Att ta en kattunge för tidigt, regler?

Sv: Att ta en kattunge för tidigt, regler?

Fast jag tror inte att Tiny Winy menade att det var bättre att låta katterna gå vind för våg eller bli sommarkatter än att de avlivades- jag tror att hon menade att det var bättre att KASTRERA så att det inte blir en massa oönskade ungar... Och jag som bor på landet kan intyga att det visst är ett problem med ladugårdskatter som inte kastreras. De driver i väg och försöker hitta någonstans att bo och blir de allt för många kan de spria kattsjukdomar etc. Vi bor på landet. Tre av våra fyra katter har bara "kommit" (den fjärde är oxå en hittekatt, men inte hittad här utan av en kompis som sedan inte kunde ha den kvar). Dessa fyra är de som är "familjemedlemmar" eller vad man ska säga - de är tama och vi har kastrerat dem etc. Dessutom kommer det ett par tre halvvilda "strykarkatter" och äter så och då, och SJÄLVKLART får de det, men det är inte skoj om de blir fler och fler.

Mitt nästa projekt är att kastrera (alltså inte utföra operation utan ombesörja och betala) grannens fyra fjolårsungar. Inte jättekul pengar att lägga, men grannen själv kommer inte att göra det, och jag vill INTE ha fler halvvilda katter här.
 
Sv: Att ta en kattunge för tidigt, regler?

Det är säkert ett stort problem på en del ställen, men upplever det inte så farligt där jag bor, på landet =) Dessutom jobbar jag som avbytare på flera gårdar och endast en av gården har två, kasterade katter.

Klart det är bäst att kastera, men på länge katterna inte har något värde så lär det inte göras, och värdet på katterna höjs då man vacc, reggar och chippar dom, för då får man helt plötsligt en utgift per kattunge.

Kanske formulerade mig dåligt men vad jag menar är, så länge dom inte kostar så kommer dom råka illa ut. En raskatt kostar, den tänker man sig för innan man skaffar. Men grannens kattungar som är gratis är bara att hämta utan någon som helst tanke bakom.

Att sätta lag på att alla huskatter ska kastreras tror jag tyvärr inte mkt på. Desstuom skulle det teoretiskt sett innebära att huskatterna skulle försvinna, vilket jag tycker är tråkigt.
 

Liknande trådar

A
Katthälsa Jag har idag varit med om en minst sagt obehaglig upplevelse. Detta är helt sinnessjukt, och en otroligt lång historia. Vet inte var jag...
Svar
17
· Visningar
3 369
Senast: MissFideli
·
Övr. Hund Berättelsen om Rix Tarras, eller Rix som vi kallar honom för är vår första jämthund och kom in i våra liv en kall februaridag...
2
Svar
34
· Visningar
4 285
Senast: Gnist
·
M
Hästvård För att göra en lång historia kort.. Avlivade min förra häst i juni förra året pga. spatt som gjorde honom oridbar.. Jag hade haft...
Svar
13
· Visningar
1 268
Senast: Muupannkakan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp