Att täcka sin hund

Kalaspinglan

Trådstartare
Snälla, hoppa inte på mig nu. Tänk på att jag har haft tåliga drevrar tidigare... :-)

Det slog mig i morse när jag såg grannarna skrapa rutan i morse att "Jisses, det är höst!" På fredag hämtar vi hem vår lilla Ridgeback-kille och många jag pratat med säger att hunden är väldigt frusen av sig och flera bekläder sin hund med täcke!!!

Måste man det? Hur ska jag veta vad valpen tål? Jag vill ju inte att min "härdning" ska göra valpen sjuk.

Pinglan

Sv: Att täcka sin hund

En RR är ganska frusna av sig enligt min erfarenhet av rasen. Men skäm inte bort och täck i onödan. Jag skulle nog inte hålla på och täcka min valp om vi skulle ut på kisspromenader, men vid social träning och mkt stillastående utomhus så skulle jag nog ta med antingen en filt eller ett täcke till valpen. Du lär dig snart se skillanden när din hund fryser eller inte.

Lycka till med den lilla!

Som sagt jag vet inget om rasen men kisspromenader har mig veterligen ingen frusit ihjäl av... ;) Men som sagt ska du vara ute länge eller stå still mycket kan det ialla fall vara läge med en filt/täcke ev. Kolla med uppfödaren vad den säger?!

Jag hade,när jag hämtade Faith den 13 december,täcke på henne..I flera lager..med mössa... det vare n mcyket frusen liten tjej och vi kund einte lämna henen ensam medan jagvar i stallet..rätt snart lärde hon sig att jag satt upp från rullisen,som då var varm o go o ledig..

Såd etvare n vrålande valp som föröskte putta mig ur den så snabbt som möjligt för att rulla ihop sig där medan jag red,och blev ombonad av varma täcken...

Då var allt bra igen..idag har jag ett tunnt regntäcke åt dem vardera,och ett tjockt vintertäcke...
Vi tillbringar många timmar i ett sträck utomhus så det behövs...

Thina

Min hund har täcke på sig. Hon går inte med mig ut till stallet under höst/vinter utan täcke. Hon är aldrig sjuk (ta i trä), så att de skulle bli klenare me dtäcke tror jag inte. För mig är det lika självklart att skydda en hund från en varm bil en sommardag, som mot köld.

Jag har precis investerat i ett flecce täcke till GD:n.
Tanken är att hon skall ha när vi tränat och hon sedan skall tillbringa en tid i bilen.
Deras muskler kan inte må bra av att först jobba och sedan sitta stilla i en kylig bil. Är man aktiv med sin hund även på vintern så blir det ju en del i bilen och Nova har ju inte så mycket egen päls.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 565
Senast: fixi
·
Hundhälsa I torsdags hämtade vi äntligen hem Nora som varit hos kenneln i tio veckor i samband med valpning. Men jag undrar ärligt talat vad det...
Svar
13
· Visningar
3 830
Senast: Bapelsin
·
Hundavel & Ras Som rubriken lyder, vad har ni för ras med er i stallet och på ridturer? Nästa hund SKA jag köpa från valp, där jag får vara med från...
2 3
Svar
56
· Visningar
8 423
Senast: Fetaost
·
Hundavel & Ras Jag funderar skarpt på att skaffa mig en till hund kanske om ett år. Jag har några raser i åtanke, men tycker det är super svårt...
Svar
14
· Visningar
1 523
Senast: Tonto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka