Att ta en omplacering

Kalaspinglan

Trådstartare
Min sambo var i jobbet till Hundstallet i början av veckan och lämnade en hund. Väl där fick de en guidad tur och han blev sååå förtjust i en av hundarna där. Vi har ju pratat lite till och från om att skaffa en till hund, men eftersom vi har en bebis som kommer pluppa ut vilken dag/vecka som helst, och har en hane som är 2 år tänkte vi vänta ett tag. Men tanken att ta en omplacering känns som en god idé.

Ni som har tagit omplaceringshundar. Hur funkar det egentligen? Hur pålitliga är hundarna? Hur pålitliga är exempelvis Hundstallets uppfattning om hunden (de säger ju bl a att "denna hund är barnsäker" eller "är i behov av mycket motion och behöver någon som har en fast hand")?
 
Sv: Att ta en omplacering

Jag tog själv över en hund när den var ca 1 år en gång dock ej från "Hundstallet" utan en privatperson. Denna hund var jättefin och snäll på alla vis så det var absolut inga problem:)
Hade jag varit i er situation hade jag väntat, det är ju mycket som händer kring er nu och att välkomna en hund till familjen kräver ju mycket tid och ork... Det blir kanske inte så mycket tid över nu när ni ska få en bebis;) Lycka till!
 
Sv: Att ta en omplacering

Har ju jobbat och gör det i viss mån än med omplaceringar.

Du kan gott lita på Hundstallets omdöme av hunden ifråga.

Låter som ett bra altenativ för er med en vuxen omplacering.
Testa!
 
Sv: Att ta en omplacering

Tack för era svar.
Det är ju inte aktuellt än på ett tag att ta en omplacering, men att exempelvis "Hundstallet" har koll på vad för hundar de placerar ut känns tryggt.
 
Sv: Att ta en omplacering

Har oxå hört mkt gott om hundstallets beskrivningar av hundarna.

Har haft en del jourhundar från en svensk förening med spanska hundar. Där har beskrivningara inte stämt så bra (både possitiva/negativa).
 
Sv: Att ta en omplacering

Jag har haft omplaceringshund från privatperson...skulle nog hellre ta en från en organisation som man kan kolla upp. Hur lätt hunden anpassar sig sedan är ju individuellt. Eftersom ni planerar detta i god tid så kommer det säkert att fungera bra, fundera i genom vad ni vill ha för hund precis som vid andra hundköp.
 
Sv: Att ta en omplacering

Vänta tills liten har kommit ut innan ni skaffar ny, det skulle jag nog rekomendera.
MEN, när det är dax, det finns fler omplaceringsorganistationer (puh vilket långt ord) som jag skulle kunna rekomendera.
Köpa genom privat funkar ju det med, men genom att ta en omplacering via en organisation känns tycker jag säkrare då du där kan få hjälp med att hitta den som passar just er.
 
Sv: Att ta en omplacering

I familjen har vi haft ganska många hundar genom åren som varit omplaceringar (jakthundar) och visst har det kunnat varit jobbigt en tid i början men de har alla blivit underbara hundar.

Hur pålitliga är svårt att säga för det är väldigt olika. Den näst sista omplaceringshunden (en mager hane som nästan aldrig varit inne. Sprang bara runt och pep första månaden) mamma och pappa skaffade visade sig bli världens mest pålitliga barnhund. När syrrans pojke började lära sig att gå så använde han sig av hunden för att resa sig upp och använde även honom som stol.

De har en pointer nu som dock bara var 3 månader (dock hade han aldrig varit inne, inte van folk och kröp nästan efter väggarna i början) när han kom och han och pojken tar skogpromenader själva bakom huset och har gjort det i över ett år (dock står någon alltid och kollar vad de hittar på). Hunden följer honom lös så fint och de kastar pinnar och busar. Nu är hunden snart 2 år och trots att han är en bra jakthund med med mkt jakt så håller han sig vid pojken. Dock är han lite stor och klumpig så ibland råkar han butta omkull pojken. Han vaktar pojken och nåde den som skulle försöka ta honom eller göra illa lillkillen

Själv skaffade jag mig en blandis som skulle vara sååå bra med barn. Efter ett tag blev hon så sotis på pojken att varje gång han vände sig med ryggen mot henne så rusade hon och försökte hugga. När vi var ute och gick och någon unge sprang och lekte så blev hon tokig. Det skulle säkert blivit bra med träning men då syrran bodde hos mig då och pojken var ett år så vågade jag inte ha henne kvar så hon gick tillbaka till förre ägaren. Sedan visade det sig att hunden bitit någon riktigt ordentligt före.

Har haft 5 jourhundar från spanien i år (har slutat med det nu) och de har alla funkat med pojken (dock under uppsikt då de inte stannade så läge och de hade vait med om så mkt att vi tog det lugnt).

Håller med som ovan att kanske bäst att vänta tills gullungen kommit. Om det skulle vara en jobbig period i början med hunden ihop med den goda nattsömnen :d när bebisen kommer blir det kanske för mkt för er.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej Buke! I höstas fick vi tyvärr ta bort våran taxtik och för mig som alltid har haft hund känns det väldigt tomt nu. Samtidigt så har...
2
Svar
26
· Visningar
3 091
Senast: Korven
·
Övr. Hund Jag behöver någon att lufta lite tankar med. Jag är uppvuxen med hund, men inte haft någon egen när jag flyttat hemifrån, men jag har...
Svar
8
· Visningar
1 069
Senast: mandalaki
·
Hundavel & Ras Jag och min sambo vill skaffa en till hund, men vi är inte säkra på vilken ras vi vill ha. Vad vill vi då ha? Mellanstor, men storlek...
2
Svar
36
· Visningar
2 860
Senast: Rouise
·
Övr. Hund Hej! Har sedan två år tillbaka tagit en omplacering av en Pudel hane som nu är 5 år gammal. Allt började med att familjen som tidigare...
Svar
7
· Visningar
1 287
Senast: vallhund
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp