Att sluta med blöja

Sandra78

Trådstartare
Jag har en nybliven treåring som har svårt att sluta med blöja. Egentligen tror jag att hon skulle kunna vara torr dagtid, vissa dagar fixar hon det hur bra som helst medan andra dagar vill hon ha blöja.
Jag var tyvärr rätt hård mot henne ett tag, sa att hon var för stor för att ha blöja, tjatade av henne den osv. Ända tills hon en dag tårögd förklarade att även om bästisen L hade slutat med blöja så använde han fortfarande napp, vilket då inte hon gör. "Så vi är både stora och små, jag och L"
Efter det har jag helt släppt på tjatet, tvärtom så intygar jag henne att hon får ha blöja om hon vill, och vara utan om hon vill. Att det kommer en dag när det går bra att ha trosor alla dagar men tills dess får hon ha blöja, för hon bestämmer över sin kropp.
Men jag har anat att det tjatas en del på förskolan, och nu när hon gick hem för jullov fick sambon höra att det var dags att ta tag i potträningen för nu är hon ju faktiskt tre år. Han blev så snopen så han hade bara sagt nåt om att det kommer när det kommer...
Så, ska man sätta hårt mot hårt och tvinga henne att gå utan blöja jämt, eller ska jag ta förskolan i örat efter lovet och säga åt dem att byta blöja och hålla klaffen!?
Jag kanske har en förmåga att curla henne litegrann, men sedan hon fick börja välja helt själv blöja/trosor så har det inte blivit en enda olycka.
 
Sv: Att sluta med blöja

Jag har egentligen inget svar om hur man ska göra. På vår förskola ska i princip inga 3-åringar ha blöja (det enda jag vet där blöja på treåringar har förekommit är att ett barn ville ha blöja att bajsa i).

Men så jobbar de aktivt med att vänja av barnen med blöja på förskolan. Dels genom rutiner där alla barn regelbundet sitter på pottan (både blöjbarn och blöjfria) och att de låter barnen från 2-2,5 års ålder gå utan mycket trots massor av olyckor.

Men om inte förskolan samarbetar med er om detta skulle jag strunta fullständigt i deras åsikt i fråga och köra på det som känns bäst för er och er dotter!
 
Sv: Att sluta med blöja

Vår flicka är yngst av barnen födda -10. De är fem stycken varav två är helt blöjfria, en har vid vila och de två yngsta, födda i juli resp december (vår tjej) har blöja jämt. Dottern upplever det som att det bara är henne det tjatas på.

Visst förstår jag att hon egentligen är lite väl gammal för att ha blöja, men jag vet inte hur jag ska påskynda det hela utan att trampa henne på tårna, hon är mycket väl medveten om att det är dags att sluta men av nån anledning fixar hon det inte. Däremot hade hon inga problem att sluta med napp vid 2 år och 10 månader, ingen gråt eller sömnlösa nätter som man hör att andra drabbas av. Men hon var redo för det.
 
Sv: Att sluta med blöja

Det här med blöja är ju helt individuellt och jag tycker inte att det är förskolans sak att avgöra när det är dags med enbart åldern som parameter. Det rimliga är väl att föräldrarna läser av barnet, tränar hemma och sedan tillsammans med förskolan stödjer barnet att bli torr genom regelbundna toalettbesök etc.
Jag hade pratat med personalen, berättat att blöjeriet blivit känsligt och att ni inte vill att de sätter press på barnet (däremot självklart erbjuder regelbundna toabesök etc.).
Våra tjejer var dagtorra vid 2 och nattorra 7-8 månader senare medan sonen blev dagtorr vid dryga 3 år och nattorr någon månad efter. En kompis barn blev dagtorr vid 4 år och en annan bekant hade problem med ofrivilliga vätningar tills barnet var 8-9 år. Helt individuellt när de är mogna eller ej.
 
Sv: Att sluta med blöja

Men hon är ju bara nybliven treåring. När A var tre hade han definitivt blöja, men vi försökte träna en del och hålla den torr. Påminde varje timma osv. Två månader senare var han helt blöjfri. Om dagis inte aktivt tränar tycker jag inte de kan klaga. Men ni kan ju prova att vara hyggligt blöjfria på jullovet? (det var så han blev blöjfri, första veckan sommarlov, tror dagis är mycket svårare eftersom det är så mycket att göra).
 
Sv: Att sluta med blöja

Ända tills hon en dag tårögd förklarade att även om bästisen L hade slutat med blöja så använde han fortfarande napp, vilket då inte hon gör. "Så vi är både stora och små, jag och L"

Ett sånt klokt barn! Så är det ju, alla är vi båda stora och små. Och ibland orkar vi inte riktigt vara så stora som omgivningen anser att vi borde vara :) (då menar jag både barn och vuxna)
 
Sv: Att sluta med blöja

Min son är snart 3 år och helt ointresserad av att sluta med blöja. Det kommer en dag då han är redo att sluta och vi ser ingen anledning att försöka tvinga av honom blöjan innan dess. Vi tränar utan emellanåt men han tycks inte särskilt intresserad.
 
Sv: Att sluta med blöja

Det kan jag hålla med om! "Tyvärr" så ligger hon rätt långt fram i övrigt så det är väl lätt att hon räknas som större än vad hon faktiskt är, tur att hon är kort iaf så att det märks hur liten hon är.
Tex så jobbar de i smågrupper på förskolan, då fick hon byta grupp för att hon tyckte det var tråkigt, nu är hon tillsammans med de som är födda -09 och våren -10, dvs hon är ett halvår yngre än den näst yngsta. Nu älskar hon att ha "grupp" och lär sig massor.
Men motoriskt är hon inte lika långt framme, hon var runt 2 år och 9 månader innan hon kunde cykla på en trehjuling.
Hon har ett riktigt explosivt humör, till och med för en treåring, och det tror jag beror på att hjärnan kan och förstår mer än vad kroppen kan och vad hon har mognad till...
 
Sv: Att sluta med blöja

Varför inte fråga dem rakt ut om de skulle tjatat så om hon varit pojke... för pojkar är det definitivt helt normalt att bli av med blöjan ett par månader efter tre år.
 
Sv: Att sluta med blöja

Jo, hon verkar klok din dotter!
Jag har haft sådan tur med min kille att hans kropp hänger med huvudet, bara varit talet som varit sent men man märker frustrationen när saker inte går fram.
Jag tycker att du ska prata med förskolan och påpeka hennes ålder och att ni är de som står för merparten av pottträningen.
 
Sv: Att sluta med blöja

*KL*
...och jag tycker ni kan ta med hennes egen kommentar till förskolan, jag tycker den visar på precis var skon klämmer, hon vet själv bäst vad hon klarar av!
 
Sv: Att sluta med blöja

Vilken trist kommentar ifrån förskolepersonalen! Och vad underbar kommentar ifrån ditt barn. Den är så talande!

Jag har heller inget direkt svar på vad som är rätt att göra, mer än att det är toppen att ni kan prata om det som ni gör. Jag försöker alltid gå på magkänsla eftersom man bombarderas med så mycket information gällande barn, att man skulle bli tokig om man förlitade sig bara på det. Riktlinjer är givetvis bra, dock kan det bli hysteri kring informationen - som dessutom kommer från alla håll.

Det är ju viktigt att förskolan har en bra och tålmodig plan för barn som ska bli blöjfria och att den också sammanfaller med ert tankesätt. Kanske kan det vara bra att prata med dem så att det slipper kännas olustigt?

Min dotter blev blöjfri tidigt på dagen, vilket bottnade i att hon inte gärna bajsade i blöja. Det i sin tur ledde ju till förstoppning. Då blev pottan naturlig eftersom hon fick igång bajsandet där. Det i sin tur blev ett problem när hon sedan började hos dagmamma som nog tyckte att det var lite problematiskt med att påminna och lyfta på pottan. För eftersom min dotter var så tidig med att välja bort blöjan var det ju en hel del lyftande på pottan som behövdes, eftersom hon inte helt var mogen för att säga "innan det var försent".

Jag tror på att det ska tas i varje barns takt. Sedan kan man som förälder stötta och bidra till att barnen känner sig okej med att det inte är någon fara med olyckor i byxan, att det kan vara gott att lufta rumpan när man är hemma och att pottan/toaletten görs så trivsam som möjlig. Hemma finns det en väl använd bokhylla inne vid pottan.

Det som är så härligt med barn är att man tydligt får veta om man går för hårt fram. Och jag tycker att något utav det bästa man kan ge sitt barn, är att man har rätt till sina egna känslor och ärligt får tala om vad man klarar av och inte.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 209
Senast: Grazing
·
Småbarn Vi har en kille som blir 3 år i april och en bebis på 2 månader. När sonen blev 2 år började han bli mer och mer trotsig och i höst nu...
2
Svar
34
· Visningar
5 616
Senast: Guldaskig
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 032
Senast: Migo
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
11 862
Senast: liiinnea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Avels fråga
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

  • Triangelmärkt häst i verksamhet
  • Kimblehook
  • Födda -21

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp