Att ta vargtänderna

kvandi

Trådstartare
Vem bör man låta ta vargtänderna på hästen? Kan det göras av veterinär -vilken hästvet. som helst? Eller bör man få tag i en hästtandläkare(de som inte är riktiga veterinärer)? Eller finns det nån specifik hästtandläkarveterinär?

Ni som har låtit operera bort vargtänder, hur gick det till? Gjordes det på klinik? hemma? Sövdes hästen stående eller liggande? Berätta gärna!

Sv: Att ta vargtänderna

Gjordes hemma i stallet av vetrinär som har gått utbildning på hästtänder. Hästen fick lugnande och stod upp hela tiden. Lokalbedövade i själva käken runt tänderna. Vetrinären satte ett hakstöd under huvudet på hästen så man behövde inte hålla upp det. Gick väldigt smidigt.

Hej!

Vi hade ute en "hästtandläkare" som slog av vargtänderna på en kompis häst. Vet. var naturligtvis närvarande eftersom hästen fick lugnande.

Själv skulle jag nog åka till en hästtandläkare som drar ut tänderna, har hört att delar kan bli kvar och skada/störa hästen när man slår ut tänderna.

/ Lavinia

hemma tar vet ut tänderna.
Allra första ggn vi hade en unghäst som skulle bli av med tänderna åkte vi till klinik.
Det resulterade i två liter blod och tre återbesök pga flisor som de missade.

Så här såg det ut när vet. drog vargtänderna på min pålle. Väldigt lugn och fin med Domesan (stavning?) i kroppen.

Om det är "vanliga" vargtänder så är det väl enklast att göra det hemma om man inte ska till klinik iaf. Min häst har en vargtand som inte gått genom slemmhinnan och då verkar det bero på vem man pratar med. ATG gjorde inte sånt utan att söva helt. Ultuna gör det på stående häst. Två andra vet tycker att den kan sitta kvar bara man är observant på att den inte blir inflammerad

Sk hästtandläkare får inte göra operativa ingrepp - att dra ut tänder räknas som ett sådant. Man bör inte slå ut vargtänderna eftersom en del av roten då blir kvar och kan orsaka irritation längre fram. Istället hävlas tanden ut och avlägsnas i sin helhet. Hästen bör ha fått såväl lugnande som smärtlindring i form av lokalbedövning.

De flesta veterinärer tar ut vargtänder, men det kan förstås vara läge att höra sig för hur ingreppet kommer att gå till så att vetten inte tillhör den gamla skolan som kör släggmetoden.

På min häst hade den ena inte kommit upp men vet. skar gjorde ett snitt och på så vis kunde han även dra ut den. Lika bra att ta bort båda även om den ena inte kommit upp. Hästen kan bli öm i tandköttet när tanden ligger kvar där och irriterar. De lämnade även ett års garanti så om det blir problem med att det skulle ev finnas någon tandrest kvar, åtgärdar de det utan extra kostnad.
Nu ska jag ta in mina pållar och kolla om Lucas har tappat sin sista tand. Den satt lös i går och det vore kul om man kunde spara den.

Tog bort i måndags på lillknatten, två rejäla vargtänder. Som vet sa 'stora en för så liten mun'.

Hemma i stallet. Munstege och matte fick hålla upp huvudet (tacksamt att han är liten då, lagom lägga på axeln, värre har de varit med de större då verkligen fått hååålla upp)

Sederad med domo och tobugesic, rätt rejäl dos då herrn lätt har.. egna åsikter och är ganska..bestämd av sig ;)

Mejsel (heter säkert något finare) och tång, och tog total tid kanske 10 min jobb (lite trångjobbat) och så klart. Han fick ingen lokalbedövning då han fick såpass mycket torbu, annars har de fått domo + xylocain lokalt.

Liknande trådar

Hästvård Min ena häst har sedan den kom till mig för några månader sedan (och även med senaste ägaren) men inte tidigare ägare blivit plötsligt...
Svar
3
· Visningar
471
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 430
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej, min häst fick en kraftig hovböld i mars o h stod på klinik i fem dagar. Väl hemma gick hon bandagerad en månad och skoddes sedan...
2
Svar
21
· Visningar
2 951
Senast: Missemus
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 596
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka