Att tävla viktigt i hästvärlden ?

finapina

Trådstartare
Ibland undrar jag, varför det verkar så viktigt inom hästvärlden att tävla. Fast jag inte ens har egen häst är det ett himla tjat av hästägaren, min tränare och övriga runtomkring : " Du borde tävla, varför tävlar du inte ? Du kan ju delta i någon lätt klass " . Men jag VILL inte ! Jag gillar inte att tävla, inte i någon gren. Inte ens frågesport. Jag blir bara nervös,illamående känner mig kass och vill verkligen inte att folk ska stå och ha åsikter medan jag rider. Och det allra värsta, få ett papper ( dressyr ) där allt poängsätts. Varför kan det inte respekteras att man inte vill ??? Måste alla älska att tävla ?
 
Håller med @Korven här lullar vi på i skog och mark mest körning visst kan vi hoppa och några dressyr konster kan vi
Vill jag lära mig något nytt så åker jag och tränar för någon
 
Ibland undrar jag, varför det verkar så viktigt inom hästvärlden att tävla. Fast jag inte ens har egen häst är det ett himla tjat av hästägaren, min tränare och övriga runtomkring : " Du borde tävla, varför tävlar du inte ? Du kan ju delta i någon lätt klass " . Men jag VILL inte ! Jag gillar inte att tävla, inte i någon gren. Inte ens frågesport. Jag blir bara nervös,illamående känner mig kass och vill verkligen inte att folk ska stå och ha åsikter medan jag rider. Och det allra värsta, få ett papper ( dressyr ) där allt poängsätts. Varför kan det inte respekteras att man inte vill ??? Måste alla älska att tävla ?

Ja det är viktigt att tävla utifrån påtryckningars perspektiv osv och hur hästvärlden ser ut i dagsläget, ffa om man tränar aktivt osv.
varför det är så är en annan sak ;) men reflektionen du gett här och påtryckningarna du upplever är inga konstigheter. Så ser det ut.
Sen att du inte personligen själv vill tävla osv så måste du ju isåfall stå för det och inte känna dig pressad av att det är så i mångt och mycket ang. åsikter osv.
 
Jag har undrat samma sak i alla mina år som hästtjej.
Jag är själv en så kallad "hobbyryttare". Jag har en egen häst, älskar att träna och utvecklas men ser verkligen ingen mening med att åka på tävling och visa upp mig.
 
Nä, alla måste inte gilla att tävla, mot andra.

Ändå när man tränar, oavsett vad det är, så tävlar man lite mot sig själv, man vill förbättra sitt resultat.

Jag har inte heller något behov av att bedömas och jämföras av/med andra.
Ändå tycker jag det är kul när jag ser en förbättring och ställer gärna upp egna mål.
 
Jag har också undrat samma. Jag är inte alls en tävlingsmänniska, har aldrig varit, och ser inget nöje i det. Min tränare tappade i princip hakan när jag vid vårt första möte talade om att jag inte ville tävla, utan "bara" utvecklas i ridningen. Efter detta har hon försökt övertyga mig en massa gånger, men ptja, blir hon glad av att säga att jag är tillräckligt duktig för att tävla och att jag "nu har tränat efter att rida den och den banan" efter något dressyrpass, så får hon göra det. Vill hon lägga energi på att upprepa sig i all oändlighet är det ok, jag rycker bara på axlarna ändå.
 
Jag tror man umgås i fel kretsar om det känns så.

Själv väljer jag att sätta hästen bland likasinnade. Där tävling INTE är viktigt, eftersom det inte är viktigt för mig. Dels för att jag ju är en partypropp för tävlingsmänniskor (jag är ingen tävlingsmänniska och tycker tävling är helt ointressant), men främst för att jag inte har något utbyte av det.

Väljer man att umgås med tälvingsmänniskor blir det ju en viktig del i just den kretsen man umgås. Och är man inte likasinnad kan det bli vansinnigt enerverande, för alla parter.
 
Jag är tävlingsmänniska och gillar att tävla. För den sakens skull skulle jag aldrig pika någon som inte gör det. Det jag skulle kunna göra är att fråga någon som jag ser har verklig potential var den personen inte tävlar. Men jag skulle definitivt acceptera svaret vad det än var. Så jag säger som en del andra här att man har hamnat i fel kretsar om man känner sig tvingad till att göra något man inte vill. För det är inte måste att man ska tävla. Visst roligt för uppfödaren om det går bra, men sen då?
 
Känner inte alls igen att det skulle vara en generell uppfattning att alla ska vilja tävla. Inte alls.

Jag tycker det är superkul med tävling, vi har alltid gjort det som en kul grej tillsammans. Men jag känner fler som inte tävlar trots att jag rört mig på lite större klubb på senare år. Verkar oerhört märkligt att vuxna skulle tjata istället för att nöja sig med att man inte vill.
 
För att många av oss gillar att tävla alternativt behöver konkreta mål som motivering till att träna? Och har lite svårt att fatta att andra har helt olika prioriteringar?:p
 
Ibland undrar jag, varför det verkar så viktigt inom hästvärlden att tävla. Fast jag inte ens har egen häst är det ett himla tjat av hästägaren, min tränare och övriga runtomkring : " Du borde tävla, varför tävlar du inte ? Du kan ju delta i någon lätt klass " . Men jag VILL inte ! Jag gillar inte att tävla, inte i någon gren. Inte ens frågesport. Jag blir bara nervös,illamående känner mig kass och vill verkligen inte att folk ska stå och ha åsikter medan jag rider. Och det allra värsta, få ett papper ( dressyr ) där allt poängsätts. Varför kan det inte respekteras att man inte vill ??? Måste alla älska att tävla ?

Det där tycker jag är himla olika. Jag tävlar inte. Förut när jag bara hade en gammal islandskorsning utan gång var det liksom inte så konstigt i folks ögon.
Nu när jag har en hyfsat fin halvblodshäst som börjar bli lite utbildad iaf så ser folk det som märkligare. Det har frågats mycket om varför jag inte tävlar andras hästar etc med. Jag jobbar ju dessutom som tränare.
Jag har inte haft något sug att tävla annat än mitt eget. Och förra hästen kände jag inte att jag hade så mycket för att tävla. Ev kanske jag kommer testa med nuvarande kusling.

Jag upplever dock inte att folk som tävlar per automatik försöker puscha andra till det, inte alls! Jag har flera kompisar och stallkompisar som tävlar i olika grad och på olika nivå. Säger jag att jag inte vill/hinner/orkar/tycker hästen är klar/tycker jag är redo/etc så köper de flesta det.
För mig är det den dagliga ridningen, träningen och utvecklingen som är det roliga. Det älskar jag!
Det upplever jag att de flesta respekterar.
 
Nä, hatar att tävla, värsta som finns!! Har tävlat en gång och aldrig mer!
Det viktigaste inom hästsporten tycker jag är att ha roligt :)
 
Tycker inte det är mer tävlingsinriktatid i ridsporten jämfört med andra sporter.
Det ligger i människans natur att vilja tävla och utvecklas. Annars hade vi fortfarande levt på stenåldern ;-)

Sen är alla olika och det viktigaste är att göra det som känns bra för en själv oavsett vad omgivningen tycker.
 
Jag tror man umgås i fel kretsar om det känns så.

Själv väljer jag att sätta hästen bland likasinnade. Där tävling INTE är viktigt, eftersom det inte är viktigt för mig. Dels för att jag ju är en partypropp för tävlingsmänniskor (jag är ingen tävlingsmänniska och tycker tävling är helt ointressant), men främst för att jag inte har något utbyte av det.

Väljer man att umgås med tälvingsmänniskor blir det ju en viktig del i just den kretsen man umgås. Och är man inte likasinnad kan det bli vansinnigt enerverande, för alla parter.
Ja så kan man ju naturligtvis göra.

Eller så kan man helt enkelt respektera varandra och ha utbyte av varandra ändå eftersom vi ju ändå hyser samma passion för hästen även om vi inte delar varandras idrottsliga mål.

I mitt stall är vi en salig blandning av folk som vill träna för tävling, träna för sin egen skull och en och annan som har en bästis de vill ha mysigt med och det fungerar jättebra för vi har alla samma mål med vår hästhållning ändå, att hästarna ska få vara hästar även om de också är sportredskap. :)
 
Nej alla måste verkligen inte tävla och jag tycker det är urtrist med folk som hela tiden inflikar 'du borde' 'ska du inte' 'du måste' etc... Tävlade ett tag med min häst och kom underfund med att det var inget för mig.
När jag gick och tränade simning för en massa år sen började mina tränare tjata på mig att jag skulle tävla. 'det är tävling nu till helgen' 'du som är så snabb på den distansen' bla bla bla. Det gjorde att jag slutade och även om jag älskar att simma har jag inte simmat för instruktör sedan dess och jag slutade när jag var 11. Fastän jag sa nä så respekterades inte det och jag kände mig mer och mer olustig när jag skulle iväg till träningen.
Så stå på dig om du inte vill för det är verkligen inget måste!
 
Ibland undrar jag, varför det verkar så viktigt inom hästvärlden att tävla. Fast jag inte ens har egen häst är det ett himla tjat av hästägaren, min tränare och övriga runtomkring : " Du borde tävla, varför tävlar du inte ? Du kan ju delta i någon lätt klass " . Men jag VILL inte ! Jag gillar inte att tävla, inte i någon gren. Inte ens frågesport. Jag blir bara nervös,illamående känner mig kass och vill verkligen inte att folk ska stå och ha åsikter medan jag rider. Och det allra värsta, få ett papper ( dressyr ) där allt poängsätts. Varför kan det inte respekteras att man inte vill ??? Måste alla älska att tävla ?

Om man inte vill så ska man inte tävla.
Jag tycker själv att det är rätt kul att åka på tävling och få protokollen efteråt. Jag tävlar inte om placeringarna - har ingen sådan häst.
Däremot tävlar jag mot mig själv i att eftersträva lite bättre poäng, och att försöka klara av svårare klasser.
Med fjording har jag eftersträvat prestationsmedalj, SM-kval och liknande som är trevliga drivkrafter för mig, men jag skäms inte över att komma långt ner i resultatlistorna.
 
Men egentligen är det väl inte så konstigt att tränare vill ha ut elever på tävling för att kunna "marknadsföra" sej? Likaså är förstås hästägaren intresserad av att få officiella resultat på hästen!

Dessutom tror jag att det finns många som vill, men inte riktigt vågar utan lite support. Har instruktören träffat på (och framgångsrik övertalat) några sådana kan det nog vara svårt att övertyga att man har en genuin motvilja mot tävling om man inte är väldigt tydlig.
 
Bara för att andra vill att du ska tävla så behöver du ju inte göra det? Det är ju bara att säga som det är. Tjatar kanske de gör ändå men det är väl inte ditt problem egentligen. Se det som att de tycker du är så duktig så att du skulle klara dig bra på tävlingsbanan.

Jag tycker om att tävla men jag gör det inte förän jag känner att jag är redo. Just nu är jag inte ens i närheten pga att "min" häst är 2 år och bara i sin första början av sin utbildning.
 
Kanske att vissa som är tävlingsinriktade tycker tävling är viktigt för att bli motiverad? Och att de personern inte tänker att andra är annorlunda? :confused:

Själv saknar jag helt tävlingsinstinkt--
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 839
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
22 915
Senast: Gunnar
·
Hästmänniskan Kostnadsförhandlingar med vänner Skriver åt en vän som vill vara anonym: Person X har en medryttarhäst som hon rider 2 dagar i veckan...
2
Svar
22
· Visningar
5 899
Senast: Tassa
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 064
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp