Att tävla viktigt i hästvärlden ?

Jag har testat tävla någon gång men nä det var inget för mig.
Däremot följer jag med ibland och har följt med på tävling och tycker det är roligt.

Tränar gärna aktivt ändå men inte tävla, känner att jag har inget behov alls av det.
Det verkar dessutom bara jobbigt att åka runt på olika tävlingsplatser och dyrt också..en massa extra utrustning..transport, bil..nä gud ingen tävlingsmänniska här inte.
Vill åka till stallet på normala tider och göra det jag vill när jag vill.
 
Jag är av den typen som tycker att tävling är en rolig grej för att se vad man klarar av, hur man ligger till mot andra, och för att komma ut från ridbanan och se mer av världen med hästen :).
Jag har inga tävlings ambitioner och åker lika gärna på en pay and ride som tävling eller hubertus jakt. Den jag tävlar mot är mig själv, strävar efter att bli bättre och genom att tävla så får man det man måste förbättra svart på vitt.

Kan ibland medge att jag försöker dra med mig andra "anti tävlings" hobby ryttare på p&j osv, men det är främst för att det är extra roligt att tävka om man har någon man känner där också som man kan hjälpas åt med framridning osv.
Mina mål är främst att ta sig igenom banan utan att jag åker häst, vilket är sjukt mycket svårare än det låter pga mina nerver. Men genom övning kommer färdighet och det är nu efter 4års tävlande som vi börjar komma ngn vart :p.

Det ska vara roligt att tävla/visa upp sig, annars så ska man inte göra det ;)
 
Men nog tycker jag att man blir accepterad som man är om man inte tävlar, alla har liksom olika mål och ambitioner.
För det mesta, en del puckon ser dock ner på andra som inte tävlar och vill gärna anse dem som mindre kunniga men jag väljer att tro att de isf är puckon i allmänhet iom att kunskap inte kan mätas så och det finns det ju flera bevis på och att man oftast är lite bättre inom ett visst område än att vara expert på allt

Dock det roligaste jag hört i motivation till att tävla "hästarna kostar så mycket pengar, så de måste försöka bidra" (sagt av tjej som tävlar lätt klass enbart i flera år) Jovisst, gud vad man måste dra in pengar på det :D
 
Senast ändrad:
Men nog tycker jag att man blir accepterad som man är om man inte tävlar, alla har liksom olika mål och ambitioner.
För det mesta, en del puckon ser dock ner på andra som inte tävlar och vill gärna anse dem som mindre kunniga men jag väljer att tro att de isf är puckon i allmänhet iom att kunskap inte kan mätas så och det finns det ju flera bevis på och att man oftast är lite bättre inom ett visst område än att vara expert på allt

Dock det roligaste jag hört i motivation till att tävla "hästarna kostar så mycket pengar, så de måste försöka bidra" (sagt av tjej som tävlar lätt klass enbart i flera år) Jovisst, gud vad man måste dra in pengar på det :D

Det var min (inte hästkunniga)pappas starkaste argumentationsskäl till att jag skulle avliva min friska ponny: "Men du kan ju aldrig tjäna några pengar på honom!".
Han var ingen flott modell och jag sa att jag inte såg någon vits med att tävla honom.
Jag informerade min käre far att ingen i vårt stall kommer någonsin tjäna en krona på sina hästar i tävling.
Han blev chockad! Haha!

KL
Jag fick frågan senast här om dagen när jag ska börja tävla min. Jag svarade att jag inte ens hade grönt kort och iom det skulle det nog dröja lite oavsett om jag skulle tycka mig redo nu.
"Vaaaaa? Skojaruuu!?" blev svaret.
Man tyckte hästen såg jättefin ut nu och då måste man ut och visa upp den.
 
Det var min (inte hästkunniga)pappas starkaste argumentationsskäl till att jag skulle avliva min friska ponny: "Men du kan ju aldrig tjäna några pengar på honom!".
Han var ingen flott modell och jag sa att jag inte såg någon vits med att tävla honom.
Jag informerade min käre far att ingen i vårt stall kommer någonsin tjäna en krona på sina hästar i tävling.
Han blev chockad! Haha!

KL
Jag fick frågan senast här om dagen när jag ska börja tävla min. Jag svarade att jag inte ens hade grönt kort och iom det skulle det nog dröja lite oavsett om jag skulle tycka mig redo nu.
"Vaaaaa? Skojaruuu!?" blev svaret.
Man tyckte hästen såg jättefin ut nu och då måste man ut och visa upp den.

Lustigt vad folk får för sig. Visst kanske det hade funkat om man gick med i landslaget att det kan genera större vinst genom tävling men som vilken medelsvensson som helst så äter hästar pengar snarare så den logiken funkar inte på mig iaf

Inte ens travhästar drar in vidare mycket på svenssonsnivån även om många tror det med

Är ju bara att börja räkna kronorna liksom på en månad.. Men de allra flesta av oss låter nog bli, för hälsans skull kanske ;)
 
Om ens det ger så stora pengar ens för dem? Utslaget på ett par år och att ta fram hästarna som krävs, resor etc känns vinstsummorna inte så stora längre och att de ju inte alltid vinner även om de deltar ju

Måste vara svindyrt tänker jag å sen undrar jag om det ens plussar.. Ofta har dem ju sidoinkomst för att hålla sig flytande

Nä i det stora hela tror jag det är rätt omöjligt att bara göra sig massa pengar pga enbart hästarna
 
Lustigt vad folk får för sig. Visst kanske det hade funkat om man gick med i landslaget att det kan genera större vinst genom tävling men som vilken medelsvensson som helst så äter hästar pengar snarare så den logiken funkar inte på mig iaf
Nu "går man ju inte med" i landslaget, man jobbar sig till en plats där och gissa vad det kostar...

Titta gärna på prispengarna och avgifterna när ni läser propositioner till även de största tävlingarna, slå sedan ut det på vad det kostar på ett år.
Glöm inte resor, boende, uppstallning på tävling etc och tänk på att man behöver ett dugligt fordon för att ens ta sig dit.

Det räcker inte med en häst, då blir resan till tävling för dyr och man behöver flera bra hästar i träning för att hålla sin ridskicklighet på högsta nivå, vi ryttare behöver mer träning än hästarna.

Summan av kardemumman är att det är stört omöjligt att tjäna pengar på tävling i Sverige.
 
Nu "går man ju inte med" i landslaget, man jobbar sig till en plats där och gissa vad det kostar...

Titta gärna på prispengarna och avgifterna när ni läser propositioner till även de största tävlingarna, slå sedan ut det på vad det kostar på ett år.
Glöm inte resor, boende, uppstallning på tävling etc och tänk på att man behöver ett dugligt fordon för att ens ta sig dit.

Det räcker inte med en häst, då blir resan till tävling för dyr och man behöver flera bra hästar i träning för att hålla sin ridskicklighet på högsta nivå, vi ryttare behöver mer träning än hästarna.

Summan av kardemumman är att det är stört omöjligt att tjäna pengar på tävling i Sverige.


Var ju det jag menade att det måste vara som omöjligt ;)
 
jag har tävlat deluxe och intensivt i väldigt många år.
Jag har valt att inte tävla senaste åren sen länge. hittar motivation och driv att träna hela tiden minst en gång i veckan för bra tränare och ha mål osv lika mycket som när jag tävlade. Jag har inget intresse av att skogsmulla runt öht enbart, då hade jag lagt av sen läge tror jag faktiskt.

det finns inget likhetstecken mellan att man måste tävla för att utvecklas som ryttare , och att man för den skull inte rider och tränar aktivt osv även om man inte väljer att tävla
. Däremot har man nog per autmatik självklart en annan referens och driv om man tävlat mycket att för att man sen inte gör det längre, rider mkt för tränare och fortfarande har ett specifikt driv att utvecklas ha en målbild och komma vidare utvecklingsmässigt osv, jmf med om man aldrig tävlat öht eller har målbild i sig osv.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 839
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
22 915
Senast: Gunnar
·
Hästmänniskan Kostnadsförhandlingar med vänner Skriver åt en vän som vill vara anonym: Person X har en medryttarhäst som hon rider 2 dagar i veckan...
2
Svar
22
· Visningar
5 899
Senast: Tassa
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 064
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp