Att ta en kattunge för tidigt, regler?

KisseNova

Trådstartare
Köpte en kattunge för några veckor sen som jag fick besked om att hon skulle vara 12 veckor och kunna fånga möss själv. Kattkunniga människor i min närhet har tippat på att hon var 6 veckor när hon flyttade hit, vilket kan stämma när man jämför med bilder på internet.

Kattungen som fått namnet Lilia, har fått kitty milk och uppblött kattungefoder. Lilia har haft konstant diaree och tappat väldigt mycket vikt så hon blivit mager. Fortsatt stödmata henne och i morse fick jag en chock. Lilia kan inte gå med bakbenen så efter rådgivning med veterinären så får hon en tid 10.40 för avlivning. Så hur funkar det när man köpt för unga kattungar? Veterinären rekommenderade en polisanmälan, men tänkte kontakta dom i första hand att dom får betala tillbaka avlivningssumman då avlivningen sker pga att Lilia togs för tidigt ifrån sin mamma.

Så idag är det sorg här hemma :cry:
 
Sv: Att ta en kattunge för tidigt, regler?

Fy så tragiskt :cry:
Jag tycker absolut att du ska polisanmäla dem men även kräva tillbaka summan du gav för katten och veterinärkostnaden. Inte för att du kanske har stöd av det i lagen att de ska betala men det bör svida i deras plånbok när de är så hjärtlösa :mad: För tyvärr blir det väl en anmälan som läggs ned.

Sa de att katten var tolv veckor uttryckligen så har du ju blivit lurad och de kan vara skyldiga till bedrägeri. Tyckte du inte själv att kattungen var liten? Eller du kanske aldrig har haft en kattunge från start och vet hur stora de brukar vara vid leverans?

Kattungen lär ju ha varit sjuk på någotvis för det brukar inte vara svårt att klara en moderslös 6 veckors unge. Jag har klarat ungar som var runt 2-3 veckor när de förlorade sin mamma.
Fast skillnaden var ju att jag visste att de var så små och jag gav dem ju modersmjölkersättning. Det kan ju ha blivit för hård mat med vanlig kattungemat även om jag inte tycker det. De jag räddade åt vanlig kattungemat ihop med ersättningen vid sex veckors ålder.
 
Sv: Att ta en kattunge för tidigt, regler?

Be veterinären ge dig en skriftlig bedömning på ungefärlig ålder på kattungen. Anmäl sedan uppfödaren till djurskyddsinspektören (via länsstyrelsen). Det åligger sedan djurskyddsinspektören att kolla upp det hela och skicka ärendet vidare till åklagare. Eftersom kattungen hade diarré och var för liten åter det rimligt att uppfödaren kan åka dit.

Du kan ju polisanmäla för bedrägeri, djurplågeri eller liknande, men du lär få 1000 ggr bättre bemötande hos djurskyddsinspektören än hos polisen.
 
Sv: Att ta en kattunge för tidigt, regler?

Du har fått bra svar. Fy vad hemskt och vad trött jag blir på människor som vägrar bry sig om djurens välmående. Hoppas verkligen du agerar så kanske den människan får sig en minnesbeta.

Lillkissen
rose.gif
 
Sv: Att ta en kattunge för tidigt, regler?

*kl*

Lilia avlivades inte :)

Veterinären som mottog oss kollade igenom henne noga, och tyckte att det fanns hopp att få henne bra igen. Lilia har god aptit vilket hon visade även på veterinärstationen så i samråd med veterinären så bestämde vi att hon ska äta Pro-Kolin 0,5 ml var 8e timme för att få bukt med diarrén samt äta Hills i/d kattmat 1/2 tesked varann timme. Så ska vi utvärdera på måndag, så håll tummarna för lilltjejen som endast väger 660 gram. En av veterinären tippade på att Lilia bara är 6-7 veckor nu, observera då att hon redan bott hos mig i drygt 2 veckor. Den andra veterinären höll med mig om at Lilia förmodligen är 8 veckor. Kan jag begära utskrift i efterhand av veterinärerna, hade ingen tanke på det förut? Någon som vet hur man ska gå tillväga för detta är inga uppfödare via Sverak utan "vanliga" personer som råkat få en kull med huskatter.

Dom sa uttryckligen att kattungarna var 12 veckor och kunde jaga möss själva. Även annonsen på blocket sa 12 veckor. Jodå jag reagerade på deras storlek men ägaren förklarade att dom skulle utomlands om en vecka och inte kunde ha några kattungar kvar. Kattmamman på dryga året klarade sig själv enligt henne. Jag vet att jag gjorde en björntjänst som köpte henne men kunde inte låta henne vara kvar under dom omständigheterna. Försöker leta reda på numret då annonsen är borttagen, vet bara vad affären heter där hon bodde men minns inget namn.
 
Sv: Att ta en kattunge för tidigt, regler?

Vad skönt att du inte behövde ta bort henne :) Håller tummarna för att hon blir bra nu!
Hoppas att du hittar dem som sålde henne så att du kan anmäla dem. Intyg kan du säkert be veterinären om i efterhand, de har ju journalen kvar.
 
Sv: Att ta en kattunge för tidigt, regler?

Du kan fråga veterinärerna om de kan skriva ut intyg i efterhand. Det krävs ju att de vet vad det handlar om för katt. Det bör dock räcka med intyg från den senaste. Väger stackaren bara 660 g är hon ju långt ifrån 12 veckor, även om hon är mager. Det är vad mina kattungar väger vid 5 veckors ålder, i bra hull.

Be att få veterinärintyg på allt. I vilket skick kattungen är. Ta gärns bilder som visar på storlek och allmäntillstånd.

Det spelar ingen roll att det inte är "riktiga" uppfödare. De har begått riktiga brott mot de djurskyddsföreskrifter vi har.

Vad skönt att du slapp avliva!:)
 
Sv: Att ta en kattunge för tidigt, regler?

Ja, det var skönt att få med mig henne hem. Dock har jag en väldigt hungrig katt. 1/2 tesked varann timme är ju inte mycket mat för henne. Men som veterinären sa, hellre lite mat och att den stannar än att hon får mycket mat och inget får stanna i magen.

Tror dom minns Lilia, är stamkund på veterinärstationen :cool:
 
Sv: Att ta en kattunge för tidigt, regler?

Jag hoppas att det går bra för Lilia.

Den fd ägarna har gjort sig skyldig till ett brott till om de har lämnat kattmamman att klara sig själv medan de har åkt utomlands.
En katt klarar sig inte särskilt bra på egen hand.

En katt ska ha tillsyn och mat 2 gånger om dagen.
DEt kan vara svårt för en kattvakt om utekatten inte vill visa sig, men man måste i alla fall åka dit med mat.
 
Sv: Att ta en kattunge för tidigt, regler?

Förutom att hon är konstant hungrig så är hon på bättringsväg :love:

1/2 tesked varann timme blir hon ju inte så mätt på, men magen är bättre och balansen är på bättringsväg.
 
Sv: Att ta en kattunge för tidigt, regler?

Har du orkat ta tag i att anmäla "uppfödaren" ännu?
Hoppas kisse mår fortsatt bra.
 
Sv: Att ta en kattunge för tidigt, regler?

nej, har jobbat mycket och sen har vi varit sjuka. Men måste verkligen leta detektiv snart och leta rätt på henne.

Jodå, Lilia mår bara bra. Väger fortfarande 660 gram men har fått tillbaka balansen, och börjar lägga på sig. Det enda tråkiga är att hon fortfarande inte är avmaskad men veterinären höll med mig om att vi ska vänta tills hon går upp i vikt. Hon äter lite men ofta, vilket är svårt när jag jobbar men vi kämpar på.
 
Sv: Att ta en kattunge för tidigt, regler?

Vad skönt att den lilla mår bättre :) Hoppas verkligen att du får tag i uppfödarens namn och adress så att du kan anmäla dem.
 
Sv: Att ta en kattunge för tidigt, regler?

Har fortfarande inte kunnat anmäla dom eftersom jag inte hittar dom. Minns bara affärens namn och den går inte att söka på.

En mycket bra uppdatering är att Lilia nu väger 1055 gram och äter massor av mat. Kommer så fort man ropar och myser gärna :love::love:
 
Sv: Att ta en kattunge för tidigt, regler?

Har du provat att googla namnet på affären? Man kan få fram förvånansvärt mycket den vägen.

Men, vad glad jag blir att hon mår bra och växer som hon ska :love: hoppas att hon inte får några men av sin jobbiga start.
 
Sv: Att ta en kattunge för tidigt, regler?

Har både googlat och letat i telefonkataloger men inget resultat.
 
Sv: Att ta en kattunge för tidigt, regler?

Va skönt att hon klarat sig! :)

Men jag förstår inte, gjorde du ingen som helst reserch när du köpte katt?
Kontrakt? Vaccination? Vet besiktning? Chip-märkning?
Att inte ens spara ägarens nr för att kunna prata om hur det går för katten tycker jag verkar väldigt oseriöst. Det är ju ändå ett djur vi pratar om..
Hämtade du inte katten hemma hos dem? Du måste väl ändå veta vart de bor?
 
Sv: Att ta en kattunge för tidigt, regler?

Men du måste ju haft ett telefonnummer till dom som sålde kattstackaren?? Är det bara en kontantlur, så ring och fråga om adressen för att du vill skicka foton på katten eller nåt. Inte läge att säga att du vill polisanmäla och därför ha deras adress;).

Härligt att lillkatten mår bra!
 

Liknande trådar

A
Katthälsa Jag har idag varit med om en minst sagt obehaglig upplevelse. Detta är helt sinnessjukt, och en otroligt lång historia. Vet inte var jag...
Svar
17
· Visningar
3 369
Senast: MissFideli
·
Övr. Hund Berättelsen om Rix Tarras, eller Rix som vi kallar honom för är vår första jämthund och kom in i våra liv en kall februaridag...
2
Svar
34
· Visningar
4 285
Senast: Gnist
·
M
Hästvård För att göra en lång historia kort.. Avlivade min förra häst i juni förra året pga. spatt som gjorde honom oridbar.. Jag hade haft...
Svar
13
· Visningar
1 268
Senast: Muupannkakan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp