Att ta en kattunge för tidigt, regler?

Sv: Att ta en kattunge för tidigt, regler?

+ Fiorana

Nej, jag har inget nummer sparat till dom. Varför skulle jag ha det? Jag är inte intresserad av fortsatt kontakt med dom, speciellt inte efter deras okunnighet. Jo, jag hämtade katten hemma hos dom efter att ha följt skyltarna till deras affär. Vet bara vilken ort och på ett ungefär vart dom bor, har inte direkt tid att åka den vägen igen och se om jag hittar hem till dom.

Ni må kalla mig oseriös om ni vill ,som köpte ovaccinerad, ej chippad, ej försäkrad katt som dessutom inte har något kontrakt och ingen gjord veterinärbesiktning. Det lät mycket bra i annonsen och på telefon, när vi väl kom fram dit så kom sanningen fram. Dom svarade ärligt på mina frågor och de tyckte inte att det var viktiga saker att göra på en katt. Visst att jag kunde sagt "nej, vi är inte längre intresserade" men som jag skrev innan i tråden så hade jag inte samvete att låta bli att ta hem en av deras kattungar. Så därför får jag göra många av sakerna själv.
 
Sv: Att ta en kattunge för tidigt, regler?

Om det skulle vara något med katten? Typ nåt sånt här?
Som sagt, det är ju ett djur, inte som att köpa en byrå direkt.

Blir ju en väldigt dyr katt om du ska grundvaccinera och chippa själv. Antar att det är en bondkatt?

Men då vet du ju adressen?
Bara o kolla på karta vilken väg dom bor på. Hur långt är det?
Det verkar inte som att du är så intresserad av att gå till botten med detta och det är ju helt upp till dig, men jag hoppas att du lärt dig av dina misstag.
Att bara köpa en katt för att göra nån annan en tjänst är ingen vidare bra ide..
 
Sv: Att ta en kattunge för tidigt, regler?

Du må mena väl, men förklara inte för mig vad det är jag köpt. Jag är välmedveten om att det är ett djur, ett djur som kan bli sjukt och kosta mycket pengar. Om hon kostar mycket i veterinärkostnader så är det mina pengar som betalar för hennes veterinärbesök, så varför ens påpeka den saken? Tro mig, jag hade gjort samma sak igen. Hellre att jag skaffar ett djur som far illa framför ett djur som lever ett bra liv hos tex en uppfödare, där köparna ofta står på kö. Jag tvingades välja mellan min förre bondkatt och min förre raskatt om vem som kunde bo kvar, och jag valde bondkatten. Jag visste att uppfödaren till raskatten skulle hitta ett bättre hem till än henne än vad jag kunde hitta till bondkatten. Men där verkar vi resonera olika.

Vart i texten står det att jag vet adressen :confused: Hade jag vetat adressen så hade jag kunnat hitta deras telefonnummer utan problem. Jag vet orten, och dom bodde på landet. Och ja, jag har andra ,viktigare, saker som kräver min tid.
 
Sv: Att ta en kattunge för tidigt, regler?

Du må mena väl, men förklara inte för mig vad det är jag köpt. Jag är välmedveten om att det är ett djur, ett djur som kan bli sjukt och kosta mycket pengar. Om hon kostar mycket i veterinärkostnader så är det mina pengar som betalar för hennes veterinärbesök, så varför ens påpeka den saken? Tro mig, jag hade gjort samma sak igen. Hellre att jag skaffar ett djur som far illa framför ett djur som lever ett bra liv hos tex en uppfödare, där köparna ofta står på kö. Jag tvingades välja mellan min förre bondkatt och min förre raskatt om vem som kunde bo kvar, och jag valde bondkatten. Jag visste att uppfödaren till raskatten skulle hitta ett bättre hem till än henne än vad jag kunde hitta till bondkatten. Men där verkar vi resonera olika.

Vart i texten står det att jag vet adressen :confused: Hade jag vetat adressen så hade jag kunnat hitta deras telefonnummer utan problem. Jag vet orten, och dom bodde på landet. Och ja, jag har andra ,viktigare, saker som kräver min tid.

Det är nog därför det aldrig blir bättre inom huskattvärlden. Ingen har tid att agera mot dom som bryter mot lagen.
Men jag måste också undra, hur fick du hem katten då? Möttes ni nånstans eller? Det vanliga är ju att man åker hem till uppfödaren, men det gjorde inte du alltså?
 
Sv: Att ta en kattunge för tidigt, regler?

Eftersom du uppenbarligen har tillgång till dator är det bara att gå in på eniro och söka på orten, och eftersom du varit där och åkt till affären är det bara att kolla resvägen = adressen.

Så länge folk fortsätter köpa huskatter utan nån som helst skydd mot katterna (försäkring, vaccination, chip, vet koll) så kommer katterna fortsätta behandlas dåligt (typ såhär) och folk kommer slänga iväg dom hit och dit utan tanke på deras hälsa. Om ingen skulle köpa katter oskyddat skulle det heller inte gå att sälja dem på det sättet.
 
Sv: Att ta en kattunge för tidigt, regler?

Letade upp en gammal tråd för att visa hur Lilia ser ut idag. Hon är fortfarande liten och slank, som ni ser på korten men hon lever och mår gott vilket är huvudsaken för mig :love:

1010863.jpg

1010870.jpg
 
Sv: Att ta en kattunge för tidigt, regler?

Lilia lever och mår bra, men hon kanske har flera syskon som inte mår bra eller har fått avlivas.
 
Sv: Att ta en kattunge för tidigt, regler?

var tvungen att kolla och hon kan vara den spegelvända versionen :rofl:
 
Sv: Att ta en kattunge för tidigt, regler?

Lilia lever och mår bra, men hon kanske har flera syskon som inte mår bra eller har fått avlivas.


Vad vill du ha ut av meningen? :confused:

En ny diskus om hur fel det var att ta henne är inget jag tänker engagera mig i, den får ni isåfall sköta utan mig. Utav vissa är jag redan utdömd i det fallet men det viktigaste för mig är att Lilia överlevt och mår bra. Min underbara katt som godhjärtat tar emot alla besökare, såväl 2 benta som 4 benta :love:
 
Sv: Att ta en kattunge för tidigt, regler?

Fast är den så onödig? Titta runt lite på Sveriges alla katthem, många har katters olika historier liggandes där. Läs dom. Bli medlem på kattforumet och läs vad många katter där varit med om. Man blir cynisk. Är man minsta djurvän blir man påverkad och problemet ligger exakt i det som denna tråd tar upp. Man tar en för att vara snäll, anmäler inte personen som bryter mot djurlagar eftersom man inte har tid och katten man har tagit ändå mår bra. Vad tror du personen som förr upp katten lärt dig av detta? Inte ett jota. Och med stor säkerhet kommer denne någon föda upp fler, skita i lagarna (det finns ju ändå folk som KisseNova som tar hand om den för att det är synd om katten) och inte bry sig om var katterna hamnar.
Det är helt underbart att denna katt fick det bra, precis som många andra får det bra. Men nånstans måste även köparna börja ta sitt ansvar och inte hjälpa uppfödaren att bryta mot lagarna.
Absolut kan man ta katten. Men sen kan man faktiskt ta sitt ansvar och anmäla. Få nått att hända. "Jag har inte tid/lust/ork" hjälper inga katter.
 
Sv: Att ta en kattunge för tidigt, regler?

"Jag har inte tid/lust/ork" hjälper inga katter.

Ska det vara en pik till mig för att jag inte haft tid att leta upp hennes "uppfödare"? Isåfall kan jag informera om att ni inte vet vad tidsbristen beror på, inte heller behöver jag skriva ut den på bukefalos för att bli en bättre människa i era ögon.
Mitt privatliv lämnar jag ut i den mån jag vill :)
 
Sv: Att ta en kattunge för tidigt, regler?

Nej, den är en pik till ALLA som av olika skäl struntar i att anmäla solklara fall där det bryts mot djurskyddslagen. Att låta bli att anmäla är ju ett sätt att motverka lagen som faktiskt ska skydda djuren och medverka till olaglig hantering av t.ex kattungar. Men så länge man lever efter sköt dig själv och skit i andra, så far djuren illa. Det hoppas jag man är medveten om när man väljer att inte anmäla.
Det är ändå många som väljer att inte anmäla. Inte enstaka. Många. Troligen många fler än som faktiskt anmäler.
 
Sv: Att ta en kattunge för tidigt, regler?

Va skönt att hon klarat sig! :)

Men jag förstår inte, gjorde du ingen som helst reserch när du köpte katt?
Kontrakt? Vaccination? Vet besiktning? Chip-märkning?
Att inte ens spara ägarens nr för att kunna prata om hur det går för katten tycker jag verkar väldigt oseriöst. Det är ju ändå ett djur vi pratar om..
Hämtade du inte katten hemma hos dem? Du måste väl ändå veta vart de bor?

Krasst sett så är det inte på samma sätt att köpa en bondkattunge som en hund eller en raskatt. Praxis är inte att bondkattungar är vaccinerade eller chippade eller ens kostar mer än en liten symbolisk summa på max en hundralapp. Inte brukar man skriva kontrakt på dem heller. Däremot gäller djurskyddslagen att de inte får vara yngre än tolv veckor.
 
Sv: Att ta en kattunge för tidigt, regler?

Letade upp en gammal tråd för att visa hur Lilia ser ut idag. Hon är fortfarande liten och slank, som ni ser på korten men hon lever och mår gott vilket är huvudsaken för mig :love:

1010863.jpg

1010870.jpg

Oh så vacker! :love::love::love:

Ett tips bara, det finns en sida som heter allabolag.se, där borde du kunna finna affären! :idea:

Till alla: Jag håller med om att man inte ska stödja oseriösa uppfödare, MEN nu när katten ändå kommit till går det ju inte att se tillbaka, då tycker jag att TS gjorde rätt som gav henne ett bra liv istället!
 
Sv: Att ta en kattunge för tidigt, regler?

*KL*

Min tanke ang detta med huskatt/raskatt är att så länge skillnaden prismässigt är så stor mellan dessa två grupper så kommer det alltid finnas oseriös "avel" på huskatter.
Jag tror att det enda sättet att försöka förhindra denna massproduktion av oönskade kattungar är att sätta lag på att katten ska vara vacc, chippad och reggad, och att det blir en ekonomisk påföljd för de som inte gör det, både bland uppf. och köpare. Då tänker sig folk förhoppningsvis sig för innan.
Att bli av med detta problem helt kommer inte att gå. Att klanka ner på folk som vill hjälpa katterna tycker jag är helt meningslöst.
Bryr sig uppfödaren inte så lär den inte göra det utav en anmälning heller. Kan inte tänka mig att anmälningen skulle leda till något heller tyvärr. I sverige så behöver man iprincip ha en hög med döda djur och en hög med halvdöda djur innan det händer något. Och i värsta fall får ägaren böter och djurförbud, vilket sällan stoppar dom från att ha djur ändå.
 
Sv: Att ta en kattunge för tidigt, regler?

En sådan lag skulle bara göra att ännu fler kattungar slås ihjäl.

Jag tror mer på information, information om hur viktigt det är att ta hand om sin katt på rätt sätt. Människor får ibland lite dåligt samvete när man påtalar att deras okastrerade katt löper större risk att bli påkörd eller att hamna i slagsmål och en viss procent kastrerar faktiskt då.

Att tala om hur man själv (jag) gör är också ett bra sätt att få upp statusen. Att man berättar hur viktigt det är och att katten faktiskt inte klarar sig själv.

Min svärmor har alltid haft inställningen att "ja det är tråkigt men det är så man gör, man slår ihjäl kattungarna," till att ha blivit helt för detta med kastrering. Enbart för att jag har talat om att jag anser att man avlivar inte ett friskt djur bara för att man inte har sett till att det aldrig blev till. Vi har talat mycket om det eftersom det ligger mej varmt om hjärtat och hon har tagit till sig mitt tänkande som hon sprider bland släkt och vänner.

Kan hon som är så gammal (87 år) ändra sig så tror jag att många fler kan ändra sig bara de får informationen.

Det viktigaste är ju att alla kastrerar sina katter så vi slipper alla dessa stackars djur som får försöka överleva så gott det går. Alla hemlösingar alltså.
När vi har utrotat hemlösheten, då kan vi gå på om att alla katter ska vaccineras och chipmärkas för även om jag tycker att det borde vara en självklarhet att veterinären tar förgivet att detta ska göras i samband med kastreringen senast så gör inte alla andra det. Hade veterinärerna alltid frågat om det ska göras så hade nog många haft svårt för att säga nej.

Jag tror inte på lagar för bonden kommer ändå strunta i det för de katterna han har i sin ladugård är ju bara där för att ta råttor. Varför ska han lägga pengar på dem? Men, om alla katter som inte ska gå till avel kastreras så måste även bonden betala en slant för sin katt och då blir det helt plötsligt intressant att skydda sin investering. Precis som han tar hand om sina kor och sina maskiner så kommer även han ta hand om sin katt då.

Jag tror att vi måste börja i det lilla och se till att vår egen bekantskapskrets tar hand om sina katter för goda saker sprids som ringar på vattnet.
 
Sv: Att ta en kattunge för tidigt, regler?

Jag kanske är kall och hård i vissa lägen, men jag kan nog faktiskt tycka att ibland är det bättre att ha ihjäl ungarna tidigt än att dom ska bli några jäkla sommarkatter osv. Ett dött djur lider inte.
Sen tror jag ärligt talat inte att bönderna är största boven i dramat. Utan alla som har en söt fin katt som man vill ha kattungar på. Böndernas katter räknar jag inte till sällskapskatter som kommer säljas på blocket för 50 spänn. Dom är för det mesta mer vilda än tama och skjuts av då det blir för många.
Och i dagsläget många bönder inte ens några katter eftersom anticimex sköter det där och då kan man ju ganska snabbt räkna ut att katterna inte blir långvariga när det finns gift i mössen.
 

Liknande trådar

A
Katthälsa Jag har idag varit med om en minst sagt obehaglig upplevelse. Detta är helt sinnessjukt, och en otroligt lång historia. Vet inte var jag...
Svar
17
· Visningar
3 369
Senast: MissFideli
·
Övr. Hund Berättelsen om Rix Tarras, eller Rix som vi kallar honom för är vår första jämthund och kom in i våra liv en kall februaridag...
2
Svar
34
· Visningar
4 285
Senast: Gnist
·
M
Hästvård För att göra en lång historia kort.. Avlivade min förra häst i juni förra året pga. spatt som gjorde honom oridbar.. Jag hade haft...
Svar
13
· Visningar
1 268
Senast: Muupannkakan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp