Sv: att stega

Nu var det iofs D-ponnyn som påstods ha 4 m språng men det låter otroligt mycket...
>vicky417: Jag skulle nog ta och dubbelkolla det. Finns inte ens många stora hästar som har så långa galoppsprång i normalt banhoppningstempo.

Min D-ponny har 3.5m galoppsprång.. I banhoppningstempo.. Visseligen så känns hon mer som en storhäst men det har hon iaf..Hon är bara 146.5..;)

Jag brukar mest gå på känsla och kolla efter hand för om man kommer konstigt på hindret före eller att den hoppar lite mycket åt något håll så kan det ju bli fel och om man då är inställd på 5 galoppsprång så kan det ju bli väldigt fel och kanske tillochmed sluta i en vägran men det är ju upp till varochen att bestämma..:)

Om man vet om sin häst/ponnys språng så är det ju väldigt lätt att reglera.

Är det tex 5 språng mellan hindrena så bygger ju banbyggaren på speciella avstånd och vat man då hur stora språng häst/ponnyn tar så reglerar man det ju efter det.

Jag rider alltid det avståndet som är oavsett häst och steglängd. Den store vet jag får trångt därför så kortar jag honom, den lilla får långt därför driver jag på honom men båda går på de rätta avständen dvs 3 där det är 3 5 där det är 5. Är det omhoppning så kan man ju självklart ta bort språng. Enklare än så är det inte

Lite ointressant kanske men det här med avstånd och att mäta och stega blev otroligt mycket klarare när jag varit på Irland och ridit där de mäter och stegar i yards. (hinderhöjd är dock i cm och mankhöjd i hands, lite schizo där... :p )

För det första blev det lättare att räkna ut hur långt ett avstånd ska vara vid utläggning av galoppbommar och annat och sen blev det lättare att stega då ett _något_ långt steg är närmre en yard i säkerhet än ett JÄTTEKLIV är 1m.

Ett galoppsprång är alltså 4 yards. Avstånd, normala, är alltså alltid i jämna heltal. Kombination med ett galoppsprång blir 8 yards, två språng 12. Åtminstone på de höjderna jag hoppar.

Jätteskönt att ha fått detta inpräntat när man tränar hemma och bygger själv.

Liknande trådar

Utrustning Jag skulle så gärna vilja ha ett eget hästsläp. Problemet har varit att jag bara har B-kort och ingen bil som kan dra. Nu står jag dock...
2
Svar
20
· Visningar
981
Senast: tara
·
Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
5 861
Senast: agnes27
·
Träning Efter en snygg volta i Maj där kusen bröt 8 tornutskott i manken har vi nu fått ok på att börja sätta igång. Det har läkt otroligt bra...
Svar
1
· Visningar
597
Senast: Cattis_E
·
Dressyr Ja alltså, det här är tyvärr ”som vanligt”. Han började med det här på förra stället och 80 % av alla pass kastar han sig minst två...
Svar
19
· Visningar
1 004
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda-24
  • Skadade hästar och konvalescenter