J

jagvillvaraifred

jag skulle vilja veta hur man räknar när man stegar, så som mellan kombinationer eller två hinder på en rak sträcka (typ långsida)

Kollar man först hur långt sin hästs galoppstprång är?

Hur gör man sedan? Vire kul att kunna det:)

Sv: att stega

Ingen aning om hur man kollar hur långa galoppsprång ens häst har, men man brukar ju räkna med att en stor häst tar 3,5 m i ett galoppsprång. Jag räknar ungefär 3 m på min lilla stora häst.
Sedan stegar du bara upp hur många meter det är och ser hur många galoppsprång du bör rida på, beroende på hindertyper, vägar etc etc.

Man stegar linjer eller kombinationer med 1 - 7 galoppsprång.
Ett språng på stor häst räknar man är 3 - 3,5 meter.
Antalet galoppsprång mellan två hinder kan variera med vilka hindertyper som används i linjen, hindrens höjd,rakt eller böjt spår, underlaget, inne eller utomhus. Hästar blir generellt mer "långsprugna" utomhus och på fastare underlag.

Nedan kommer en lista över hur många galoppsprång det är på X antal meter.

1 språng = ca 7 - 7,5 m (oxer + oxer = 7 m, räcke + räcke = 7,5 m)
2 språng = ca 10,5 m
3 språng = ca 14 m
4 språng = ca 17,5 m
5 språng = ca 21 m
6 språng = ca 24,5 m
7 språng = ca 28 m

Allt över 28 meter räknas som ny anridning.
man brukar säga i 1 - 3 galoppsprång är alltid så, medans man över 3språng kan laborera mer med antal språng.
Ju högre klasser dessto mer "onormala" avstånd, det är en del av de tekniska svårigheterna.
I låga klasser ska avtånden vara "snälla" och stämma på jämt antal språng.

Man måste lära sig att gå steg som är en meter, sedan är det bara att stega på.

Lycka till :banana: !!

toppen! här var det någon som var bra på att förklara, tack så mkt 8-)

nu ska jag försöka se exakt hur långt min ponnys galoppsprång är och sedan får jag väl prova mej fram :)

Det som är ovan är ju riktlinjer för en stor hästs galoppsprång, det finns riktlinjer för en ponnys längd på galoppsprången också, så inte behöver du själv ta reda på det, genom att mäta själv eller så..

Nu har aldrig haft ponny så jag vet inte själv vad man brukar räkna på, men det finns säkert någon annan som vet :)

oh nej, det är sant.. och nu förstår jag vad du menar också..

någon som har räkningarna me ponny?

hmm, du har en ponny. Vilken kategori?
Är lite kass på ponny när det gäller galoppsprång.
Ska ta reda på det, återkommer...

hittar inte min bok just nu men jag har för mej att du kan dra av ca 50 cm på alla avstånd för varje kategori.
Tex

1 språng = 6,5 - 7 m kat D, 6 - 6,5 m kat C, 5,5 - 6 m kat B

OSV, OSV
Hoppas du fattar hur jag menar.:bump:

jag vet sedan ett test med min tränare att c-ponnyn har 3,2m galoppsprång och D-ponnyn ca 4,0m. Så om det är 8m i kombination för dc-ponnyn så är det ju ca 2 galoppsprång. (beror på hindertyp och liknande)

hittar inte min bok just nu men jag har för mej att du kan dra av ca 50 cm på alla avstånd för varje kategori.
Tex

1 språng = 6,5 - 7 m kat D, 6 - 6,5 m kat C, 5,5 - 6 m kat B

OSV, OSV
Hoppas du fattar hur jag menar.:bump:

jag har alldeles alldeles för mig att det bara är 10 cm/glpsprång och kategori!
är inte så jätteinne på ponnyträning, men däremot tävling, och där länger man kombinationer 10 cm när man höjer för nästa kategori. :idea:

det är en d-ponny, stor d-ponny ;)

men hur lång äre från storhäst till ponny, för mik skrev det väldigt bra så tröga jag förstod :p

någon som kan skriva liknande som hon gör? :D

10 cm låter för lite. Det är ju nästan ingenting, tror faktiskt att det är ca 50 cm.

men om du har en ponny med 4 meters språn, vilket låter väldigt mkt, så kan den ju omöjligt få in 2 språng på 8 meter mellan hindren. Du måste ju även ha plats att landa och hoppa av till nästa hinder.

En C-ponny som har 4 meters språng, det låter som om du ridit i 450 m tempo på en äng eller något. :crazy: inte i banhoppningstempo.

Kom bara ihåg att inte stega för stegandets skull. Allt för många stegar och teoretiserar men kan inte rida därefter och en del av dessa vet inte ens vad 50cm hit och dit på en distans på 4 språng gör i verkligheten för dom.

När jag tävlade stegade jag nästan aldrig för det fanns inte en chans i ******* att jag skulle komma perfekt in på linjen ändå och då var det bättre att gå på känsla och blick för min del. Andra är säkerligen av en annan åsikt och jag förstår absolut meningen med att veta det exakta avståndet mellan hinder. Bara det att det inte fungerade för mig att tänka på sånt, iaf inte på avstånd längre än 4 språng.

5 språng och mer hinner man ändå göra halt mellan hindrena och fatta ny galopp om man nu skulle vilja det. ;) (Kanske inte helt optimalt att göra så i verkligheten, men jag hoppas poängen går fram.)

Annars tittade jag ofta på hur andra ekipage gick på linjerna. De jag visste hade ungefär samma längd på sprången som min häst var extra intressanta.

Att bara stega för att ta reda på antalet galoppsprång är ganskaointressant, det ser man med blotta ögat. :)

Man kan också göra så att man börjar lika långt efter hindret som det är högt (där hästen landar) och sedan stegar man 3,5 m vilket är ett galoppsprång för storhästar coh sen är det bara att hålla räkningen.

nu ska jag försöka se exakt hur långt min ponnys galoppsprång är och sedan får jag väl prova mej fram :)

Det finns många bra övningar om du vill prova att rida med olika antal galoppsprång. En av mina favoritövningar är att ha ett hjälphinder och sen så varierar jag mellan 4 och 6 språng fram tills nästa hinder, som står rakt framför hjälphindret. Sedan sätter jag upp 2 stycken hinder på sidan om det hindret. När man har hittat en bra galopp och det antal språng man vill rida på så tar man sidohindrena utan hjälphindret och försöker behålla samma känsla som med hjälphindret :)

*kl*

Här är avstånden för ponny:

1 språng

B = 5,4-5,9
C = 5,8-6,8
D = 6,4-7,4

2 språng

B = 7,7-8,6
C = 8,8-9,6
D = 9,6-10,4

3 språng

B = 11,0-12
C = 12,0-13,0
D = 13,0-14,0

4 språng

B = 13,75-14,75
C = 15,0-16,0
D = 16,25-17,25

5 språng

B = 16,5-17,5
C = 18,0-19,0
D = 19,5-20,5

6 språng

B = 19,25-20,25
C = 21,0-22,0
D = 22,75-23,75

7 språng

B = 22,0-23,0
C = 24,0-25,0
D = 26,0-27,0

aah, precis så ville jag ha det :) tackar och bugar för det:bow:

*internet har kommit tebax;) *

5 språng och mer hinner man ändå göra halt mellan hindrena och fatta ny galopp om man nu skulle vilja det. ;)
Att bara stega för att ta reda på antalet galoppsprång är ganska ointressant, det ser man med blotta ögat. :)
Du har visserligen en poäng i att det inte är någon ide att stega om man ändå inte kan reglera galoppen. Men om man kan det så finns det ingen anledning att göra "ny anridning" på relaterade avstånd när man får så mkt gratis om man vet den exakta distansen. Kommer man tex stort in över första hindret kan man redan i landningen påverka galoppen för att gå på jämna galoppsprång hela det relaterade avståndet, istället för att riskera att alldeles för sent upptäcka att man måste börja backa av för att inte komma för nära hinder nr två.

men om du har en ponny med 4 meters språn, vilket låter väldigt mkt, så kan den ju omöjligt få in 2 språng på 8 meter mellan hindren. Du måste ju även ha plats att landa och hoppa av till nästa hinder.

En C-ponny som har 4 meters språng, det låter som om du ridit i 450 m tempo på en äng eller något. :crazy: inte i banhoppningstempo.
Nu var det iofs D-ponnyn som påstods ha 4 m språng men det låter otroligt mycket...
>vicky417: Jag skulle nog ta och dubbelkolla det. Finns inte ens många stora hästar som har så långa galoppsprång i normalt banhoppningstempo.

Liknande trådar

Utrustning Jag skulle så gärna vilja ha ett eget hästsläp. Problemet har varit att jag bara har B-kort och ingen bil som kan dra. Nu står jag dock...
2
Svar
20
· Visningar
981
Senast: tara
·
Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
5 861
Senast: agnes27
·
Träning Efter en snygg volta i Maj där kusen bröt 8 tornutskott i manken har vi nu fått ok på att börja sätta igång. Det har läkt otroligt bra...
Svar
1
· Visningar
597
Senast: Cattis_E
·
Dressyr Ja alltså, det här är tyvärr ”som vanligt”. Han började med det här på förra stället och 80 % av alla pass kastar han sig minst två...
Svar
19
· Visningar
1 004
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda-24
  • Skadade hästar och konvalescenter