkt 4-5 timmar utan stopp med katt och det har inte vart några problem alls, även om dom blir erbjudna så brukar dom varken vilja gå på toa eller dricka i bilen. När vi åkte husbil och övernattade två nätter (hämtade katt från norrland) så hade vi låda bak i bilen och katten gick lös där, vi stannde med jämna mellanrum och erbjöd mat och vatten, gick hur bra som helst :)

Man vet ju inte vad hon gjort tidigare i livet, men med mig har vi inte åkt mer än en timme åt gången (härifrån till pappsen).

Ska be kattvakterna att ställa bort mat och vatten några timmar innan avfärd. Hon skulle nog ändå hålla sig utan problem, men det blir ju lättare för henne då. :)

Tack för era svar!

Mina åker 4-6 timmar flera gånger om året. Dock kan dom inte hålla sig utan kissar ner sig om dom inte har låda i bilen:angel:
Jag har inrett en hundbur med sitthylla, bädd och kattlåda och har alltid den om dom åker längre sträckor. Funkar kanon till mina bortskämda skitungar:D

Köpte mina två från skåne så de åkte skåne-sthlm (56mil) som 12v gamla bebisar. Inte ens då kissade de i buren.

Sen har de varit med i skåne i somras (åkte både tåg och bil)och nemas problemas. De ligger i buren och sover.

Vi åkte nyligen 4-5 timmar med en av kattungarna som skulle till ny ägare. Vi hade biltränat helgen innan och då bara nån timme. Han sov i hela tre timmar utan några problem. SEn vaknade han till så vi tog ut honom i sele och dukade fram mat och kattlåda. Han ville inte gå på lådan, men vi ställde den på golvet i baksätet. Efter ett litet tag somnade han igen och sen vaknade han till och kissade i kattlådan i baksätet. Resan gick jättebra och helt utan problem

varje sommar åker vi ca 7-8 timmar i bil med våran katt (uppsala-småland). det går jättebra! i början när hon var mindre hade vi alltid kattmynta i korgen för att hon skulle lugna sig lite, men nu behöver vi inte det. hon sover hela vägen bara. vi har försökt att stanna och låta henne kissa på vägen, men det funkade inte alls. så nu försöker vi bara få henne att gå på lådan innan vi åker, och så klarar hon av att hålla sig hela vägen.

det är säkert olika vilket temperament katten har och så, men för våran kisse fungerar det jättebra att åka bil även längre sträckor. 3 timmar tror jag absolut att din katt klarar! :)

*knapplån*

Vi överlevde resan utan problem. :D Hon var verkligen jätteduktig, mycket tystare än vad hon brukar vara.

Hon är dock lite spak fortfarande, efter fyra dagar i nya lägenheten. Tror inte hon fattat att det här är HEMMA nu. Fast hon gillar balkongen. ;)

Liknande trådar

Övr. Katt Jag ska flytta i september, och det tar ungefär 14 timmar med bil och båt från där jag bor nu till mitt nya hem. Min ena katt är...
2
Svar
24
· Visningar
3 355
Senast: kma
·
Katthälsa Jag med familj har bott utomlands i sambons hemland under en del av föräldraledigheten i 3,5 månader. Under tiden vi har varit borta så...
2
Svar
22
· Visningar
4 389
Senast: Kaching
·
Skola & Jobb Min arbetsgivare har anordnat någon form av kickoff fre-lör. Det är med lite föreläsningar och gemensam middag fre kväll. Och avslut vid...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 138
Senast: Cattis_E
·
Hästmänniskan Ska åka och hämta min nya häst som står fyra timmar bort imorgon och har stött på lite huvudbry. Har som längst kört en häst ca 1.5-2...
Svar
18
· Visningar
1 873
Senast: Morces
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama