Att stötta grävande journalistik (utbruten från Efter omstridd video – böter för danska Carina Cassøe Krüth)

Jag tror bara att det kostar mig mer än vad det ger hästvälfärden. Hade jag varit rik hade jag kunnat sponsra sånt här mer men jag är tyvärr inte rik. De pengar jag skänker bort ger jag till andra ändamål än att ge det till Aftonbladet.
Aj fasen. Tufft att ha det så pass illa att man inte har råd med 29 kronor :( Jag står själv mellan utbildning och jobb, har inte fått pengar sedan i april, det är tufft. Jag har tur att jag har en sambo som jobbar iaf.
 
Aj fasen. Tufft att ha det så pass illa att man inte har råd med 29 kronor :( Jag står själv mellan utbildning och jobb, har inte fått pengar sedan i april, det är tufft. Jag har tur att jag har en sambo som jobbar iaf.

Jag har råd med 29 kr. Men jag väljer att spendera dem på annat då jag inte tror att mina 29 kr är välinvesterade i hästvälfärden om jag betalar för en artikel på Aftonbladet. Det enda den investeringen kan leda till är antingen att jag håller med eller att jag tycker att den som skrev den inte förstått något. Det är helt enkelt inte värt 29 kr.
 
Om tidningarna tjänar stora pengar som du skriver är det väl inte de ekonomiska resurserna som hindrar dem från att göra granskande journalistik?
Jag har inte skrivit det, jag gör en jämförelse med att det är orimligt att man ska förvänta sig att få grejer från vinstdrivande företag
 
Jag har råd med 29 kr. Men jag väljer att spendera dem på annat då jag inte tror att mina 29 kr är välinvesterade i hästvälfärden om jag betalar för en artikel på Aftonbladet. Det enda den investeringen kan leda till är antingen att jag håller med eller att jag tycker att den som skrev den inte förstått något. Det är helt enkelt inte värt 29 kr.
Jag lägger mina 29 kr på att stötta svensk journalistik och tycker faktiskt att jag får tillbaka en hel del som +kund, utöver att kunna läsa vad AB skriver om ridsportens vara eller inte vara i OS och skandalerna runt flera av dressyrstjärnorna.
 
Det är riktigt trist att folk inte vill betala för att läsa om viktiga saker så tidningarna har ekonomi att göra de jobben.
Jag har aldrig betalat för AB, men du menar att det är helt reklamfritt på dom betalsidorna? För jag kan lova att dom tar mycket pengar för annonser. Riskerar man inte att få någon reklam dock alls på betalartiklarna så okej, då är det en annan sak. Då är det okej att ta betalt för artikeln.
 
Jag har inte skrivit det, jag gör en jämförelse med att det är orimligt att man ska förvänta sig att få grejer från vinstdrivande företag
Nä, så är det och precis som det här forumet fungerar, ägaren tar in ganska mycket pengar i reklamintäkter på att vi som skriver genererar trafik till hemsidan.
 
Var det samma förr att folk förväntade sig att få tidningen gratis bara för det även fanns reklam i den fysiska tidningen som inbringade inkomst till tidningen.

Vill man läsa gratis finns både SVT och SR eller gå till biblioteket och läsa fysiskt tidning.

Själv är jag jätteglad för att det är så mycket billigare nu att läsa på mobil/plata/laptop/dator än förr när det bara var fysiskt tidning.
 
Var det samma förr att folk förväntade sig att få tidningen gratis bara för det även fanns reklam i den fysiska tidningen som inbringade inkomst till tidningen.

Vill man läsa gratis finns både SVT och SR eller gå till biblioteket och läsa fysiskt tidning.

Själv är jag jätteglad för att det är så mycket billigare nu att läsa på mobil/plata/laptop/dator än förr när det bara var fysiskt tidning.

Jag har aldrig prenumererat på en dagstidning. Bara på magasin t.ex. Allt om Mat men det var längesen. Mina nyheter får jag via SVT Nyheter och TV4 Nyheter på nätet.
 
Jag har aldrig prenumererat på en dagstidning. Bara på magasin t.ex. Allt om Mat men det var längesen. Mina nyheter får jag via SVT Nyheter och TV4 Nyheter på nätet.
Har GP och andra tidningar som ingår i GPs prenumeration. Under min uppväxt GP fysiskt tidning. Har i perioder även ATL.
 
Kort och gott så är det läsarna som bestämmer om en tidning ska finnas kvar och kunna fortsätta med sina reportage.

Finns det ingen som läser finns det ingen som prenumererar och då får tidningen inga pengar att betala löner med.

Utan läsare är det oerhört mycket svårare att sälja annonser (det har redan idag blivit mycket svårare än tidigare pga tidningsläsandet minskar) och så förlorar tidningen ytterligare en inkomst => mindre redaktion som ska göra allt.

Granskande reportage tar TID att göra, dvs är dyrt för redaktionerna att satsa på. Ska de då ge bort en produkt som kan ha tagit flera månader att producera, för att ämnet är angeläget?
 
Jag skulle verkligen gilla att kunna köpa artiklar, dvs bara den artikeln jag vill stötta/läsa. Det KÄNNS som om det då är tydligt vad jag stödjer/vill läsa.
Nu tror jag dock Aftonbladet säkert kan se att det jag först läste när jag löste Plus var Ridsport, och att jag läser all sådan journalistik och de grävande reportagen som Sportbladet gör.

Måste också säga att Aftonbladet är väldigt prisvärt. Jag prenumererar på vår lokaltidning online med, den är förhållandevis dyr men jag tycker det är viktigt att våra lokala journalister finns kvar så jag suckar och betalar.

Tidningen Ridsport testade jag för något år sedan, men var missnöjd med hemsidan och hade mycket tekniska problem med prenumerationen. Dessutom har det varit väldigt spretig journalistik och jag vet inte om jag riktigt vill stötta dem. Och då väljer jag att inte göra det, och lägga den slanten på annat jag gillar mer.
 
Ytterligare en sak att ha med i ekvationen är att staten, alltså vi alla, betalar ut en hel del i stöd till tidningarna, kollade på tidningen här Skånska Dagbladet och de fick närmare tjugo miljoner och lilla lokaltidningen med bara några å reportrar tror jag fick 6 miljoner.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Danska ridsportförbundets disciplinnämnd har nu tagit beslut om vilka konsekvenser den omstridda videon som ska visa Carina Cassoe Kruth...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
6 255

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp