Att strö med torv

tinafinis

Trådstartare
Brukar man strö med torv precis som spån, att man tar ut både piss o skit.
Eller man gör oftast bäddar av det?

Hur många liter innehåller vanligast en bal?
Om man vill ha ett normalt lager med torv i en box på dryga 3x3 meter, hur många balar kan gå åt tros? (om man nu ska strö som man gör med spån o inte göra bädd)

Senast ändrad:
Sv: Att strö med torv

Ska man inte ha bädd utan strö som man har vid spån och vända om varje dag, går det åt ca 4 st 300 l balar med torv.

En av fördelarna med torv är att den binder samman och blir en bra bädd som inte behöver vändas varje dag utan bara tas ut bajs samt mycket blöta fläckar. Då går det även åt mindre med torv och det sker mindre avgång av amoniak.

OKI. Men om jag då ska ha en bädd så kan jag ändå räkna med 4 st 300 l balar första omgången?
Hur mycket brukar det vara i en bal? Har för mig att det var 100 l där ja ska köpa.

Det brukar vara 250-300 liter i en bal beroende på vilket märke man köper.
Jag tycker att 4-5 balar är ok om man ska lägga bädd eftersom man då inte kan lägga in för mycket på en gång men det ser lite ut i början innan bädden har satt sig och man kan fylla på.

I varmblodets box som är 9 m2 har jag 2-3 balar.
I shettisens som är 6 m2 har jag 1-2 balar.

Det räcker, jag lägger inte i hela boxen, utan gör som en ring runt underlaget :) Det trivs mina bäst med, då dom skiter i ringen utan torv, och kissar i torven.

I början så kan det vara lite svårt att se skillnad på torvklumpar och bajset när man mockar, men man lär sig med tiden :p

Det brukar vara 250-300 liter i en bal beroende på vilket märke man köper.
Jag tycker att 4-5 balar är ok om man ska lägga bädd eftersom man då inte kan lägga in för mycket på en gång men det ser lite ut i början innan bädden har satt sig och man kan fylla på.
Jaså det är så pass mycket i en bale ändå.
Det var svärfar som sa (han trodde nog) att det var 100 l i balen.
Hoppas det är mer då.

Jag har torv till mina ponnyer. När jag lägger i första gången eller efter en stor rengöring (tömmer hela boxen), brukar jag ha i ungefär 2-3 balar max, sedan lägger jag i en bal någon gång ibland. Jag gör som så att jag mockar bort allt bajs och kiss, sen luckrar jag upp allt för jag vill inte ha någon bädd. Hade det förut (jord golv), men nu har vi flyttat och har betong golv, så då ville inte mamma att vi skulle ha en bädd. Torven funkar så bra för den samlar upp kisset så det hålls på ett ställe, (rinner inte ut, som jag tycker att det gör i halm och spån). Tror det är 300 liter i våra balar. Hade några med 100 liter i som är väldigt praktiska att strö med i transporten, väldigt lätta att ha att göra med. Ponnyerna verkar gilla det eftersom det inte rinner omkring :banana:!

Jaså det är så pass mycket i en bale ändå.
Det var svärfar som sa (han trodde nog) att det var 100 l i balen.
Hoppas det är mer då.

En bal innehåller 300 l torv i användningsvolym som är komprimerad till 80 l. Så ja säcken är inte på mer än ca 100 l men när torven får svälla i boxen är det 300 l som används.

OK, får hem balar imorgon.
Kommer väl lägg in 4 st i boxen.
SKa jag fylla på med en bal i veckan eller?
Tror jag provar göra en bädd!

OK, får hem balar imorgon.
Kommer väl lägg in 4 st i boxen.
SKa jag fylla på med en bal i veckan eller?
Tror jag provar göra en bädd![/QUOTE

Jag skullle fylla på med en bal i veckan i alla fall de första veckorna. Verkar det bli allt för torrt och mjukt så skulle lägga in ny torv med lite längre intervall eller ta en halv bal var 4-5 dag. En bra bädd har en botten som beter sig som en disktrassa när hästen står på den. Svikat och suger upp med löst torv uppe på som är mjukt att ligga på.

Var får man lättast tag på torv?

Har provat nu med spånbädd i en månad, men är inte nöjd med resultatet...

Hos mig är det spånbrist och får inte tag på något spån, stallägaren får vid kris byta till torv.. I min hästs box nu har jag allt löst och lägger in 1 kutterspånsbal i veckan. Han har haft problem me ryggen till och från så vill ha mjukt och mycket strö för honom att stå/ligga på. Men han är sån som går runt,ligger,rullar och sprider runt all bajs över hela boxen så man måste mocka igenom allt spån annars finns det massa som blir kvar.

En fråga till er som är bra på torvströ, Kan man ha allt löst och mocka igenom allt? Och ta ut kiss? Jag har mockat i torv någon gång förut men alt fastnar i grepen tyckte jag...

tacksam för hjälp från en med ingen erfanenhet me torv...

Från en torvmosse fick jag tag på mitt. O dom kör hem det med :-)
ANnars finns det tex på lantmännen fast för en mycket dyrare slant.

Här är med spånbrist tydligen. Kör med kutterspån till den andra hästen. Har lite kvar hemma nu, sen får det väl bli sågspån. Snåljop som jag är vill jag ju gärna ha det jag får tag på gratis :-)

oj oj. Det var kluddigt att se vad som var bajs o vad som var torv.
Tänkte oj vad skönt, hon har inte sketiti så mycket när jag kom in imorse.....

JAg har provat med både bädd av torv och med att mocka ingenom varje dag. Jag tycker det är enklare att mocka bädd och lämna pisset i bädden för att ta ut hela bädden en till två gånger per år.

När jag mockade igenom varje dag tyckte jag att det blev väldigt tungt och svårt att se skilnad på rent torv och smuttsig efter ett tag. Det var et som fick mig att gå över till bädd. Jag tycker även att torven blir mjukare om den får ligga i bädd och svälla flera dagar än om den ska skakas varje dag. Det blir heller inte lika tort i stallet om torven får ligga som bädd.

kl

Vi har spånbrist och sågen där vi brukar hämta spån har absolut inget att sälja. Har börjat köpa spån på granngården men för 89kr spånbalen så är det hutlöst dyrt till mitt sto. Jag vet inte vad hon sysslar med på nätterna men hon kissar i mängder. Bajsar mycket och blandar
ihop all bajs och spån och puttar nästan allt längst bak i boxen i en salig röra!

Skulle det funka med att ha torv på ett sådant sto? vill dock ej bädd då hon kissar så himlans mycket.

Sådär. Nu har det gått en tid och jag har ströat med torv sen i början av dec.
Min häst hade ju utslag på magen och ena sidan, den sidan hon ligger mest på. LIka dant förra året (fast mycket värre).
GÅr smidigt att mocka undan skitarna, men var lite kluddigt i början.
Jag är glad för min fröken har inte fått några nya utslag. Bara dom gamla som är segläkta.
Sköööönt!
Kan snart rida med sadel igen.

Spånbrist var det ja, men min andra häst har spån och jag får hoppas att sågverket har spån när jag ska hämta nästa gång nu snart.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag funderar på att byta från vanlig halmbädd där hela boxen mockas igenom varje dag till permanentbädd. Står i kallstall, så jag vill...
Svar
3
· Visningar
770
Senast: tanten
·
Anläggning Behöver hjälp att förstå hur detta ”omöjliga” kan ske! Min häst står i en utebox. Det är totalt två uteboxar som hör till stallet, så...
2
Svar
32
· Visningar
2 445
Senast: Emma-pemma
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 754
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 478
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar