Att tänka på i LC:2

Miran

Trådstartare
Ska rida LC:2 för första gången inom kort. Har bara ridit LC:1 och LB:2 tidigare. Tycker att det verkar vara ett så trist program, bara en massa halter och raksträckor - och så en ful liten knorr på slutet ...

Men ni som ridit det - har ni några bra tips på vad man ska tänka på? Vad är det egentligen meningen att man ska visa? Kanske finns det någon tanke bakom som jag helt enkelt inte har fattat?

Senast ändrad:
Sv: Att tänka på i LC:2

Eftersom det är LC så är ju meningen att du ska visa noggranna vägar i en korrekt form för det är ju inte så hög nivå. Det är svårare än man tror att rida 15m volter och den där vändningen på slutet, vill gärna bli större eller mindre volter. Många hästar har även svårt att stå still snyggt i 5 sekunder också, iaf på LC nivå.

Så var bara noggrann och rid jämnt genom programmet så blir det nog bra. :) Meningen är ju att man ska visa att hästen är styrbar och följsam genom dessa svängar som är över ridbanan och volter osv.

När jag red det hade jag tränat mycket på halterna, stillastående, rida rakt upp på medellinjen och volterna. Annars behöver du nog mest tänka på att titta vart du ska, inte slarva och visa upp en lydig häst. Jag fick höga poäng för att jag red mjukt och noggrant, och hästen var väl genomriden och lydig. Sen om nån gångart inte är helt perfekt eller du missar ställning i något hörn, kommer inte dommaren dö, det är viktigare med vägarna eftersom att det är ett program som inte ställer högsta krav på form hos hästen direkt osv.
Detta är iaf vad jag tycker, nån annan får gärna visa sin åsikt.
Lycka till!

Tack så mycket! (fler synpunkter är välkomna)
Ni har så rätt - varje program har sin utmaning. Jag kände bara att det här kändes så tråkigt, vet inte riktigt varför faktiskt. Eller kanske för att det innehåller fyra halter och just halterna är det som strular just nu ...:o

Men skritten - en långsida fri skritt och en långsida mellanskritt - lunka, lunka ...

tävlar du verkligen rätt gren?

fri skritt samt mellanskritt - lunka?
Då rider du helt fel.
Fria skritten ska vara avslappnad men energisk med bra övertramp.
Mellanskritten så ska stegen längas och bli kraftfullare med ett bra övertramp.

tävlar du verkligen rätt gren?

fri skritt samt mellanskritt - lunka?
Då rider du helt fel.
Fria skritten ska vara avslappnad men energisk med bra övertramp.
Mellanskritten så ska stegen längas och bli kraftfullare med ett bra övertramp.

Fniss ... det var inte riktigt så jag menade. Utan att skritten bara är rakt fram. Till skillnad mot när den t.ex är på diagonalen.

För övrigt är just lunka inte det min häst brukar ägna sig åt. Förlåt mig, jag uttryckte mig fånigt.

Tack så mycket! (fler synpunkter är välkomna)
Ni har så rätt - varje program har sin utmaning. Jag kände bara att det här kändes så tråkigt, vet inte riktigt varför faktiskt. Eller kanske för att det innehåller fyra halter och just halterna är det som strular just nu ...:o

Men skritten - en långsida fri skritt och en långsida mellanskritt - lunka, lunka ...

red lc.2 och lb.2 an idag faktiskt..

var noga med att du gör allt exakt vid rätt ställe.. gör volterna lagom stora se till att hästen står stilla i halterna (då ca 6 sek)

tyckte det hände ganska mycket hela tiden i lc2an om man jämnför med lc1an för den är verkligen ur trist..

skritten är lite seg dock spec om man har en med dålig skritt :angel: men fick dock ganska bra poäng där idag.

Stort lycka till!

HJÄLP!

Ja ska rida det imorn och jag har inte sett programmet mer än på stallbacken.. ingen som vill scanna in ett program och skicka till mig?

:crazy:

HJÄLP!

Ja ska rida det imorn och jag har inte sett programmet mer än på stallbacken.. ingen som vill scanna in ett program och skicka till mig?

:crazy:

jahar bara använt mig av stallbacken..

jag tycker dock det är lite bakvänt gjort där.. men tycker det är bra till hjälp.. vad är det du inte förstår?? ja har det ju friskt i minnet så att säga

red lc.2 och lb.2 an idag faktiskt..

var noga med att du gör allt exakt vid rätt ställe.. gör volterna lagom stora se till att hästen står stilla i halterna (då ca 6 sek)

tyckte det hände ganska mycket hela tiden i lc2an om man jämnför med lc1an för den är verkligen ur trist..

skritten är lite seg dock spec om man har en med dålig skritt :angel: men fick dock ganska bra poäng där idag.

Stort lycka till!

Tack så jättemycket!:bow:

Jag kanske har helt fel, kanske är LC:2:an ett intressantare program än LC:1. Tyckte bara att det verkade tristare när jag kollade på det. Men det blir ju skillnad när man verkligen rider det och upptäcker svårigheterna.

Jag har ridit LC:2 en gång och tyckte att det var skittråkigt... mest för att det var så mycket långsidor hela tiden... gillar LC:1 mer i så fall... men alla har ju sin åsikt :)

Jag tycker oxå att LC:2 är ett rätt tråkigt pogram LB:1 tex är bättre och lättare på sätt och viss..
Du ska rida uppför mederlinjen 2 ggr och göra 4 halter och en mega lång skritt..
Men som sagt har alla sin egen mening och åsikt

Håller med de flesta här att LC:2 är rätt ganska tråkigt program.
Men man får vara noga att inte sitta och tänka när man rider programet
på tävling och träning att det är tråkigt för då går det oftast för mig
iallafall dåligt :P

Kom ihåg att inte stressa i halterna så att du bara står typ i 3 sek
elr ngt. Det är mer kaxigt att våga stå kvar :D

*kl*

Kan det varta så att folk ogillar LC2an för att det blir för "svårt" med alla knixiga saker? :angel:

LC1an är ju bajstråkig.
Rakt fram-snett igenom- volt - rakt fram- snett igenom - volt. :p

Fniss ... det var inte riktigt så jag menade. Utan att skritten bara är rakt fram. Till skillnad mot när den t.ex är på diagonalen.

Och i mitt huvud så är diagonalerna också raka om man rider rätt :D (LC)

Och i mitt huvud så är diagonalerna också raka om man rider rätt :D (LC)

Ja, men det är åtminstone sväng innan och efter ...;)

Det jag egentligen menade är att det nästan är ett helt varv på fyrkantsspåret i skritt.

Känner att jag får skärpa mig och inte uttrycka mig så tramsigt här på Dressyr som jag gör på Senior. I grund och botten är jg enormt seriös (men tramsig).

Nu har jag förresten provridit programmet och det kändes inte lika trist som jag befarade när jag läste igenom det. Klurigheterna märker man oftast inte förrän man rider tycker jag.

Men skritten känns fortfarande lååång.

Jag tycker att L:C2 är ett ganska händelserikt program. Alla vändningar över medellinjen och rätt upp kommer fort eftersom det är på 20x40bana. Tyckte att programmet är betydligt svårare att rida än vad det ser ut på papper att vara. Men det är säkert en smaksak.

Hoppas att det gått bra på tävlingen idag!!

Jag håller med dig om att vändningarna kommer fort, och liksom lite tvärt, och att programmet är svårare att rida än det ser ut att vara. Men annars tycker jag nog inte att det händer så mycket, som någon annan sa så tycker jag också att det är väldigt mycket raksträckor.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 163
Senast: Bison
·
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
1 198
Senast: linlar1
·
Övr. Hund Har en 18 månaders okastrerad hanhund. Fullt frisk och kry, älskar lek och bus (och dofta efter tikar), en fullt normal unghund helt...
Svar
14
· Visningar
1 576
Senast: iNTOHiMO
·
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
1 185
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka