Att ställa av äldre häst

Sandra78

Trådstartare
Jag har ett halvblod född -89, blir alltså 22 nästa år. Eventuellt kommer jag tvingas ställa av henne under 2-3 månader, december till februari/mars nån gång. Dessförinnan blir det troligtvis en period på en månad med skrittpromenader och tömkörning mestadels.

Att det inte är bra att ställa av en äldre häst vet jag ju, men hur illa är det? Jag har ingen panik med att få igång henne efter vilan, dröjer det till september innan hon kan börja galoppera så är det helt okej.

Hon går ute ca 10 timmar per dag med kompis, det är dock inga bushästar, de tar väl nån galopp varje dag men annars strosar de mest.

Troligtvis kan hon även få ta skritturer i skogen och kanske lite skritt och trav på ridbana 4-6 gånger per månad med en liten tjej så att hon får göra nåt i alla fall. Samt att hon kan få gå på promenad vid hand någon gång i veckan.

Finns det ens chans att hon ska kunna komma igång igen efter vilan, alltså att man ska kunna rida ut i skogen i alla tre gångarter samt träna lite dressyr? Inom - låt säga - ett år? Några tips för hur man gör vilan så lite skadlig som möjligt? Har tyvärr inte möjlighet att släppa henne på lösdrift el dyl.

Sv: Att ställa av äldre häst

Jag har bara dåliga erfarenheter av att ställa av äldre hästar, även kortare tider på någon månad. Det är sällan som de har kommit tillbaka i den formen som de hade innan avställningen. De gånger som det har fungerat så har hästen gått på lösdrift men det hade du ju inga möjligheter till så det faller ju bort.

Det bästa hade ju varit om hon kunnat gå lite lätt 3 dagar i veckan i alla fall. Det verkar som om lederna (kanske ledvätskan) behöver smörjas och underhållas ordentligt på äldre hästar (helt egna spekulationer och erfarenheter och har inga som helst vetenskapliga grunder).

Mvh

Tora

Jo, det var/är min förhoppning att hon skulle få gå kanske tre dagar i veckan iaf, men det verkar inte gå att lösa.
Hon rids inte särskilt hårt idag, går ca 4 dagar i veckan omväxlande skogspromenader och lite dressyr, mest "gymnastik", inga högre krav precis. Så jag räknar ju henne redan som pensionär, och förhoppningen vore ju att få tillbaka henne på den nivån.

*klurar* Skulle regelbunden massage hjälpa..? Hon är idag väldigt mjuk och fin i muskulaturen, har helt rena ben även på morgonen och är bra mycket vigare än sin 14-åriga hagkompis.

Risken är att det är just motionen som gör att hon är så fräsh (hur sjutton stavas det :o). Man kan ju alltid chansa och kanske ha i bakhuvudet att hästen kommer att "förfalla" och inte gå att få så bra som innan.

Det som har varit är att hästarna oftast blir lite mer knackiga och har helt enkelt åldrats. Ju äldre hästen är ju mer farligare är det.

Mvh

Tora

jag har oxå en 89.a

jag skulle inte våga ställa av en sån gammal häst. risken att tappa alla muskler är för stor....medryttare?

jag har en -88a, och han rids ett par gånger i veckan och då brukar det bli turer på mellan 1 timma till 2 timmar, det beror på vilken runda man tar....
han är 9 gånger av 10 väldigt pigg och ibland tom het... :)

då varvas det med asfalt, skog/natur och grusvägar på alla rundor, i de mest älskade backarna så sätter han i turbon och får galopera på långa tyglar och då sticker han !

under vinterhalvåret hinner man inte alltid på veckodagarna med de vanliga rundorna utan då kan det bli den korta varianten och de lite längre på helgerna, passen är ju givetvis väldigt varierande beroende på hur mycket han har gått det sista, men galoppen kommer alltid på slut tampen -vilket han älskar.

ibland blir det bara skritt rundor men mini kompisen brevid- för skoj skull...

det är nog inte riktigt bra att ställa av helt, de blir ju snart väldigt stela, och man underlättar vid hovslagar besöken.....samt att det kan vara skönt för dem att byta miljö och komma ut lite slippa hage och box för en stund- gott för sinnet kanske?

Du kan inte tänka dig att lämna iväg henne istället? Du känner ingen som har ett trevligt lösdrift, eller kan ha henne uppstallad hos sig och ha som handhäst eller dylikt? Någon som har en dotter som vill börja få lektioner eller liknande? Förstår att du inte vill lämna ut till någon du inte känner, men om du känner någon kanske det kan funka?

Jag har en häst -88 alltså fyller hon 23år. Hon Har fått vila några månader (har ridigt henne kanske 2-3 ggr i veckan då jag fått igång hennes föl men haft ont om tid, men nu ska det bli ändring (Hon är rätt pigg i vanliga fall och förra året tävlade lokal hoppning med laget ca 1 meter eller något) Så har haft svårt att ställa av henne men var tvungen det är ju så att en gammal häst som hållt igång mkt har svårare att "acceptera" att bli avställd samt blir dom lättare halta. Men håller man igång dom lite så kan det gå, samt att man får börja träna upp dom långsamt igen .. mkt skritt arbete gärna på tygeln så dom inte tappar alla muskler eller blir över ansträngda:)
Med det ska nog gå bra!
Men man får vara försiktig bara ;)

jag ställer av min 25 åring helt ungefär dec-feb/mars å sätter se igång henne igen å d ehar aldrig vatt några problem.. måste ställa av henne då vårt stall ligger i en svacka å vi har is bana på gårsplanen så vi kommer ej någonstans med hästarna då utan bara precis ut i hagen utanför stallet.. å hon har ej mått dålit av de än så länge.. därimot e jag noga med å trappa ner ridningen innan jag ställer av henne.. så hon ej går från 100 till 0 utan som sagt trappar ner de.. samma att man rider igång henne sakta sen.. brukar skritta 1 månad sen börja rida som vanligt fast kortare pass sen ökar jag på de efter hand

*svarar alla*

Söker medryttare för fulla muggar, dock är jag inte säker på att jag ska lyckas hitta någon. Saken är den att jag ska ha barn i början/mitten av december, har en medryttare men fick nu i veckan veta att hon flyttar i slutet av november troligtvis.

Låna ut vill jag inte, har inte råd att betala dubbla stallhyror och vill inte förlora min nuvarande stallplats.

Däremot har stallägaren erbjudit sig att prova köra med henne som handhäst, jag är inte helt säker på att det funkar men vi ska absolut försöka. I så fall kan hon få hänga med honom 2-3 gånger i veckan och springa bakom travhäst. Så kan jag jobba henne vid hand nån gång i veckan och så får hon skritta ut med lilltjejen.

MIn 92:a blev offrivlilligt avställd iom skada i 3 månader och gick från full tävlingskondis till att bli "gammal", tappade alla muskler, blev svankig och sur, gick då i hage med kompis hela tiden och på promenad varje dag och tappade otroligt fort:( Så nej, jag skulle aldrig frivilligt ställa av en gammal häst.

Jag har en 27-årig ponny. Honom ställer jag inte av helt och har inte gjort på flera år. Han har blivit halt då jag gjorde det försöket sist för ca 5-6 år sedan. I somras gick han väldigt, väldigt lite. Han gick dock på bete i en stoor och kuperad hage. Och det var ju varmt. Vintertid hade det inte gått.
Men han tappade väldigt mycket under den korta perioden han reds så lite. Nu är han fortf omusklad och svag. Det tar tid att få tillbaks dem. Min får väldigt mycket mat. Och dessutom tillskott av selen och e-vitamin.

Skulle jag skaffa barn eller bli långvarigt sjuk hade jag betalat någon annan att rida honom. Unghästen hade jag kunnat slänga ut på lösdrift eller något om det vore så att han haft päls för det. Men gamlingen ska gå för att må bra.
Han stelnar till, börjar hänga i framdelen och blir så småning om halt.

Usch, det känns inte alls bra det här... Jag vet ärligt inte om jag har möjlighet att betala någon för att rida henne, vet inte hur mycket som är rimlig betalning i så fall. I och med att jag dessutom får köpa till full skötsel. Vet dessutom inte vart man vänder sig för att hitta nån sån, de flesta jag känner till som rider yrkesmässigt tar bara hästar som ska utbildas.
Trodde ju att jag hade löst det i och med medryttaren... Känner mig som världens sämsta hästägare som prioriterar barn framför hästens välmående. Vill inte behöva ta bort henne för att jag är så jä-la ego...

Usch, det känns inte alls bra det här... Jag vet ärligt inte om jag har möjlighet att betala någon för att rida henne, vet inte hur mycket som är rimlig betalning i så fall. I och med att jag dessutom får köpa till full skötsel. Vet dessutom inte vart man vänder sig för att hitta nån sån, de flesta jag känner till som rider yrkesmässigt tar bara hästar som ska utbildas.
Trodde ju att jag hade löst det i och med medryttaren... Känner mig som världens sämsta hästägare som prioriterar barn framför hästens välmående. Vill inte behöva ta bort henne för att jag är så jä-la ego...

Kanske det mest rimliga alt just nu tyvärr?
Kan du få din karl att få ut henne på turer?(leda fyrhjuling? om han inte vågar rida?((( eller så e det fan dags:angel:))))
Men poängen är, ställ inte av en så pass gammal häst...

Han kan rida hjälpligt men inte så att han inverkar speciellt mycket, han är väl på samma nivå som lill-tjejen, men hon har lämpligare vikt för att 'åka', och hon är nog mer road av det också.
Förhoppningsvis går det även att ha med hästen som handhäst vid körning ett par gånger i veckan, så får hon trava och galoppera på lite. Men det återstår ju att prova först, stallägaren tror fullt och fast på idén i alla fall, och ska nån få det att funka så är det nog han...

Jag har haft hand om en 23-årig hannoveranare (tills nyligen). Ett tag blev han avställd pga av kejsarsnitt och ägaren löste det genom att slänga ut honom i en jättehage med ett gäng pigga unghästar. Det var inga problem med att sätta igång honom igen och han går finfint fortfarande, ett år senare. Han har inte samma ork som när han var tävlingshäst i sin ungdom (tio år sedan) men det har han å andra sidan inte haft på många år. Han är pigg, glad och i fin form, och föll inte ur nämnvärt under ägarens barnafödande. Jag tror att det går bra att ställa av en äldre häst en kortare tid om hästen har piggt sällskap och får röra på sig mycket dagligen.

Inte för att vara svår eller så, men en pålle i svenska vintern rör inte så mycket på sig, även om den bor ihop med unghästar..
Möjligtvis en annan femma om det hade varit vår som var bakom hörnet....

Äsch, som det ser ut i ditt liv har du ju inte mycket val. Vi har en 90:a som är avställd sedan lite mer än ett år tillbaka, och honom går det ingen nöd på. Rätt foderstat och mycket utevistelse - han ser ut som när han var igång minus ett par ridrelaterade muskler.

Den första tiden var han rastlös, men acklimatiserade sig till nya tillvaron relativt snabbt. Självklart är det olika från individ till individ, men jag har också sett andra äldre hästar som ställs av (barnafödande, sjukdom etc) och visst, de tappar en del muskler men annars är det mest ägaren som lider av att det blir längre igångsättningstid än med en yngre förmåga.

Och så finns det ju självklart den andelen hästar som över en natt blir gamla, sura och griniga. Men jag upplever den andelen som väldigt liten, särskilt om man har fungerande flockar och vettig utevistelse. Att stå ensam och glo i en liten fyrkantshage 6 timmar/dygn och sedan stå och glo i boxen blir ju ingen häst glad av, oavsett ålder...

*hugger sista*
Fördelen med min tant är att hon är otroligt lättfödd, särskilt med tanke på att hon är hälften xx. Sen hon flyttade till nuvarande stall som har otroligt bra hö så har hon hållit sig i något överhull och välmusklad på 8 kg hö plus lite halm, inget kraftfoder mer än lite betfor att gömma mineraler i.
Jag håller förstås tummarna att vi ska få tag i en medryttare, men den här årstiden är jag inte hoppfull faktiskt.

Min pigga och relativt fräscha -85:a skulle jag aldrig våga ställa av längre än två-tre veckor, hon kör också någon galopprunda om dagen i hagen men strosar mest annars.

De gångerna hon har varit sjuk/skadad och vilat 2-3 veckor så märks det jättestor skillnad på henne.. benen svullnar mer, hon blir stelare och lite av en surkärring. Till saken hör ju att hon är en arbetsnarkoman och älskar att få gå på banan och visa upp sig..

När hon däremot går regelbundet (3-4 ggr i veckan, mestadels dressyr men vissa veckor mer skogsrundor) så känns det som att hon "smörjer sig själv" och håller igång alla leder och muskler + håller humöret uppe och är den gosiga hästen.

Så om din häst kan få åtminstone 2 pass per vecka tror jag säkert att det kan lösa sig! Om det är riktigt kallt under vintern kanske det behövs lite mer.. sen om det är att gå till skogen eller att trimma dressyr på banan tror jag inte är det som spelar mest roll, huvudsaken är väl att han rör på sig och motioneras på ett annat sätt än vad han gör ute i hagen, speciellt eftersom du redan har räknat med att det kan ta tid att få tillbaka formen så är det väl bäst att hästisen hålls fräsch hela tiden? :D :)

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 079
  • Artikel Artikel
Dagbok Saker och ting har ju sin gilla gång här i livet, så efter skilsmässan så har jag börjat fundera på döden… ;) Kanske hjälpte det till...
Svar
5
· Visningar
714
Senast: Soapbubble
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
983
Senast: Sirap
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är nu 3½ år sedan jag fick besked om att jag är överkänslig mot komjölk, de 4 vanliga sädesslagen (vete, havre, korn, råg) samt...
Svar
0
· Visningar
281
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka