Att ta ett svårt beslut- äldre häst

Satis

Trådstartare
Idag fick vi veta att vår 28åriga islandsvalack har cushings syndrom. Han har svårt att hålla vikten (foderstat för ett digivande sto), bullig över ögonen, har en infektion i skapet som inte läker, rubbning i pälssättningen, tappat muskler och har en fetnacke.

Han har utöver detta cancer i skapet (vi får bränna tumörerna regelbundet), nedsatt syn på ena ögat, skyggar för snabba rörelser, går inte in i stallet/transporten med dåliga-syn-ögat först. knotteksem (varit symptomfri de senaste tre åren men visar symtom i år, och är allmänt stel. MEN han är pigg och leker mycket i hagen med vår unghäst, stegrar, busar, går ner på knä och mår psykiskt gott!

Veterinären sa att det finns medicin mot cushings som fungerar på 60%av de behandlade hästarna men att det är livslång behandling och som är väldigt dyr.

Frågan vi ställer oss är om vi ska låta Blakkur avsluta sitt liv värdigt medans han fortfarande mår psykiskt bra.. eller välja behandling som ev funkar och ge honom några år till men med ökad risk för fång och för att han hinner börja må psykiskt dåligt innan vi tar beslutet.

Hur hade ni gjort? Det är väldigt svårt och tungt för oss, vi älskar denna häst och han är en nära vän för oss. Bor hemma med oss på gården så vi har fått en nära relation.

Sv: Att ta ett svårt beslut- äldre häst

Det enklaste sättet att ta beslutet tycker jag är att sätta en rimlig gräns. Alltså " när han inte kan/vill.... så är det slut. I ditt fall skulle jag sätta gränsen när något ingrepp behöver göras, t ex när tumörer måste brännas igen. Detta under förutsättning att han svarar bra på cushing-medicinering.

Jag kan ta två exempel: Min gammelponny skulle tas bort när han började "rulla" sitt hö (dvs inte kunde tugga ordentligt längre). nu föll det sig så att han fick ett mindre kolikanfall i slutet på sommaren, och då ringde jag och beställde tid. Nu gick anfallet över efter några timmar, men då hade jag ju redan ringt och ansåg att det var lika bra att få det överstökat medan pålle mådde bra och kunde gå och mumsa gräs i hagen. Han togs bort vid 32 års ålder

Den andra ponnyn var en mycket matglad tös. För henne satte jag gränsen "när hon inte får gå i gräshage". Hon fick ett fånganfall på hösten vilket avgjorde saken på en gång. En vecka på finadyn och normal tillgång till hö blev det innan trotjänaravlivningsfirman kunde komma. Finns inte en chans att jag skulle låta ponnyn genomgå ytterligare risker för fång eller lång konvalecens på grund av fång och det lidande det medför. Ponnyn blev 22 år.

Med den åldern och ändå en del krämpor hade jag valt en sista sommar där hästen fick ha en sista tid att bara vara häst.

Men alternativet är ju att fortsätta behandla.

Inget av dem är fel tycker jag, men jag hade inte tyckt att det var värt allt slit och hästen är ju gammal och har haft ett långt och bra liv där den kanske ändå bara har nåt, eller några år kvar.

Sätt din egen gräns på vad som är rimligt, inget är fel i frågan.

Er häst har levt ett långt (och vad jag tror ett lyckligt liv med ägare som är väldigt mån om honom) så låt honom somna in INNAN han tacklar av mer. Det är bättre du har kvar dom här fina bilderna av hans skick än att han skulle bli riktigt dålig:/.

Er häst har levt ett långt (och vad jag tror ett lyckligt liv med ägare som är väldigt mån om honom) så låt honom somna in INNAN han tacklar av mer. Det är bättre du har kvar dom här fina bilderna av hans skick än att han skulle bli riktigt dålig:/.

Håller med här, varför vänta tills han blir riktigt dålig?

Med alla de krämpor han redan har så skulle jag ta bort hästen innan det blir värre med tanke på att han redan har problem.

Så dyr är inte medicinen och den fungerar på långt mer än 60%. Nära 100 men en del hästar behöver en högre dos. Alla symptom du beskriver förutom tumörerna i skapet är/kan vara relaterade till cushing och det är med andra ord väldigt goda chanser för att medicinering kommer hjälpa. :)

Tycker inte om att folk i ett forum skall bestämma om en häst de aldrig träffat skall leva eller dö så jag tänker inte säga något om vad du skall göra, enbart generella reflektioner. Det är DU som känner hästen och vet hur din häst mår och när det är nog! Det är ditt beslut. Är du osäker så be veterinären om råd, han har sett hästen och har kunskap, fråga inte här om din häst skall få leva eller dö. Du har ingen aning om vem som svarar och hur stor erfarenhet de har av gamla hästar så snälla basera inte ditt beslut på att x personer säger avliva och y personer säger vänta.

Att resonera som vissa gör här, att man skall avliva en häst INNAN den blir sjuk, är ju inte logisk för fem öre eftersom man aldrig vet när och om en häst kommer bli dålig. Finns hur många unga hästar som helst som upplever svårt lidande pga sjukdom och skador. Borde de avlivats redan som föl för att undvika det? För hästens del räcker det att omgående bli avlivad när den inte mår bra längre så den slipper lida, man behöver inte ta beslutet kanske flera år i förväg för att den nått x antal år och enligt vissa "har levt tillräckligt länge så lika bra att avliva nu".

Men vi kan som sagt aldrig förutspå framtiden, din häst kan må bra till han är 35 eller ligga död i morgon. Han kan få fång i natt eller aldrig någonsin. Tumörerna kanske slutar växa eller så sprider de sig.

Därför måste man fatta beslut utifrån hur det är nu, hur hästen mår psykiskt och fysiskt, finns det en behandlingsplan, hur stora chanser har det att lyckas och innebär behandlingen lidande för hästen... Det är det man måste tänka igenom och ta ställning till, inte vad man är rädd kanske skall hända i framtiden.

Som Centaur skrev, man kan omöjligt säga vad någon annan skall göra.

Jag kan bara berätta att min häst fick diagnosen cushing i början av 2009 och hon lever och mår bra. Dock skall jag säga att hon har aldrig haft vissa av problemen som Du beskriver att Din häst har, tänker då på eksem, infektion, tumör.

Men cushingdiagnos har hon och hon är som sagt pigg och mår bra :)

Att jämföra en unghäst med en snart trettioåring tycker inte jag är på samma skala.

Är gamlingen bara gammal men i övrigt frisk är det ju inget att fundera på men när problemen börjar staplas på hög så skulle jag ha en väldigt låg toleransnivå innan jag tar bort.

Att jämföra en unghäst med en snart trettioåring tycker inte jag är på samma skala.

Är gamlingen bara gammal men i övrigt frisk är det ju inget att fundera på men när problemen börjar staplas på hög så skulle jag ha en väldigt låg toleransnivå innan jag tar bort.

:bow::bow::bow:

Eftersom du själv skriver att han har problem med infektion som inte läker osv, då är väl frågan den: Blir allt bra om han får medecin?
Om jag orkar:
Isåfall skulle jag sätta honom på medecin, allt blir bra, frånsett cancern...han får leka en sommar till, mycket pyssel med exem, men det är ju litet typiskt att exem blir sämre när kroppen blir försvagad.

Efter sommaren som kan vara jobbig för en exemhäst skulle jag utvärdera hur han mår igen på allvar, har han svarat fint på medecinen och ev exemet blir värre skulle jag låta honom gå över vintern och kanske vara beredd att ta bort honom innan sommaren pga av inte en till exemsommar... Blir exemet bättre när allt annat blir bättre nu i sommar, skulle jag köra vidare.

Får däremot jag själv problem och inte orkar allt- då skulle jag låta hästen somna in, nu det tar mycket kraft att hålla på så här för en själv. I det läget jag själv är i skulle jag ta bort honom innan midsommar...

Jag hade valt att avsluta. När du skriver samtliga symtom så känns det som en hårt belastad häst, han har nått en ålder då det inte känns försvarbart att hålla vid liv till varje pris.

Det är bara du som vet hur du ska göra, som andra sagt här, men du frågar vad vi andra skulle ha gjort i en liknande situation och det är bara det vi kan svara på. Jag hare valt att avsluta.

Jag hade en gammal ponny som mot slutet inte längre kunde tillgodogöra sig någon mat, allra sist slutade hon helt enkelt att äta och blev (såklart) svag och vinglig. I min värld ska en gammal häst med flera problem få en sista trevlig tid innan den får vandra vidare, det ska inte behöva gå så långt att den helt slutar äta igen. Jag har en gammal dam på 22 som jag resonerar precis så med. Hon har idag inga problem alls, men blir hon dålig så kommer jag att ge henne en sista trevlig tid och sedan får hon sluta sina dagar. En gammal häst som har haft ett bra liv är värd en bra död också, tycker jag.

...men som sagt var, hur du ska göra vet bara du.

Kan inte ge något råd men har själv en gammal exemhäst och när hon hade kolik för ett tag sedan så var hon så dålig att veterinären jag hade ute sa att det går inte göra mer hemma i stallet det är Strömsholm nästa och ev buköppning som kan rädda henne om hon inte blir bra efter vad den här veterinären gjort i stallet, men det löste sig utan strömsholm. Då tog jag beslutet att min älskade häst inte ska behöva genomgå något sådant med lång konvalecens. Så nästa gång det händer något som inte går att fixa "hemma" så får hon vandra vidare.

Så vad jag vill säga till dig är att låt hästen vara kvar så länge ni klarar er hemma, låt hästen slippa tunga behandlingar osv. Prova med medicin om du vill, har råd och orkar och låt hästen somna in innan det blir allför illa och innan du själv får det för jobbigt, känns lite som ni är på början till slutet så det kommer bli jobbigt för dig också det är inte bara hästen så kom ihåg dig själv också.

Lycka till vad du än bestämmer dig för

Så dyr är inte medicinen och den fungerar på långt mer än 60%. Nära 100 men en del hästar behöver en högre dos. Alla symptom du beskriver förutom tumörerna i skapet är/kan vara relaterade till cushing och det är med andra ord väldigt goda chanser för att medicinering kommer hjälpa. :)

Det här håller jag med om till 100%! Min mammas häst är nyligen diagnosticerad med Cushings (PPID som det egentligen heter), han fick jättelätt infektioner innan men med rätt dos av medicinen har alla hans besvär försvunnit och han är piggare och gladare än på länge! Viktigt är att efter ett tags behandling kolla upp nivåerna så man vet vilken dos av medicinen man behöver ligga på.
Nu minns jag inte vad mamma sa att medicinen kostade men jag vet att jag reagerade på att det inte var många hundralappar i månaden.

Jag tycker du ska känna efter själv och bestämma utifrån hur allvarliga tumörerna i skapet är. De allra flesta Cushing-hästar blir riktigt bra utav medicineringen så den skulle jag inte se som en anledning till att ta bort utan att ha provat att medicinera.

Jag hade hellre avlivat hästen innan den blir sjuk på allvar och tappar livsgnistan.

Avlivade min gamla häst för ett par veckor sedan, misstänkte iofs cushings pga avmagring trots kraftig utfodring, men eftersom även tänderna var väldigt dåliga så kändes det rätt att göra det medan han fortfarande var någotsånär pigg och glad och hade gnistan kvar.

När man blir djurägare förbinder man sig, åtminstone moraliskt, att vårda djuret väl och skydda det mot onödigt lidande. Som djurägare har man också möjlighet att låta avsluta eller förhindra onödigt lidande genom att avliva djuret.

TS har en häst som är gammal, har PPID, sommareksem, cancertumörer och nedsatt syn på ett öga - all heder åt er som tänker tanken att faktiskt låta hästen få vandra vidare nu! Man måste inte nödvändigtvis hålla liv i allt som andas, som vissa anser.

Jag har en 25-årig shettisvalack med kraftigt underbett (fast fina tuggtänder utan hakar...). Han har fram till nu mått riktigt bra, tunnat ur lite de senaste vintrarna men tagit sig bra när gräset börjat växa. I år har han inte ännu lagt på sig ordentligt av betet - han kommer få den här sommaren på sig, är han fortfarande tunn när hösten närmar sig så får han vandra vidare. Han har haft några riktigt bra år hos oss på slutet, älskad och väl om händertagen. Det får räcka med det. Skulle han vara bra i hullet i höst så ger vi honom ytterligare tid.

Vad underbart att han fortfarande kan leka och ha roligt i hagen. Jag tycker att du ska låta honom få somna in medan livet fortfarande är så roligt och även värna om att det är ditt sista minne av honom. Självklart kan ingen annan säga hur du ska göra, det är ju du som bäst känner din häst, men jag tycker inte att du ska vänta tills han inte orkar njuta av livet längre.

28 år är ett långt hästliv och det viktigaste du kan ge honom är en lycklig sista tid med ett värdigt slut.

Liknande trådar

Hästvård Vår islandsvalack, 28år, har fått pälsätare. Jag rakade honom på halsen(inte hela vägen upp under manen) i september 2012. Pälsen växte...
Svar
3
· Visningar
1 851

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka