Att spola av....

L

Lolydodia

hästens ben efter ridturen får man höra är bra för att de behöver kylas ner. Men varför egentligen? Hur påverkar det hästens ben inuti?
 
Sv: Att spola av....

Av kyla, det trodde jag värme/rörelse fick igång?
 
Sv: Att spola av....

Kallt vatten drar ihop de små ytliga blodkärlen villket ska förhindra småblödningar och svullnader.

Värme öppnar upp och ger större genomströmmning villket är bra för äldre skador
 
Sv: Att spola av....

Kallt vatten drar ihop de små ytliga blodkärlen villket ska förhindra småblödningar och svullnader.

Värme öppnar upp och ger större genomströmmning villket är bra för äldre skador

Tack Leoni för att du finns!:banana:
 
Sv: Att spola av....

Shit... ibland hoppas man att folk inte bara gör saker för att de hört att det skulle vara bra....

Kyla varkar sammandragande på kärlen. Värme är kärlvidgande.
 
Sv: Att spola av....

hästens ben efter ridturen får man höra är bra för att de behöver kylas ner. Men varför egentligen? Hur påverkar det hästens ben inuti?

Som sas så drar kyla ihop blodkärlen och stoppar eventuella små bristingar i musklen (senor) om hästen har ansträngts. Att bara spola av gör dock ingen nytta. Spolningen måste fortgå under 15-20 minuter för att det skall göra någon nytta. Detta är den bästa metoden att kyla. I en del travstall har man speciella spolslangar som gör att vattnet samtidigt kan rinna nerför alla fyra ben och hästen får stå så i duschspiltan kopplad till detta. Själv har jag använt till hästen Apotekets kyl/värmegelédynor, som jag haft i frysen. Två på varje ben (ut och insida). Det finns även speciella att köpa till hästben. Eller så sätter jag på kylbalsam som verkar i 20-30 minuter.

Efter kylningen vill man sedan ha i gång blodcirkulationen igen för att få igång läkningsprocessen. Det kan man få genom att hästen rör på sig. Så att gå ut i hagen direkt efter är bra. Skall hästen stå inne så är det bra med stallbandage - gärna med Back on Track.

Jag anser dock inte att någon kylning, följd av värme, behövs för de flesta hästar, fast det gör heller ingen skada. Kyla/värme är snarare något för den elittränade hästen. Vanliga ridhästar, liksom du och jag, klarar oss bra utan. Fast lite stretching och massage då och då gör oss alla gott.

Hälsning Maja
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
519
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej, Jag har stött på ett antal hästar på min ridskola som vid skötsel och borstning börjar ”vifta” med framhovarna och liksom ”dunkar”...
Svar
5
· Visningar
782
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
850
Senast: igbest
·
Småbarn Vår dotter är väldigt slimmad och vi har svårt att hitta byxor som sitter bra på henne. Hon har 92 i längd men då åker de bokstavligen...
2
Svar
23
· Visningar
1 658
Senast: gulakatten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp