Att stanna med hängande tyglar.

D

dartmy

Jag har börjat att träna en av våra hästar, ett 17-årigt varmblod, på det sättet som Klaus Ferdinand Hempfling beskriver i sin bok ”Dansa med hästar”. Det är glädjande att hon tycker att det är så roligt att hon inte gärna vill lämna picaderon när vi har tränat färdigt för dagen.

Jag har nu börjat att rida henne på hängande tygel. I sin bok skriver Klaus att man ska stanna hästen ”genom att skjuta bäckenet framåt med en liten knyck, föra överkroppen framåt och hålla mjukt om hästen med skänklarna ett ögonblick”.

Jag undrar om någon av er stannar era hästar på det här sättet?

AnnKristin
 
Sv: Att stanna med hängande tyglar.

Nja, inte exakt som du beskriver men vi som rider western stoppar med sätet och på slack tygel.
 
Sv: Att stanna med hängande tyglar.

Ja, det gör jag. Eller alltså, vippar fram bäckenet lite, lutar lite frammåt och som "slutar rida med i rörelserna" och andas ut. Och just det; håller om med skänkeln lite. Vi "tränar" fortfarande men det går förvånansvärt bra. :)
 
Sv: Att stanna med hängande tyglar.

ååååh! äntligen någon som använder sig av boken! ah har nämt den i typ varenda tråd här tror jag :D
 
Sv: Att stanna med hängande tyglar.

Visst är den boken inspirerande :banana:
Rider min häst mycket på hängande tygel...men stannandet har vi inte fått total kläm på än, eftersom hon är en rätt ivrig och otålig dam.
Från skritt funkar det oftast bra att göra halt enbart med vikt och säte...från trav behövs än så länge även en lätt förhållning med tygeln. När vi löslongerar så stannar hon däremot direkt på "bromssignal".
 
Sv: Att stanna med hängande tyglar.

Som med all annan träning behöver man i början att förtydliga(använda tygeln) vad man vill.
 
Sv: Att stanna med hängande tyglar.

Jag stannar min Thora genom att helt enkelt fråga henne "vill du att jag ska gå av nu?" samtidigt som jag släpper stigbyglarna. Det funkar till 100% :banana: Jag brukar göra så när vi nästan är hemma från uteritten. Brukar alltid gå själv sista biten hem. Ska jag göra halt annars säger jag WHOO. Det funkar till 99%. Övar ofta på detta i alla gångarter. Kan nog inte säga att jag sitter på något speciellt sätt. Inte som jag tänkt på i alla fall. Möjligt att jag sitter till lite och blir extra tung.
Jag har boken hemma och läser den ofta. Övningarna med lös häst gillar jag. Thora gillar också att jobba lös i paddocken. Hon blir mycket mer uppmärksam på mig.
 
Sv: Att stanna med hängande tyglar.

Vad glad jag blir att det finns fler som rider på detta sätt eller liknande. Att westernryttare lutar sig framåt och inte användr tyglarna vid halter har jag läst om. Hempfling skriver att hästen lättare kan sätta under sig bakdelen om man inte lägger vikten bakåt utan framåt.

Mitt varmblod har faktiskt fått bättre balans och bättre rörelser sedan jag började träna henne lös i min anspråkslösa picadero. Jag har ännu bara ridit henne i picaderon två korta pass på tio minuter och hon stannar på mina hjälper eftersom min man springer bredvid och stannar henne när jag ger hjälperna.

Han springer (som Hempfling beskriver) på en mindre volt och när jag säger "saaak..ta" så stannarr han och höjer ena handen, då stannar även hästen och förväntar sig att få en bit morot som belöning. Jag vet inte hur många träningstillfällen vi behöver kan ta innan hon stannar på enbart mina signaler. Ärligt talat så känns hjälperna väldigt ovana för mig och jag behöver träna för att de ska kännas naturliga.

AnnKristin
 
Sv: Att stanna med hängande tyglar.

Hur lär man hästen att stanna på westernvis och väga över bakåt? Jag har fått prova på en vältränad westernhäst och det fungerade bra (men kändes konstigt), men islandshästarna jag provat på har istället sänkt ryggen, slängt upp huvudet och sprungit iväg.

”genom att skjuta bäckenet framåt med en liten knyck, föra överkroppen framåt och hålla mjukt om hästen med skänklarna ett ögonblick” Jag gör så men måste ibland ta till tyglarna.
 
Sv: Att stanna med hängande tyglar.

Har provat på min islänning (igår), och hon stannade snällt då jag förde fram bäckenet en smula, men jag klämde också litet med knäna, och hon stannade fint för detta, utan tygelhjälp. Skön känsla.
Vid löslongering räcker det ju med att jag tar ett steg fram, sänker min drivande hand och ev höjer en bromsande hand.
 
Sv: Att stanna med hängande tyglar.

Åh jag vill också! Men jag vågar inte! Tror inte jag klarar det själv helt enkelt... Är helt såld på den boken...!
 
Sv: Att stanna med hängande tyglar.

*en till hempfling-fantast* :D

Jag vet inte exakt hur jag gör om jag inte tänker efter. Hans förklaring kanske kan vara svår att förstå..

Det bästa är att springa (utan häst) och sen stanna tvärt. Observera hur du gör med ditt överliv och med bäckenet. Jag skulle säga att jag för överlivet en aning framåt och vinklar mitt bäcken så att jag får in mina ben under mig. Samma sak gäller på hästryggen.
 

Liknande trådar

Western Förra sommaren började jag rida privatlektioner i westernridning efter flera års uppehåll från ridningen och har tidigare ridit...
Svar
4
· Visningar
4 238
Senast: Cam
·
Hästvård Förlåt för novell. Jag brukar inte rådfråga om sånt här över nätet men jag har stora problem med min ponny och vet inte längre villa...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
13 668
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 413
Senast: mackan
·
Ridning Hur hanterar ni sådant? Jag har ändå varit ryttare i snart femton år, och har ridit många olika typer av hästar. Stött på en ganska...
Svar
4
· Visningar
1 445
Senast: MattiZ
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp