Att söka jobb

Har du hittat den specifika tjänsten? Är den i sådana fall utannonserad eller vet du att de kommer att behöva någon snart? Eller är det bara ett särskilt företag som du är intresserad av? Eller menar du även "Hur hittar du det perfekta jobbet för dig och ser till att du sedan får det?"

Jag har tre jobb. Ett vanligt på heltid på kontorstid och två timanställningar där jag jobbar så mycket jag hinner och orkar. Allt är intressebaserat. Jag har tagit kontakt och börjat prata med likasinnade och lärt känna dem. Sedan har jag kommit med konkreta förslag om vad jag kan göra för organisationen i min stad/ personen / just det företaget. Det handlar om att jag jobbar mot hemlöshet och missbruk, som assistent åt en person med smalt hobbyintresse och lär folk att sy kläder och väskor.

Anpassar mitt cv/personliga brev för att bli mer eftertraktad för just den tjänsten. Läst på om företaget och förberett mig före anställningsintervju.

Har alltid varit bland de sista och kommit till intervju men tyvärr förlorat på några jobb pga av att de andra hade mer erfarenhet/mer utbildning.

Jobbet jag har nu kom via referenser. Blev tipsad av en annan. Gjorde tydligen så bra intryck att de skapade en tjänst för mig :D

Har du hittat den specifika tjänsten? Är den i sådana fall utannonserad eller vet du att de kommer att behöva någon snart? Eller är det bara ett särskilt företag som du är intresserad av? Eller menar du även "Hur hittar du det perfekta jobbet för dig och ser till att du sedan får det?"
Jag syftar egentligen på befintliga jobb...men det spelar ju å andra sidan inte roll. För frågan blir densamma; hur gör du?

Nu så!

1. Skriver ut annonsen och läser den 2-3 gånger, använder överstrykningspenna på nyckelord.

2. Ser vilken information som framgår på företagets hemsida.

3. Om jag känner någon på företaget så kontaktar jag dem för att höra vad de vet.

4. Ringer kontaktperson och ställer frågor om tjänsten i sig och/eller processen, beroende på vad som inte framgått. Ser till att frågorna är relevanta, att det framgår att jag har sökt information innan och att jag anknyter till min egen lämplighet. (Ex. "Jag läste ... och eftersom jag ... så låter det intressant. Hur är det med ...?") Frågar särskilt om sista ansökningsdag och tiden fram till dess så att jag vet hur lång tid jag har på mig att producera text.

5. Skriver en extremt anpassad ansökan. Det personliga brevet är helt nytt och helt baserat på överstrukna nyckelord från annonsen samt övrig insamlad information om företaget. Mitt CV justeras både vad gäller vilka tjänster och utbildningar jag tar upp och vilka arbetsuppgifter och kurser som jag beskriver mest ingående, samt på vilket sätt.

Jag söker inte så många jobb men har blivit kallad på intervju för en stor andel av dem.

Senast ändrad:
Hur gör DU för att få det där jobbet du verkligen vill ha?
jadu... uppenbarligen helt fel eftersom jag inte lyckas få de jobb dom jag själv tycker att jag är helt rätt person för. :meh:
Jag vet att jag är urkass på att formulera personliga brev och jag tror det är där skon klämmer. Jag har försökt be folk jag litar på läsa det jag skrivit och fått en del bra feedback. Men de blir kanske ändå lite partiska, så man kanske inte kan lita 100% på dem när de säger "jag hade anställt dig på det"...

jadu... uppenbarligen helt fel eftersom jag inte lyckas få de jobb dom jag själv tycker att jag är helt rätt person för. :meh:
Jag vet att jag är urkass på att formulera personliga brev och jag tror det är där skon klämmer. Jag har försökt be folk jag litar på läsa det jag skrivit och fått en del bra feedback. Men de blir kanske ändå lite partiska, så man kanske inte kan lita 100% på dem när de säger "jag hade anställt dig på det"...
Jag kan hjälpa till med genomläsning nästa gång om du vill! Lovar att vara både hård och rättvis. :)

Jag kan hjälpa till med genomläsning nästa gång om du vill! Lovar att vara både hård och rättvis. :)
:up:
Jag tror egentligen att mitt huvudproblem är att jag har påbörjade men icke avslutade utbildningar (en avbruten, en pågående) samt en utbildning jag inte har någon större nytta av i arbetslivet (hovslagare). Och att jag har varit hemma med barn i 10 år. Och med dessa ickemeriter i bagaget konkurrerar jag med den övriga lågkvalificerade arbetskraften. Och jag har större krav än att steka burgare på McDonalds eller torka golv och skrivbord på valfri plats (dessutom en skitkropp som inte skulle hålla för såna jobb, så det är inte enbart en intressefråga)

Jag hoppas klara mina kurser på den pågående utbildningen, så jag kan ta mig igenom den. För med den examen i bagaget blir jag legitimerad i ett bristyrke och då hoppas jag att det är lättare att få de jobb jag söker...

(kan man skriva i ett personligt brev att "jag är inte så bra på personliga brev, men det är ju inte heller det anställningen avser"..? :confused: ;) :p )

:up:
Jag tror egentligen att mitt huvudproblem är att jag har påbörjade men icke avslutade utbildningar (en avbruten, en pågående) samt en utbildning jag inte har någon större nytta av i arbetslivet (hovslagare). Och att jag har varit hemma med barn i 10 år. Och med dessa ickemeriter i bagaget konkurrerar jag med den övriga lågkvalificerade arbetskraften. Och jag har större krav än att steka burgare på McDonalds eller torka golv och skrivbord på valfri plats (dessutom en skitkropp som inte skulle hålla för såna jobb, så det är inte enbart en intressefråga)

Jag hoppas klara mina kurser på den pågående utbildningen, så jag kan ta mig igenom den. För med den examen i bagaget blir jag legitimerad i ett bristyrke och då hoppas jag att det är lättare att få de jobb jag söker...

(kan man skriva i ett personligt brev att "jag är inte så bra på personliga brev, men det är ju inte heller det anställningen avser"..? :confused: ;) :p )
En tumregel är att inte kommentera sina svagheter i det personliga brevet utan presentera varför man är lämplig för jobbet. De svagheter du upplever att du har är det inte ens säkert att de ser.

Tillägg: Vill du inte ha jobb just nu eftersom du studerar? Eller menar du att det inte är värt att söka de jobb du vill ha?

Jag kan också hjälpa till. Jobbar ibland med att rekrytera och ser både bra, väldigt dåliga och märkliga ansökningar.

Viktigast är att förhålla sig till och läsa på om den aktuella tjänsten och arbetsplatsen/företaget.

Inga spår av att ansökan skickats även till tio andra företag.

Om du inte blir kallad, ring och säg att du tror att de missar en riktigt bra kandidat om ni inte får träffas.

Och sök inte jobb där man är uppenbart okvalificerad. Som exempel så är inte en period som lagerarbetare som främsta merit till en tjänst som chipdesigner för avancerad elektronik tillräckligt, oavsett hur mycket man drömmer om att få ett bättre jobb.

Fast de bästa jobben, personlig åsikt, är inte möjligt att driva som eget företag. Eller så är jag bara modest som inte tror jag får låna 15 miljoner euro för produktutveckling och anställa en massa kompetens...

Så kan det absolut vara! Det beror ju på vad man önskar i övrigt. För mig själv där bestämmandet över egen tid och arbetsinsats överväger själva arbetet (bokföring + fakturering) är det ju absolut värt det. Vill jag ta 3 timmar lunch så kan jag det. Vill jag flytta jobbet till eftermiddagen så kan jag det. Vill jag plugga kvällskurser bredvid så kan jag det. Jag tror att valfriheten verkligen är en morot för min del.

1. Utbildar mig!
2. Samlar erfarenheter som är relevanta för drömjobbet.

Sen har jag blivit erbjuden alla jobb jag sökt hittills. :angel:

Jag har ett standard personligt brev som jag anpassar lite efter tjänsten och CV som är uppdaterat (jag jobbar bara med saker som är relevanta för varandra).

Sen gör jag bra jobb så jag får bra referenser.

Drömjobbet har jag bara inte riktigt kommit på vad det är än?! :angel::idea::D

Jag jobbar ju inom ett fält där det är oerhörd hård konkurrens, så man kan väl säga att jag håller på och nichar in mig tillräckligt för att jag ska vara väldigt attraktiv på jobb marknaden (det finns ju risker med det också, men ska man fortsätta som forskare kan det vara väldigt positivt att kunna visa att man kommer med något "nytt" och kan göra saker andra inte kan).

Jag är stark inom programmering och analys OCH fältarbete. Att vara stark inom det första inom mitt område är inte särskilt vanligt, kombinationen är ännu ovanligare och själva fokus för arbetet just nu är ett område som håller på att komma fram starkt. Förhoppningsvis har jag helt enkelt lyckats forma mig själv till en produkt som är väldigt attraktiv för de anställningar som finns :)

Det är därmed det som jag får trycka på när jag söker jobb och se till att vad det står att de söker i annonsen också får tillräckligt med utrymme.

Spinoff på tråden.

Jag vill jobba med ekonomi, helst som redovisningsekonom eller bara som ekonom. Jag har endast en gymnasieutbildning (samhäll inriktning ekonomi) och sedan en YH utbildning till Logistiker (vi läste företagsekonomi). Söker alla jobb som utannonseras inom ekonomi men de kräver oftast högskoleutbildning. Jag har inte möjlighet att läsa som det är i mitt liv just nu. Går det att få ett jobb inom ekonomi trots att jag inte har den specifika utbildningen?

Liknande trådar

Skola & Jobb Hej! Jag håller på att leta arbete efter att ha läst klart på universitetet. Ingenjör som inte är renodlat datainriktad, men med väldigt...
Svar
10
· Visningar
790
Senast: Anna-Bella
·
Skola & Jobb Jobbar nu på ett äldreboende, det är samma människor, samma rutiner, dag ut och dag in, och allt sker mellan 4 väggar. Såklart händer... 2
Svar
22
· Visningar
1 253
Skola & Jobb Jag som många andra behöver hitta jobb till sommaren. Känner att jag inte orkar med att jobba i vården längre, så måste hitta något...
Svar
0
· Visningar
283
Senast: Mirre
·
Skola & Jobb Jag började dela ut söndagstidningen som 13-åring. Jag var tvungen att få godkänt från skolan för att få ta jobbet. Detta jobb hade jag... 3 4 5
Svar
89
· Visningar
3 127

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Shettistråden del II
  • 07:or del 23
  • Stora shoppingtråden III
Tillbaka